رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال توضیحاتی در مورد فعالیت این دپارتمان ارائه کرد.

به گزارش مرور نیوز، حسن کامرانی‌فر در نشست خبری امروز (یکشنبه) خود ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: از توجه‌تان به دپارتمان داوری و نقدهایی که به بهبود داوری کمک کرده است، تشکر می‌کنم. بحث‌هایی که می‌خواهم درباره آن صحبت کنم، به پنج قسمت تقسیم کرده‌ام. دپارتمان داروی به بحث آموزش، توسعه داوری، آمادگی جسمانی، بازآموزی و تحقیقات می‌پردازد که توضیح کامل این پنج بخش را خواهم داد. در بحث آموزش سیستم پلت فرم را طراحی کرده‌ایم و سیستم آموزش از راه دور برای بانوان هم انجام شده است. این سیستم راه‌اندازی شده و همه داوران موظف هستند در این سیستم شرکت داشته باشند که کلیپ‌های آموزشی نمایش داده می‌شود و داوران باید پاسخ‌های درست را پس از آموزش دادن بدهند. این سیستم آموزشی پاسخ این آزمون را بلافاصله به داوران می‌دهد تا سطح آنها مشخص شود.

وی در ادامه افزود: در بحث آمادگی جسمانی ما با استفاده از ساعت‌هایی که در اختیار داوران قرار دادیم سیستم بدنی آنها را ارزیابی کردیم، در ابتدای حضور من در کمیته داوران آنها حدود هشت تا 9 کیلومتر دوندگی داشتند، اما در حال حاضر میزان دوندگی آنها به 12 الی 13 کیلومتر افزایش پیدا کرده است. داوران بعد از هر بازی عملکرد خودشان را به ما ارسال می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده نزدیک بودن آنها به صحنه‌هاست. ما برای داوران برنامه تمرینی ارسال می‌کنیم و آنان نیز موظف هستند که میزان تمرینات خود را در اختیار ما قرار دهند.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ما با حمایت فدراسیون فوتبال توانستیم به همه داوران سیستم پولار بدهیم که این ساعت‌ها اطلاعات داوران را در اختیار ما قرار می‌دهد. در حال حاضر میزان دوندگی داوران بالا رفته است و ما هم دو دوره کلاس برگزار کردیم که یکی از آنها زیر نظر یک مدرس اردنی بود که 30 داور نخبه از لیگ برتر و لیگ یک که شرایط سنی خوبی داشتند در این کلاس‌ها شرکت کردند. در کلاس دوم که در کیش برگزار شد با توجه به برنامه‌هایی که در فیفا داشتیم در اینجا استفاده کردیم و به انجام کارهای گروهی، تئوری و آنالیز پرداختیم که بیشتر شرکت‌کنندگان از این دوره‌ها به عنوان بهترین دوره‌های آموزشی یاد می‌کردند.

کامرانی‌فر همچنین تصریح کرد: در بحث بازآموزی با نظر مساعد اصفهانیان، رئیس کمیته داوران کار آموزش استان‌ها را آغاز کردیم و  نظارت روی 800 داور آغاز شد، ما سعی کردیم کار عملی و تئوری را استان به استان انجام دهیم تا داوران را ارزیابی کنیم، بعد از ارزیابی از این تعداد داور توانستیم به داوران مستعدی دسترسی پیدا کنیم که از برخی از آنها در لیگ‌های بالاتر استفاده کردیم. در نهایت افراد مستعد این کلاس‌ها در دوره‌های پیشرفته زیر نظر مدرسین توانمند شرکت کردند.

