احیای هفت سینما بعد از سالها وقفه و از سرگیری دوباره فعالیت ، راه اندازی بخش ویژه کتابخوانی برای نابینایان ، روان سازی فعالیت ناشران و توجه به دانش آموزان مناطق محروم گوشه ای از دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه فرهنگی مازندران است .

به گزارش مرور نیوز، اقدامات دولت یازدهم در حوزه فرهنگی در مازندران را می توان به ثمر رسیدن بسیاری از خواسته های بر زمین مانده اهالی فرهنگ و هنر در این استان برشمرد چرا که سالها فعالان در این حوزه از نبود برخی زیر ساخت های در این بخش در رنج بودند و نبود همین زیر ساخت ها حتی محرومیت هایی را برای مردم برای بهره مند شدن از این امکانات را فراهم آورده بود .
با تلاش دولت یازدهم برای برچیدن مشکلات و محدودیت ها در این بخش شاهدیم که اکنون جان دوباره ای در زمینه فعالیت های فرهنگی در مازندران بوجود آمده است .
روشن شدن چراغ سینما در 6 شهر مازندران
رئیس اداره سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به احیای هفت سالن سینمایی در شهرستان های استان از آغاز فعالیت دولت یازدهم گفت : با از سر گیری فعالیت این سالن ها پس از سالها وقفه و رکود ، اکنون مردم تنکابن ، رامسر ، بابل ، قائمشهر، جویبار و نور صاحب سینما شده اند.
محمد محمدی افزود : با ترمیم ، تجهیز و ساخت این هفت سینما ، 2 هزار و 175 صندلی به ظرفیت سینماهای مازندران اضافه شد .
وی افزود : بعضی از شهرستان ها که در دولت یازدهم با ترمیم و بازسازی سالن ها صاحب سینما شدند ، تا سال ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینما داشتند و در گذر زمان بنا به دلایلی از این امکانات فرهنگی و هنری محروم شدند .
محمدی از قائمشهر و جویبار به عنوان 2 شهرستانی نام برد که سال های نه چندان دور صاحب سینما بودند و گفت : برای برخورداری مردم این شهرستان ها نیز از ظرفیت های ساختاری موجود استفاده شده است .
وی افزود : سالن مجتمع ارشاد و حر در قائمشهر ، الغدیر در جویبار و پیامبر اعظم در نور از جمله ظرفیت های سینمایی فراهم شده با تجهیز و ترمیم در مازندران است .
رئیس اداره سینمایی مازندران همچنین گفت: افتتاح این مراکز فرصت خوبی است تا آن دسته از جوانان مازندرانی که توانمندی و استعداد مناسبی در زمینه فیلم و هنر دارند ، ایده های نو خود را در این سینماها ارائه کنند.
هم اکنون 13 سینما با 14 سالن نمایش در شهرستان های مازندران فعالیت دارند که ظرفیت آنها پنج هزار و 414 صندلی است .
افزایش تعداد بینندگان فیلم های سینمایی در مازندران
محمدی به افزایش تعداد حضور مردم در سینماهای مازندران که بیننده فیلم های سینمایی بودند ، اشاره کرد و گفت : در سال 1392 تعداد ببینندگان فیلم در سینماهای این استان 860 هزار و 820 نفر بود که در سال 95 این تعداد سه برابر شده است .
رئیس اداره سینمایی مازندران همچنین فروش بلیط در سینماهای استان در سال 95 را به نسبت سال 92 با پنج برابر افزایش اعلام کرد و ادامه داد : پارسال بیش از 38 میلیون بلیط فیلم ها در سینماهای استان فروخته شد .
وی از فراهم آوردن امکانات و فضا برای سینماگران در قالب سینمای هنر و تجربه به عنوان دیگر دستاورد خوب و تاثیر گذار دولت یازدهم در این حوزه نام برد و افزود : با راه اندازی سالن سینمایی جدید هنر و تجربه در نوشهر و بابل ، امکانات و فضا برای سینماگران استان فراهم شده است .
محمدی ادامه داد : افتتاح این مرکز فرصت خوبی است تا آن دسته از جوانان مازندرانی که توانمندی و استعداد مناسبی در زمینه فیلم و هنر دارند ، ایده های نو خود را در این سینماها ارائه کنند.
