تعطیلی روز کارگر صرفا برای افراد مشمول قانون کار است؛ به همین دلیل در تقویم رسمی کشور به صورت تعطیل رسمی اعلام نشده است. اما طبق قانون کار همه مشمولان قانون کار در این روز تعطیل رسمی هستند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از  خبرگزاری موج، روز کارگر  یک یادبود و مراسم کارگری از سوی طبقات کارگر است که هر ساله در روز یکم ماه مه که مصادف با روزهای ۱۱ اردیبهشت ماه است برگزار می‌شود.

بر اساس ماده ۲ قانون کار، کارگر کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند. به این ترتیب کلیه کارکنان شاغل در شرکت‌ها و موسسات و بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی، تحت عنوان «کارگر» شناخته می‌شوند.

در واقع کارگران بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی هستند بی شک همه پیشرفت‌های حاصل در مسیر زندگی نشات گرفته از رشد و پویایی فکر و گسترش اندیشه‌ورزی است و در هر جامعه‌ای که از فرصت اندیشه و بازوی هنرمند کارگران بهتر استفاده شود توسعه و پیشرفت، رونقی دو چندان خواهد یافت.

علاوه بر تعطیلات کارگران که شامل تعطیلات هفتگی و تعطیلات رسمی برخی از روزها می باشد، نوع دیگری از تعطیلی برای کارگران مشمول همان تعطیلی روز کارگر می باشد که جنبه بین المللی دارد . به این صورت که سازمان بین المللی کار ، روز جهانی کارگر ( ۱ ماه مه ) را تعطیل اعلام نموده است.

در همین راستا قانون کار جمهوری اسلامی ایران در ضمن ماده ۶۳، می‌ گوید: «علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید.» براین اساس طبق قانون کار همه مشمولان قانون کار در روز کارگر تعطیل رسمی هستند و کارفرمایی اجازه ندارد کارگر را به اضافه کاری وادار کند، هر چند کارفرمایان و پیمانکاران، این روز را به مثابه روز کاری برای کارگران تلقی کرده و آنها را بعضا مجبور به کار می کنند اما قانون کارتأکید بر تعطیل رسمی برای کارگران دارد.

به گفته علی خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار اگر کارفرمایی کارگران را مجبور کند که یازدهم اردیبهشت سر کار حاضر شوند، مرتکب تخلف شده است چرا که این روز براساس قانون، برای کارگران تعطیل رسمی است و کارگران می‌توانند از حق تعطیلی خود برخوردار شوند. 

 

نحوه محاسبه اضافه کاری روز کارگر

به این ترتیب کارگران برای اشتغال در روز کارگر، دستمزد بیشتری تحت عنوان اضافه کاری روز کارگر دریافت خواهند نمود که نحوه محاسبه آن به شرح زیر است:

بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، دستمزد هر ساعت اضافه کاری، ۴۰٪ بیشتر از دستمزد هر ساعت کار عادی محاسبه می‌شود. از این رو با توجه به تعطیلی روز کارگر برای کارگران، دستمزد اشتغال به کار آنان در این روز، تعطیل کاری محسوب شده و برای هر ساعت کارکرد، ۴۰٪ اضافه بر ساعات کار عادی، دستمزد پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر، نحوه محاسبه حقوق روز کارگر به صورت زیر است:

 

نرخ هر ساعت اضافه کاری روز کارگر (11 اردیبهشت)

دستمزد هر ساعت کار عادی * 1.4

 

همچنین نحوه محاسبه اضافه کاری روز کارگر برای کارگرانی که دریافتی آنان بیش از حداقل قانون کار است، به صورت زیر خواهد بود:

 

 

دستمزد هر ساعت کار در روز کارگر برای سایر سطوح مزدی  ۱۴۰۱

۱.۴ * (۷.۳۳ ÷ دستمزد روزانه)

 

گفتنی است؛ تعطیلی روز کارگر صرفا برای افراد مشمول قانون کار است؛ به همین دلیل در تقویم رسمی کشور به صورت تعطیل رسمی اعلام نشده است. اگر کارگری در روز ۱۱ اردیبهشت در محل کار حاضر نشود، به عنوان غیبت یا ترک کار تلقی نخواهد شد.

بنابراین روز یکشنبه مصادف با ۱۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱،  برای تمام کارگران مشمول قانون کار تعطیل رسمی است.