وی افزود: در بخش تحقیقات، کار آنالیز و بررسی آماری مسابقات را انجام دادیم و پس از این بررسی آماری به نتیجه 110 صفحه جزوه دسترسی پیدا کردیم، ما در این تحقیقات تعداد خطاها، کارت‌های زرد، قرمز، پنالتی، اخراج‌هایی که انجام نشده و پنالتی‌هایی که گرفته نشده را برای اولین بار آنالیز کردیم. در قسمت بعدی صحبت‌ها توضیح خواهم داد که چرا این اختلاف آماری ما و آمار مسئولان لیگ برتری با هم متفاوت است.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: این آمار از هفته پنجم که ما مسئولیت خود را در دپارتمان داوری آغاز کردیم تا هفته پانزدهم صورت گرفته است. در این پانزده هفته 88 بازی را بررسی کردیم و هر بازی 100 دقیقه آنالیز شده است. این آمار را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم و نتیجه آن را در اختیار اهالی فوتبال و رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

کامرانی‌فر همچنین تصریح کرد: طرح آسیب‌شناسی داوران را با مقایسه تعداد داوران لیگ‌های مختلف با توجه به تعداد تیم‌های آن لیگ انجام دادیم، به طور مثال در اسپانیا 20 تیم حضور دارند و 20 داور نیز برای قضاوت در این مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند. قبل از مسئولیت ما در دپارتمان 110 داور حضور داشتند و چون فاصله بین بازی‌ها و فاصله بین داوران زیاد بود، با توجه به کیفیت داوران برنامه‌ریزی کردیم تعداد داورها را کاهش دهیم، پس از این بررسی برای لیگ برتر به 24 داور و 48 ‌کمک‌داور تقلیل پیدا کرد. از این تعداد یک داور از جمع ما خداحافظی کرد و یک داور نیز نتوانست تست آمادگی جسمانی را انجام دهد. در بحث کمک داوران نیز سه کمک‌داور نتوانستند تست دهند و در حال حاضر 22 داور و 45 کمک داور کار قضاوت لیگ برتر را ادامه می‌دهند.

وی یادآور شد: با توجه به پنج فاکتوری که در خصوص آن صحبت کردم ما در پنج حوزه فعالیت خود را آغاز کردیم و پس از بررسی همه این موارد آمار به ما نشان داد داوران ایران از لحاظ فنی و آمادگی جسمانی در سطحی بالا قرار دارند و میزان دوندگی آنها در شرایط خوبی قرار دارد، اما متأسفانه اتفاقاتی که در یکی دو هفته اخیر اتفاق افتاد به مسائل فنی، آمادگی جسمانی و مشکلات کمیته داوران و دپارتمان داوری مربوط نمی‌شد. قطعاً این اشتباهات به مسائل روحی و روانی داوران بازمی‌گردد.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون با اشاره به وضعیت جوی ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: امیدوارم شرایط روحی و روانی داوران بهتر شود، اما این فشارهایی که از بیرون به داوران می‌آید باعث افزایش فشارهای روحی و روانی برای آنان می‌شود. آنها در حال حاضر شرایط روحی و روانی خوبی ندارند، باید همه کمک کنند تا داوران بتوانند توان روحی و روانی‌شان را بازیابی کنند. برخی از بازیکنان و مربیان با مصاحبه‌ها به آنها فشار می‌آورند و هواداران نیز در ورزشگاه‌ها رفتار خوبی با داوران ندارند. حتی در چند وقت اخیر برخی از گزارشگران تلویزیونی هم به بحث داوران ورود کرده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: همه این مسائل دست به دست هم داده تا داوران نتوانند بهترین تصمیم‌ها را بگیرند. همچنین اگر برای برخی از کارشناسی‌هایی که انجام می‌شود از کلمه ناجوانمردانه استفاده شود، قابل قبول است! برخی از کارشناسان اتفاقاتی را که در زمین می‌افتد، کاملاً به صورت برعکس کارشناسی می‌کنند. بعضی اوقات به دلیل اینکه در ایران فیلمبرداری‌ها با یک دوربین انجام می‌شود کار کارشناسی نیز سخت می‌شود. در برخی از صحنه‌ها اتفاقات تخصصی رخ می‌دهد و کارشناسان نیز با یک دوربین نمی‌توانند بهترین نظر را بدهند. من فیلمی تهیه کردم که نشان می‌دهد با یک دوربین نمی‌شود بهترین تصمیم را گرفت.

