کارگردان نمایش «نوک مگسک زیر دشمن» که امروز در حوزه هنری آغاز خواهد شد، گفت: علاوه بر این کار، نمایش دیگری برای جشنواره آیینی سنتی آماده کردم که فضای متفاوتی از دوران پیش از انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب ارائه خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، نمایش «نوک مگسک زیر دشمن» از امروز (بیستم فروردین ماه) در تماشاخانه ماه حوزه هنری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی اجرای خود را آغاز می‌کند. نویسنده این نمایش افشین ناصری و کارگردان مهدی رحیمی سده است که با بازی مجید آهنگرانی، هخا بازرگانی، الهه پورجمشید، شهرام خانپور، ایلیا شهبازی، علی شریف، داود معینی‌کیا و سید محسن میرهاشمی به صحنه می‌رود.

رحیمی سده کارگردان این نمایش درباره کار خود به خبرنگار فارس گفت: توفیقی برایم شد که این نمایش را در هفته هنر انقلاب به اجرا در بیاورم، قبل از سال من کار خود را به حوزه ارائه دادم و طبق برنامه ریزی قرار شد شروع کار در هفته هنر انقلاب باشد و کارمان نیز تا هفته اول اردیبهشت ماه ادامه پیدا کند.

وی درباره محتوای کار توضیح داد:‌این نمایش یک کمدی فانتزی با موضوع جنگ است و داستان بدین قرار است که اصلا چرا باید جنگ بشود و مردم بجنگند، چرا یک سری جاها جنگ اتفاق میافتد؟ سوژه نمایش مربوط به دو سرباز لب مرز است ، دراین نمایش فضا و مکان وجود ندارد ، بنابراین مشخص نیست که این سربازها کجا و در چه زمانی هستند بنابراین حالت نمایش جهان شمول است.

رحیمی‌سده در ادامه افزود: در واقع این نمایش نقد استکبار جهانی است در شرایط و فضایی فان و کمدی که برای تماشاچی جذابیت هم داشته باشد. من در چهار اجرایی که این نمایش را در جشنواره داشتم خوشبختانه مشاهده کردم که تماشاچی‌ها حتی تکراری هم هستند این یعنی برایشان موضوع و کار جذابیت داشته است.

کارگردان نمایش «نوک مگسک...» توضیح داد: یک سری جزئیات و فضاهای فانتزی و کمدی در این کار برای مخاطب جذاب است.

وی با اشاره به اینکه مردمی که نمی‌دانند برای چه می‌جنگند باید مورد نقد قرار بگیرند، گفت: در خیلی جاها این شرایط را نمی‌بینیم مردم با آگاهی به جنگ تن می‌دهند اما در جاهایی می‌بینیم که مردم فقط برای اینکه مرزی بینشان قرار گرفته همدیگر را دشمن خطاب می‌کنند! این شرایط دشوار است برای اینکه بتوانیم کمدی خلق کنیم بنابراین شبیه بازی کودکانه که فقط ادای جنگ را در می اوریم در نهایت با دیدن این نمایش هم چنین حالتی به ما دست می‌دهد.

رحیمی سده با تأکید بر اینکه نمایشی برای جشنواره آیینی سنتی آماده کرده که فضای متفاوتی از جنگ و دفاع را نشان می‌دهد، گفت: در واقع موقعیت رویدادی که در آن نمایش اتفاق می‌افتد به زمان پیش از انقلاب ایران باز می‌گردد، کسی که شغلش سیاه بازی است در مجالس و عروسی‌ها می‌رود اما در شرایطی درگیر مسائل انقلاب می‌شود و دیگر به او کار نمی‌دهند و طردش می‌کنند بنابراین نمایش حول و حوش زمان انقلاب می‌چرخد.

وی همچنین گفت: البته نمایش «نوک مگسک ..» هم بی ارتباط به انقلاب نیست و نشان می دهد که مردمی که برای خودشان هدف دارند، نجات پیدا می‌کنند بنابراین به تحول مردم انقلابی هم اشاره دارد.

رحیمی سده درباره اهمیت ارائه آثار نمایشی در عرصه انقلاب اسلامی گفت: الان کارهایی در این زمینه در تئاتر وجود دارد اما بی تعارف باید گفت که مردم باید خودشان چنین چیزهایی را طلب کنند نباید فرمایشی باشد تا گارد و فضایی نباشد، البته خود مردم دوست دارند که درباره روند خیلی مسائل در انقلاب اطلاعات داشته باشند.

وی دراین باره افزود: به طور مثال و نمونه این امر فیلم ماجرای نیم روز است که اکران شد و خیلی خوب هم در زمینه انقلاب موفقیت کسب کرد این کار به تمام معنا با سوژه انقلابی و تاریخی کار شد ، بستر برای کار فراهم شده بود مردم هم عکس العمل نشان دادند ، مثل همین اتفاق هم می‌تواند در عرصه تئاتر بیافتد کما اینکه در نمایش‌های خود ما هم اگر اینطور استقبال بشود ما کار را ادامه می‌دهیم.

رحیمی سده با تأکید بر اینکه فیلم ماجرای نیم روز از نظر تماشاچی برگزیده فجر شد و مردم آن را انتخاب کردند، توضیح داد: سوژه کاملا انقلابی و روند سال 57 بود این خیلی خوب است ما هم می‌توانیم نمایش‌هایی درباره پاره‌ای از تاریخ ایران و فرهنگ آن داشته باشیم.