رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت گفت: از میان ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی در حدود ۴۰ دانشگاه گروه همتایاران تشکیل شده است و در مجموع ۶۹۹ دانشجو به عنوان همتایاران سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند.

به گزارش مرور نیوز، کریمی طی سخنانی در گردهمایی دو روزه روسای ادارات مشاوره دانشگاه‌ها، با بیان این مطلب اظهار داشت: دستیابی دانشجویان به بخشی از سلامت جسمانی، روانی و معنوی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تلاش‌هایی که برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها انجام شده، توسط مشاوران در دانشگاه‌ها اجرا شود.

وی با اشاره به ابعاد مختلف سلامت در دانشجویان افزود: برای ارتقای سلامت در  بعد جسمانی دانشجویان، باید تلاش کنیم که سبک زندگی سالم را معرفی کنیم همچنین در بعد سلامت اجتماعی تلاش داریم دانشجویان بتوانند با همکاری مشاوران مسئولیت‌پذیری را تقویت کنند و در بعد اجتماعی توانایی مدیریت مسائل را داشته باشند. در بعد روانی هم تلاش بر این است که دانشجویان بتوانند خود را مدیریت کنند و به نوعی استرس‌های زندگی را کنترل کنند. اگر بتوانیم این موارد را محقق کنیم، رسالت ادارات مشاوره انجام می‌شود و دانشجویان می‌توانند در نتیجه به خودمراقبتی روانی دست پیدا کنند.

کریمی با اشاره به اهداف تشکیل این گردهمایی گفت: یکی از اهداف این نشست برنامه‌ریزی برای مشارکت دانشجویان در طرح همتایاران است و یکی دیگر از برنامه‌هایی که اهمیت دارد بررسی ساختار و چارت سازمانی ادارات مشاوره بود که دکتر فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با نظر مثبت خود تشکیل تیمی از خود مشاوران را برای بررسی این ساختار خواستار شدند.

کریمی یکی از اهداف مهم این نشست دو روزه را بررسی آزمون  CAQ عنوان کرد و افزود: نرم‌افزاری را طراحی کرده‌ایم که برای فاز اول آن بسیار وقت گذاشته‌ایم و امیدواریم که بتوانیم توسط این نرم‌افزار ارزیابی درستی از دانشجویان داشته باشیم.

کریمی در ادامه ضمن بررسی عملکرد همتایاران در دانشگاه‌ها با اشاره به اهمیت طرح همتایاران گفت: در سال‌های اخیر احساس می‌شد که دانشجویان کمتر فعالیت و حضور اجتماعی و نشاط دارند. اما باید بدانیم که دانشجویان نیاز به انگیزه دارند و وقتی همین دانشجویان وارد فضای کاری می‌شوند توانایی‌های زیادی دارند.

وی با بیان اینکه از میان ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی گروه‌های همتایاران در ۴۰ دانشگاه تشکیل شده است گفت: در مجموع ۶۹۹ دانشجو به عنوان همتایاران سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند؛ بر اساس ائین نامه اجرایی این طرح قرار بود گروه‌های همتایار بین ۶ تا ۱۲ دانشجو باشد که در برخی دانشگاه‌ها کمتر از این تعداد و در تعدادی دیگر بیش از این همتایار وجود دارد و البته تعداد بیشتر همتایار هیچ محدودیتی ندارد و کمک شایانی به پیشبرد این طرح می‌کند.

 کریمی در پایان با برشماری نقاط ضعف، قوت، فرضت‌ها و تهدیدهای طرح همتایارن سلامت گفت: هر اندازه بتوانیم دانشجویان را در حیطه‌های مربوط به خود فعال‌تر کنیم آنان را از گزند آسیب‌های گوناگون حفظ کرده‌ایم.