کامرانی‌فر ادامه داد: برخی تیم‌ها آمارهایی را که برای خودشان درآوردند، به ما اعلام می‌کنند آمار عجیب و غریبی است، امیدوارم تیم‌ها یک کارشناس برای خودشان انتخاب کنند و در همه صحنه‌ها نظر او را بپرسند، آماری که تیم‌ها می‌دهند اکثراً درست نیست و من امیدوارم برخی از افرادی که در فوتبال ایران سابقه دارند و تحصیلکرده‌اند به بحث کارشناسی‌ها ورود کنند. داوران براساس آموزش‌هایی که ما می‌دهیم در زمین تصمیم می‌گیرند، اما وقتی در تلویزیون کارشناسان نظری برخلاف او دارند سرخورده می‌شوند. داوران باید برای بهتر شدن به سمت یک‌نواختی بروند، تیم‌ها تصمیمی که کارشناسان داوری به نفع آنها می‌گیرند را می‌پذیرند و بقیه را رد می‌کنند.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون تصریح کرد: یکی از دلایلی که در استادیوم آزادی کار کارشناسی راحت‌تر صورت می‌گیرد، تعداد بالای دوربین‌هاست. از دوستان خواهش می‌کنم که تعداد دوربین‌ها را در ورزشگاه‌ها افزایش دهند، چون این موضوع باعث جذابیت فوتبال می‌شود، سیستم فیلمبرداری ما متأسفانه شایسته مسابقات نیست و AFC هم به این مسئله که باید در فوتبال ایران تعداد دوربین‌ها بالا برود تأکید دارد. البته منظور من از این حرف‌ها اهانت به صداوسیما نیست و این موضوعات به باشگاه‌ها مربوط می‌شود.

وی درباره برخی از بازیکنان دو اخطاره که در هفته گذشته با دریافت کارت زرد دیدار هفته آینده تیم‌شان را از دست دادند، گفت: زمانی که به دپارتمان داوری آمددم اولین بحث من با داوران این بود که شما مسئول محرومیت بازیکنان نیستید و تنها باید قانون و عدالت را اجرا کنید. اگر یک بازیکنی احساس می‌کند که ممکن است با دریافت کارت زرد دیدار هفته آینده تیمش را از دست بدهد، بهتر است کاری نکند که داور نیز مجبور شود به آنان کارت زرد دهد. داوران به هیچ عنوان عمداً به کسی کارت نمی‌دهند و اینکه می‌گویند آنان به صورت عمدی این کارها را می‌کنند ناجوانمردانه است. برای همه تیم‌ها داوری یکسان است و بازیکنی که مستحق کارت گرفتن باشد کارت زرد می‌گیرد، چون داوران فقط مسئول اجرای قوانین هستند. داوران باید در هر صورت تصمیم درستی را بگیرند و من به آنها گفته‌ام در صورتی که یک تیم با اختلاف از حریف خود جلو باشد نباید در روش قضاوت آنان فرق کند، چون حتی سال گذشته این را دیدیم که تیمی به خاطر یک گل به لیگ دسته یک سقوط کرد.

کامرانی‌فر افزود: عده‌ای دپارتمان با شرایط داوری را در حالی ضعیف می‌دانند که قبلاً در چند دوره مسئولیت هدایت دپارتمان و کمیته داوران با آنها بوده است. این دوستان حتماً کارهایی که باید انجام می‌دادند در دوره مسئولیت خود انجام داده‌اند و حالا باید اجازه دهند تیم جدید کار خود را انجام دهد. من از دوستان خواهش می‌کنم اگر ضعف و انتقادی نسبت به عملکرد دپارتمان داوری دارند به ما کمک کنند و با حضور در دپارتمان پیشنهاد خود را به ما ارائه کنند نه اینکه بخواهند با مطرح کردن مسائلی عملکرد ما را زیر سوال ببرند.

وی تصریح کرد: اگر این دوستان احساس می‌کنند روش‌های بهتری برای اداره دپارتمان وجود دارد، با ارائه پیشنهاد و با حضور در دپارتمان به ما کمک کنند. ما در این مدت با پیشکسوتان ارتباط خوبی داشتیم و در بحث چیدمان داوری خود محور عمل نکردیم و در چیدمان داوری مسابقات و کمیته داوران و پیشکسوتانی که تجربه این کار را داشتند مشورت انجام دادیم.

