کودکانی که در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند در مقایسه با کودکان ساکن در کشورهای ثروتمند، در خطر هفت برابری مرگ طی 30 روز پس از جراحی قرار دارند.

به گزارش مرور نیوز، به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به 1400 کودک در 43 کشور جهان که تحت جراحی اورژانسی شکمی نظیر آپاندیسیت، اختلالات مادرزادی و فتق قرار داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند.

میزان مشکلات عدیده و جدی در بین کودکان کشورهای فقیرنشین، بالای 11 درصد و برای کودکان ساکن کشورهای مرفه شش درصد گزارش شد.

علاوه بر این میزان عفونت زخم‌ها در بین کودکان ساکن کشورهای فقیر، متوسط و ثروتمند به ترتیب21، 9.6 و 4.6 درصد گزارش شد.

جراحی به عنوان عاملی ضروری برای بازگرداندن سلامتی محسوب می‌شود؛ پیامدهای خوب جراحی به عوامل زیادی بستگی دارد که شامل پرسنل‌ ماهر و آموزش دیده، تسهیلات مناسب، منابع و تجهیزات جراحی، مدیریت کارآمد و همچنین دسترسی سریع به مراقبت‌های جراحی است.

تمرکز تنها بر هر یک از این عوامل کافی نیست، بلکه برای داشتن جراحی موفق باید تمامی این عوامل در نظر گرفته شوند؛ معمولا در کشورهای ثروتمند تمامی این عوامل به خوبی رعایت می‌شوند، اما در کشورهای فقیر در این زمینه به پشرفت‌هایی نیاز است. برای مثال تربیت نیروهای مسلط به دانش روز توسط متخصصان امر، تدارک لوازم جراحی به‌روز و موثر و تدارک تیم‌های جراحی کارآزموده هنوز جزو نیازهای جراحی محسوب می‌شود.

این پژوهش در مجله "BMJ Global Health" منتشر شده است.