تجهیزات کتابخوانی برای نابینایان مازندران
مدیر کل امور کتابخانه های عمومی مازندران گفت : با تخصیص اعتبار و خرید تجهیزات و امکانات تخصصی در تعدادی از کتابخانه های استان، نابینایان و کم بینایان نیز در جرگه برخورداران از این نوع خدمات و امکانات جدید شدند .
آرزو ولیپور افزود : از سال 1391 خرید و تهیه تجهیزات جدید برای بخش ویژه نابینایان و کم بینایان 3 کتابخانه مازندران آغاز شد و برای این منظور 400 میلیون ریال اعتبار استانی هزینه شده است .
وی ادامه داد : این اعتبارات برای خرید تخصصی همچون چهار هزار نسخه کتاب گویا ، پنج دستگاه بهدید ، پرینتر بریل ، برجسته نگار و خرید تجهیزات عمومی از قبیل رایانه ، تلویزیون ، ضبط سی دی ، میز ، صندلی و قفسه کتاب منابع گویا هزینه شده است .
به گفته مدیر کل امور کتابخانه های عمومی مازندران در فضای 200 متر مربعی بخش ویژه نابینایان و کم بینایان کتابخانه های ابن شهرآشوب ساری ، بقیه الله اعظم چالوس و هاشمی نژاد بهشهر این تجهیزات و امکانات قرار داده شده است .
وی گفت : با بهره برداری از این امکانات 210 نابینا و کم بینای عضو کتابخانه های عمومی مازندران از 530 نسخه کتاب بریل و 10 هزار و 100 نسخه منابع گویا برخوردار شدند .
راه اندازی 15 کتابخانه جدید در مازندران
مدیر کل کتابخانه های عمومی مازندران از راه اندازی 15 باب کتابخانه عمومی جدید به عنوان تلاش دولت یازدهم در گستراندن چتر برخورداری افراد جامعه از فضای کتابخوانی نام برد و گفت : از این تعداد پنج باب کتابخانه توسط بنیاد علمی آموزشی قلم چی و مابقی با مشارکت خیران و اعتبارات دولتی ساخته شد .
وی افزود : با افتتاح هر یک از این کتابخانه ها به طور متوسط 200 متر به فضای کتابخانه های مازندران اضافه شد و این مساله بر روند افزایش اعضا کتابخانه های استان نیز تاثیر گذاشته است .
تعداد کتابخانه عمومی مازندران 115 باب است .
حذف پرینت کاغذی کتاب برای ناشران مازندران
رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: پرینت کاغذی کتاب برای ناشران فعال این استان حذف و سخت افزار مخصوص ارتباط گیری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار آنان قرار می گیرد .
احمد صدوقی افزود : با تکمیل تجهیز 130 ناشر فعال استان به سخت افزار رمزیاب ( توکن ) رخ خواهد داد .
مازندران 180 ناشر دارد.
وی ادامه داد : ناشرانی که این سخت افزار را در اختیار دارند می توانند به جای پرینت کاغذی کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اخذ تائیدیه انتشار ، نسخه الکترونیکی آن را ارسال کنند .
در روش سنتی که تا پیش از این متداول بود ، ناشران می بایست تمامی صفحات کتاب را به صورت پرینت کاغذی برای وزارت ارشاد ارسال می کردند.
صدوقی گفت : در روش جدید ، ناشران نه تنها فایل کتاب را با استفاده از سخت افزار رمزیاب برای وزارت ارشاد ارسال می کنند ، بلکه این امکان را دارند که اصلاحات اعمال شده در وزارتخانه را هم به صورت برخط مشاهده کنند.
رئیس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود : بیشتر هزینه چاپ کتاب را پرینت کاغذی به خود اختصاص می دهد که با استفاده از سخت افزار نوکن این هزینه هم از بین می رود.
فراهم شدن امکان ادامه تحصیل 2 هزار و 798 دانش آموز استثنایی مازندران
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت : با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب به 2 هزار و 798 دانش آموز استثنایی استان در دولت یازدهم ، زمینه ادامه تحصیل آنان فراهم شده است .
سید شمس الله حسینی افزود : وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ماهانه با پرداخت یک میلیارد و 940 میلیون ریال اعتبار هزینه ایاب و ذهاب این تعداد دانش اموز استثنایی مازندران را پرداخت می کنند .