کامرانی‌فر تأکید کرد: همان مشورت به معنای این نیست که دوستانی که پیشنهاد خود را ارائه می‌کنند حتماً باید نظر آنان اعمال شود. رئیس‌جمهور هم مشاوران زیادی دارد، اما قرار نیست همه حرف‌های مشاوران خود را اجرایی کنند، اما باز هم برای چیدمان داورها از این دوستان مشورت خواهیم گرفت و سعی می‌کنیم از همه نظرها استفاده کنیم.

رئیس دپارتمان داوری در خصوص اتفاقات دیدار روز گذشته فولاد - سیاه‌جامگانی عنوان کرد: اصول قوانین داوری به داور اجازه می‌دهد تا زمانی که بازی مجددا شروع نشده تصمیم خود را تغییر دهند. در دیدار روز گذشته بعد از اینکه داور مسابقه اعلام پنالتی می‌کند با مشورت با داور چهارم نظر خود را تغییر می‌دهد. در قوانین داوری هر 4 داور بازی می‌توانند به تصمیم نهایی کمک کنند. روز گذشته داور چهارم به داور مسابقه اعلام می‌کند که توپ به پای بازیکن برخورد کرده است و پنالتی گرفته شده اشتباه است. دخالت هر 4 داور مسابقه در قوانین بازی جزو موارد توسعه فیفا و AFC در قوانین داوری است. طبق قانون هر 4 داور مسابقه در بازی مسئول هستند و همیشه تصمیم نهایی بهترین تصمیم است. در دیدار روز گذشته نیز تصمیم گرفته شده مورد تایید ناظر بازی و کارشناسان بوده است. داور چهارم هم مسابقه سیاه‌جامگان و فولاد بسیار خوب عمل کرده و تصمیم داور در برگرداندن پنالتی مطابق با قوانین فیفا است.

وی ادامه داد: اصلا اینگونه نبوده که داور بخواهد به مربی تیمی بگوید شما پنالتی خود را به بیرون بزنید یا به مربی خاطر مربی بیرون کشیدن تیم سیاه‌جامگان از زمین مسابقه تصمیم خود را  تغییر داده باشد. این اتفاقات در تصمیم او تاثیری نداشته و نظر نهایی را با کمک گرفتن از داور چهارم اتخاذ کرده است.

کامرانی‌فر اعلام کرد مربی تیم فولاد خوزستان بیرون زدن ضربه پنالتی صحبت کرده است گفت: من برخلاف این صحبت‌ها را شنیدم، به من اطلاع دادند با توجه به متشنج شدن جو ورزشگاه مربی تیم فولاد خوزستان به داور مسابقه گفته به بازیکنانم می‌گویم که پنالتی را بیرون بزنند.

وی  در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که اعتقاد داشت آمارهای دپارتمان داوری با اشتباهات داوران در هفته‌های اخیر مغایرت بسیاری دارد و شاهد اشتباهات زیادی در هفته‌های اخیر هستیم، گفت: این داوران کسانی هستند که قبل از مسئولیت ما نیز مشغول قضاوت در لیگ برتر بودند و بعد از آمدن ما هم همین عملکرد را ارائه می‌دهند. در نیم‌فصل اول در تعداد زیادی از مسابقات ما شاهد قضاوت بدون اشتباه داوران بودیم به طوری که برخی برنامه‌های تلویزیونی در بررسی عملکرد تیم داوری هیچ صحنه مشکوکی را پیدا نمی‌کردند.

رئیس دپارتمان داوری  خاطرنشان کرد: این عملکرد خوب داوران در نیم‌فصل اول به خاطر محیط خوبی داوری بود که برای آنها فراهم شده بود. در مسابقات نیم‌فصل اول جو روانی و اعتراض‌ها کمتر بود  و این داوران نیز قضاوت بهتری داشتند. داوران ما بسیار توانمند هستند و از لحاظ تشخیص در سطح بالایی قرار دارند. نمونه هوش بالای آنها عملکرد خوب آنها در مسابقات مهمی است که AFC به آنها واگذار می‌کند.

