مدیرکل دفتر حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در کشور کاهش یافته است، گفت: 600 گشت نوروزی حفظ کاربری اراضی در سطح کشور انجام وظیفه می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، اصغر رفیعی بعد از ظهر امروز در نشستی خبری اظهار کرد: دو عنصر آب و خاک بسترهای تولید برای امنیت غذایی کشور است.

وی افزود: حفظ خاک مهم‌تر از حفظ آب است چرا که امکان تأمین آب وجود دارد اما خاکی که از دست می‌رود دیگر تولید نمی‌شود.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی و قضایی و انتظامی همراه با نیروهای سازمان اراضی کشور در مبارزه با تخلف و زمین‌خواری هماهنگی کامل دارند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها و روزنامه‌ها هم در این زمینه اثرات مثبتی داشته‌اند.

این مسؤول با اعلام اینکه از پایان سال 93 شاهد کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی و حفظ آن بوده‌ایم، بیان کرد: از سال 93 تاکنون 70 الی 80 درصد تغییر کاربری‌ها کاهش پیدا کرده است.

رفیعی با اشاره به اینکه بحث امنیت غذایی در کشور در اولویت قرار دارد، ادامه داد: امسال با برنامه‌هایی که صورت گرفته است طرح گشت‌های ویژه با توجه به تعطیلات از سوی سازمان اراضی به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی به سامانه 131 اشاره کرد و افزود: این سامانه به صورت شبانه‌روزی در خدمت مردم است و تماس‌های مردمی با سامانه کمک زیادی به سازمان امور اراضی کشور کرده است.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه ما بدون کمک و مشارکت مردم و سمن‌ها موفق نیستیم، ادامه داد: مردم می‌توانند با سامانه 131 علاوه بر گزارش تخلفات در مورد اراضی کشاورزی در زمینه اخذ مجوز، صدور سند مالکیت زمین‌های کشاورزی هم اطلاع پیدا کنند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در این سامانه جنبه‌های اطلاع‌رسانی و مشارکت هم لحاظ شده است و تماس‌های مردمی و اثرگذاری در این زمینه سال به سال افزایش یافته است.

رفیعی با اشاره به تبصره پنج ماده یک حفظ کاربری درباره زمین‌هایی که در طرح هادی روستا قرار دارند، اظهار کرد: زمین‌هایی که در طرح هادی روستا قرار دارند مشمول قانون حفظ کاربری نیستند.

وی تعداد گشت نوروزی حفظ کاربری در سراسر کشور را 500 الی 600 مورد عنوان کرد و گفت: 280 مورد گشت هم تحت سامانه دیده‌بان سازمان به صورت آنلاین رصد می‌شود.‌

مدیرکل دفتر حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: سطح پوشش حفاظتی سازمان امور اراضی تا سال 91 حدود 30 درصد بوده است که در حال حاضر تا 90 درصد اراضی کشاورزی کشور پایش می‌شود.

این مسؤول بیشترین تغییر کاربری‌های اراضی کشاورزی کشور را در سه استان شمالی عنوان کرد و افزود: دلیل اصلی تغییر کاربری‌ها ارزش‌افزوده‌ای است که نسبت به زمین‌های کشاورزی دارد که در حال حاضر تغییر کاربری‌ها کاهش یافته است.

رفیعی با اشاره به کارگروه مبارزه با زمین‌خواری که در پایان سال 93 تشکیل شد، تصریح کرد: این کارگروه به ریاست وزارت جهاد کشاورزی با دبیری سازمان امور راضی کشور برای مبارزه با زمین‌خواری با اراضی کشاورزی داخل و خارج شهر، جنگل‌ها و مراتع، دریا، رودخانه‌ها تشکیل شده است که در این کارگروه به همه مسائل رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری انجام شده است، خاطرنشان کرد: در پایان سال 93 سامانه صدور مجوزها و استعلام‌ها در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مصوب شده است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید هر اقدامی در حوزه زمین دارند به صورت متمرکز مجوز و پروانه ساخت را در آن قرار دهند.

مدیرکل دفتر حفظ کاربری و یکپارچگی سازمان امور اراضی کشور با اعلام اینکه سامانه صدور مجوزها و استعلام‌ها امسال اجرایی می‌شود، گفت: این سامانه به صورت یک پنجره واحد صدور مجوزها و استعلام‌ها است و همه امور دستگاه‌ها که مربوط به زمین است در این سامانه بارگذاری می‌شود.