وی با اشاره به اینکه پرداخت هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان اسثنایی با پیگیری های دولت یازدهم محقق شده است ، ادامه داد : از سال 1393 با تصویب لایحه پرداخت هزینه ایاب و ذهاب این دانش آموزان در مجلس شورای اسلامی ، ردیف بودجه ای برای آنان در نظر گرفته شد و تخصیص می یابد .
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت : با توجه به بالا بودن هزینه درمان معلولان پیشتر والدین این دانش آموزان با معلولیت شدید قادر به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدارس نبودند .
وی افزود : در صورت ادامه این روند و در نظر نگرفتن هزینه ایاب و ذهاب ، خروج این دانش آموزان از چرخه تحصیل حتمی بود و امکان ادامه تحصیل آنان فراهم نبود .
مازندران 6 هزار و 306 دانش آموز استثنایی دارد که از این تعداد 2 هزار و 798 نفر دانش آموز با معلولیت های شدید و در 50 مدرسه استثنایی استان تحصیل می کنند .
حضور کودکان مناطق محروم مازندران در کلاس های پیش دبستانی
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش مازندران گفت : برای پوشش تحصیلی و آموزشی کودکان پیش دبستانی 128 کلاس درس پیش دبستانی یکسال اخیر در مناطق محروم و روستاهای استان تشکیل شد تا این کودکان نیز از خدمات لازم در این حوزه بهره مند شوند .
سید عیسی میر شفیعی ادامه داد : برپایی کلاس های پیش دبستانی در این مناطق محروم و کمتر برخوردار از امکانات آموزشی به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته است .
معاون اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه برای نخستین بار سال گذشته پنج میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار به پیش دبستانی های استان اختصاص یافت ، افزود : با تخصیص این اعتبار مجزا زمینه و امکان برای برپایی کلاس برای نوآموزان مناطق محروم و روستاها فراهم شد .
وی با اشاره به اینکه پیش از این بخاطر نبود کلاس پیش دبستانی ، کودکان از برخورداری این خدمات آموزشی بی بهره می ماندند ، اضافه کرد : در سال تحصیلی جاری با رشد 10 هزار نفری ثبت نام نوآموزان در مقطع پیش دبستانی ، مازندران در پوشش تحصیلی این بخش رتبه اول کشور را دارد .
هم اکنون پوشش تحصیلی پیش دبستانی در مازندران 86 درصد است و امسال 34 هزار و 800 نوآموز در این دوره شرکت دارند .
توجه دولت یازدهم به زبان مادری در بین دانش آموزان
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران از توجه ویژه به فرهنگ محلی به عنوان تلاش مهم دولت یازدهم اشاره کرد و گفت :آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا فرهنگ بومی و محلی را دوباره احیا و بازخوانی کند.
سیدعلی قاسمی به تاکید دولت یازدهم در راستای اجرای طرح آموزش به زبان مادری اشاره کرد و گفت که این امر باعث می شود تا دانش آموزان در هنگام تدریس از گویش محلی خود برخوردار شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه فرهنگ بومی و محلی چند فایده دارد ، افزود : فرهنگ بومی و محلی باعث بالا رفتن مقاومت در افراد ، رشد بالا و سرمایه قوی در فرد می شود.
وی ادامه داد : توجه به فرهنگ بومی و محلی موجب رشد اقتصادی ، فرهنگی و سلامت جامعه می شود.
قاسمی با تاکید بر این که دبیران مدارس در راستای ترویج فرهنگ بومی و محلی به چند نکته توجه کنند ، گفت که معلمان باید در برنامه خود از هم اکنون بحث فرهنگ بومی و محلی را در حوزه های مختلف ورزش ، گویش هنرهای تجسمی ، هنرهای فرهنگ دستی ترویج دهند .
به اظهار نظر فعالان و کارشناسان در حوزه فرهنگ و هنر مازندران دولت یازدهم با اجرایی کردن اقدامات زیر ساختی در این حوزه قدمهای مثبت و سازنده ای را برای این فضا برداشته است که تداوم این روند می تواند در تعالی و ترقی بیشتر این امور در جامعه تاثیر بگذارد .