کامرانی‌فر با تاکید بر  نامناسب بودن شرایط داوران در هفته‌های اخیر گفت: داوران نیز مانند بازیکنان هستند که وقتی در شرایط روانی خوبی قرار ندارند عملکردشان زیر سوال می‌رود. شرایط روحی و روانی نامساعد در حال حاضر برای داوران ما پیش آمده است و مطمئن باشید در ادامه راه با بهبود شرایط روحی داوران ما مجددا شاهد قضاوت خوب آنها خواهیم بود. از مربیان و تیم‌ها خواهش می‌کنم که اجازه دهنده شرایط روحی و روانی داوران مجددا بازگردد و و مطمئن باشند در این صورت شاهد قضاوت خوب داوران خواهیم بود. اعتقاد دارم همه اعتراض‌های هفته‌های اخیر به خاطر اشتباهات داوران نیست و این موضوع تبدیل به یک روش برای برخی مربیان شده است. از بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال تقاضا دارم به این قضایا ورود و از انجام مصاحبه‌هایی که فوتبال را به شرایط بدی می‌برد، جلوگیری کنند.

رئیس دپارتمان داوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا نتیجه بازی در تصمیم داوران تفاوت ایجاد می‌کند یا خیر، گفت: در جلسه‌ای که با داوران داشتم بارها تاکید کردم که هر داوری بیشترین پنالتی درست را در یک بازی بگیرد، از سوی دپارتمان داوری تشویق می‌شود. اگر ما بدانیم که نتیجه بازی در عملکرد یک داور تاثیری دارد صددرصد با او برخورد خواهیم کرد، شاید در گذشته چنین نگاهی در داوری وجود داشت اما مطمئن باشید ما در تلاشیم یک سیستم داوری جدید را وارد فوتبال ایران کنیم که البته این موضوع کمی زمان‌بر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بار دیگر ممکن است همانند سال‌های گذشته از داوران خارجی در بازی‌ها استفاده کنید، گفت: مطمئن باشید به هیچ عنوان این اتفاق دیگر هیچ وقت رخ نمی‌دهد و هیچ داور خارجی در لیگ ایران هرگز قضاوت نخواهد کرد. داوران شایسته‌ای در کشور داریم و همیشه از آنها استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر فیفا و AFC هم به خاطر همین موضوع نگاه خوبی به داوری ایران دارند اما در سال‌های نه چندان دور که در دربی از داوران خارجی استفاده می‌کردیم نگاه خوبی به داوری ایران وجود نداشت.

کامرانی‌فر با بیان اینکه ما همچنان به حمایت از داوران ادامه می‌دهیم، گفت: با توجه به توضیحاتی که بحث فنی و جسمانی داوران دادم ما می‌دانیم که آنها از لحاظ جسمی مشکلی ندارند و تنها مشکل آنها روحی و روانی است که این فشارها از بیرون به داوران داده می‌شود. محروم کردن داور با وجود فشارهایی که مربیان و بازیکنان به آنها می‌آورند وضعیت را خراب‌تر از این می‌کند. اگر به این نتیجه برسیم که یک داور به دلیل عدم جاگیری مناسب اشتباه کرده با او برخورد می‌کنیم اما دلیل اشتباهات داوران در هفته‌های گذشته مسائل فنی نیست و فقط به خاطر مسائل روحی و روانی است. اگر ما باز هم به آنها فشار بیاوریم مطمئنا نتیجه برعکس می‌گیریم.

رئیس دپارتمان داوری در مورد تماس برخی از افراد با داوران گفت: برخی‌ها در هفته‌های گذشته با داوران ما تماس گرفتند و از عملکرد یک کمک داور که در سال 81 ابلاغیه خودش را از همین دوستان گرفته گلایه کردند که امیدوارم این اتفاقات دیگر تکرار نشودو ما شاهد بدصحبت کردن برخی از داوران نباشیم.

