مدیرکل مشارکت‌های عمومی ناجا گفت: در 6 ماهه اول امسال، 1158 جلسه معتمدین را برگزار کردیم و در استان قم در این مدت با همکاری معتمدین کاهش 20 درصدی جرایم را شاهد بودیم.

به گزارش مرور نیوز، سید احمد خسروی در گردهمایی نقش ائمه جماعات و مبلغین در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی با اشاره به بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه اظهار  داشت: به موازات پیشرفت جامعه، تعاملات اجتماعی هم عوض شده است، توسعه شهرهای بزرگ امکان نظارت پلیس به لایه‌های اجتماعی را دشوار کرده و زمینه را برای رشد ناهنجاری‌های اجتماعی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی پاسخی به مطالبات قانونی مردم برای ایفای نقش در توسعه نظم در جامعه است، امام راحل با استفاده از ظرفیت‌های مردمی توانست انقلاب اسلامی را پیروز کند، در طول سال‌های جنگ تحمیلی هم مردم با محوریت روحانیت به جبهه‌ها رفتند و کشورمان پیروز شد.

مدیرکل مشارکت‌های عمومی ناجا افزود: نیروی انتظامی در دهه 70 از یک پلیس سخت به یک پلیس نرم تبدیل شد و در این نهاد به دنبال همگانی کردن امنیت هستیم، بزرگترین شبکه اجتماعی در کشور اکنون در اختیار پلیس است و هر فرد در تماس با شماره 110 می‌تواند نیازهای انتظامی خود را بیان کند.

خسروی با اشاره به سامانه نظارت پلیس اظهار داشت: سامانه 197، نظارت مردم بر پلیس را افزایش داد، معاونت اجتماعی ناجا هم به عنوان پل ارتباطی این نهاد با مردم، گروه‌های اجتماعی و سازمان‌ها شناخته می‌شود، این معاونت در مناطق مختلف کشور، آسیب‌های اجتماعی را با شیوه‌های علمی شناسایی کرده است.

وی ادامه داد: در ناجا برنامه آموزش همگانی را در دستور کار داریم و این برنامه کاهش آمار جرائم را به دنبال داشته است، امنیت یک تولید جمعی است و روحانیون می‌توانند نقش زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی ایفا کنند. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، محوریت اصلی در بحث مشارکت پذیری مردم و اتحاد آن‌ها با روحانیون بوده است.

مدیرکل مشارکت‌های عمومی ناجا افزود: اگر در یک محله‌، امام جماعت مسجد در بحث آسیب‌های اجتماعی ورود کند، در آن محله آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند، در زمان‌های نه چندان دور، جرایم پایین بود، چون نظارت اجتماعی قوی بود.

خسروی با اشاره به طرح شورای معتمد اظهار کرد: در اواخر سال 87، طرح تشکیل این شورا مطرح و در سال 89، طرح شورای معتمد تصویب شد. در ابتدا این طرح در شهر کرمان به صورت آزمایشی اجرا شد و اکنون شاهد اجرای طرح شورای معتمد در سراسر کشور هستیم.

وی ادامه داد: در 6 ماهه اول امسال، 1158 جلسه معتمدین را برگزار کردیم، در استان قم در این مدت با همکاری معتمدین کاهش 20 درصدی جرایم را شاهد بودیم، طرح شورای معتمدین، نظارت اجتماعی را افزایش داد، این طرح ارتقای امنیت اجتماعی و افزایش مشارکت مردم در حفظ امنیت را به دنبال دارد و شورای معتمدین، فضای محلات را برای مجرمین ناامن کرده است.

مدیرکل مشارکت‌های عمومی ناجا افزود: نقش روحانیون را در طرح شورای معتمدین محوری می‌بینیم و می‌خواهیم که با این طرح امنیت را برای مردم ایجاد کنیم.

خسروی با اشاره به نقش روحانیت در جامعه اظهار داشت: همه مردم چشمشان به روحانیت است، ائمه جماعت باید وقت بیشتری را برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در محلات بگذارند، اگر محیط محلات سالم باشد، به راحتی می‌توانیم در آنجا زندگی کنیم.

وی ادامه داد: از روحانیون تقاضا داریم که روحیه مطالبه گری از کلانتری‌های محلات خود داشته باشند، در ناجا تلاش می‌کنیم که آسیب‌های اجتماعی را با همکاری روحانیون و مردم کاهش بدهیم و ائمه جماعات باید همکاری مستمر و تعامل سازنده را با کلانتری‌های محل داشته باشند.

مدیرکل مشارکت‌های عمومی ناجا افزود: ماهیت آسیب‌های اجتماعی روز به روز عوض می‌شود، یکی از مشکلات کنونی در جامعه در خصوص آسیب‌های اجتماعی، عدم احساس مسؤولیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح معتمدین محله، افزایش احساس مسؤولیت اجتماعی است و استان قم در برگزاری جلسات این طرح پیشرو بوده و اجرای طرح معتمدین محله در این استان نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته است.