وی درباره این سوال که در هفته نوزدهم لیگ برتر از 8 داوری 7 مورد بحث‌برانگیز بود، گفت: در هفته نوزدهم فقط در یک بازی که آن هم در اهواز برگزار شد، شاهد اشتباه تاثیرگذار داوری بودیم و پنالتی فولاد باید بیرون از محوطه جریمه گرفته می‌شود، شما آمار این 7 بازی را که می‌گویید داوری‌اش بحث‌برانگیز بوده را به ما ارائه کنید تا ما درباره آن نظر بدهیم. الان شرایطی پیش آمده که اعتراض به داوری به موضوعی عادی تبدیل شده اما این اعتراض‌ها به واقعیت نزدیک نیست. تصمیمی که داور در دیدار صبا و پرسپولیس گرفت کاملا درست بود و ما پس از بازبینی فیلم این بازی متوجه شدیم که ضربه سر بازیکن صبا به هیچ وجه وارد دروازه پرسپولیس نشده بود.

کامرانی‌فر گفت: تعامل در همه جای دنیا بین داوران و تیم‌ها وجود دارد و من امیدوارم این تعامل در ایران بیشتر شود. از مربیان خواهش می‌کنم که اجازه بدهند داوری به آرامش خود برگردد  البته برخی از مربیان رفتار بزرگ و مسئولانه دارند و مطمئن باشید داوران ما داوران باانصاف و خوب و پاکی هستند که این موارد نکاتی مثبت به حساب می‌آید. آنها تلاش می‌کنند با تمرین بهتر از این قضاوت کنند و شما مطمئن باشید که در هفته‌ آینده وضعیت داوری بهتر می‌شود.

رئیس دپارتمان داوری تصریح کرد: گزارش کامل تماس با داوران و این بی‌اخلاقی‌ها را آماده و به فدراسیون فوتبال ارائه کردیم و در حال حاضر منتظر پاسخ آن هستیم. کمیته داوران نمی‌تواند در این مورد تصمیم‌گیرنده باشد اما فدراسیون فوتبال هم حتما به این موضوع ورود پیدا می‌کند. ما دوست نداشتیم که کار به اینجا کشیده شود و من از زمان حضورم در دپارتمان داوری همیشه سعی کردم با باشگاه‌ها تعامل داشته باشم اما شاید خواسته‌هایی که دوستان داشتند برآورده نشده و حالا به عملکرد داوران اعتراض می‌کنند. شاید من زیاد مصاحبه نکنم اما این را به افرادی که از دور کمیته‌ داوران را قضاوت می‌کنند می‌گویم که افرادی  در اینجا حضور دارند سوابق ورزشی زیادی دارند و تحصیلات داوری را پشت سر گذاشته‌اند و بهتر است سوابق ما را با دیگران مقایسه کنند تا شاید به اعتراض‌های آنها کمک کند.

وی در مورد دستمزد داوران گفت: باید در مورد این موضوع بازنگری انجام شود. در فوتبال افراد زیادی هستند که زحمت‌های فراوانی می‌کشند اما دستمزد چندانی نمی‌گیرند. باید داوران از این وضعیت خارج شوند و همانند بسیاری دیگر از قشرها از جمله خبرنگاران جایگاه مالی بهتری پیدا کنند.

کامرانی‌فر با اشاره به خداحافظی محسن ترکی از داوری گفت: ترکی جزو افتخارات داوری ما بوده و خواهد بود. او یک الگو برای داوران ما به حساب می‌آید. طبق بررسی‌هایی که ما داشتیم متوجه شدیم پرواز او برای رفتن به محل تست داوری AFC با تاخیر مواجه شده و ساعت 4،5 صبح به آنجا رسیده، اینکه ما از او به دلیل تاخیر در رسیدن به محل تست استفاده نکنیم، بی‌انصافی است. خدا را شاکرم که بعد از آن اتفاقات ترکی 3 قضاوت خوب را انجام داد اما بعد از دوره آموزشی که در کیش برگزار کردیم او یک تصمیم غافلگیرکننده گرفت و از دنیای داوری خداحافظی کرد.