رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا اظهار داشت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌ها در گوشی‌های هوشمند، این دستگاه‌ها حکم رایانه‌های قابل حمل که اطلاعات فراوانی در آن‌ها ذخیره شده را دارند؛ از این رو حفظ امنیت گوشی‌های همراه یک ضرورت است.

به گزارش مرور نیوز، سرهنگ علی‌محمد رجبی، با بیان اینکه اطلاعات ذخیره شده در گوشی‌های هوشمند جلوه‌ای از هویت دارنده گوشی است، اظهار کرد: اگر فردی به هر نوع به گوشی هوشمند همراه ما دسترسی یابد، می‌تواند همه چیز را در مورد ما بداند، از علایق و سلیقه‌هایمان، تعداد مخاطبین و نوع آن‌ها، برنامه‌های آتی ما، تصاویر شخصی، اطلاعات حساب بانکی، نوع فعالیت ما در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ... و این امر می‌تواند تهدیدات فراوانی برای ما داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر اطلاعات ذخیره شده در گوشی‌های هوشمند به دست افراد ناباب یا مجرمان سایبری بیفتد می‌تواند خسارات مادی و معنوی زیادی به همراه داشته باشد، تأکید کرد: شهروندان در ذخیره سازی اطلاعات در گوشی‌های هوشمند بسیار دقت کنند و حتما برای فعال شدن گوشی‌های هوشمند خود رمزگذاری کنند تا دسترسی دیگران در صورت سرقت محدود شود.

سرهنگ رجبی به شهروندان توصیه کرد: تلفن هوشمند خود را با اثرانگشت، فناوری تشخیص چهره، رمز ورود یا الگو قفل کنید، تا اگر گوشی شما به سرقت رفت زمان کافی برای انجام اقدامات امنیتی لازم را داشته باشید.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری  پلیس فتا فراجا ادامه داد: هر چند قفل صفحه نمایش گوشی می‌تواند بسیار مفید باشد اما مانع از برداشتن سیم‌کارت شما و استفاده از آن در تلفن دیگر نمی‌شود و اطلاعاتی که بر روی سیم‌کارت ذخیره یا فعال شده مثل شماره‌های تلفن یا اکانت شبکه‌های اجتماعی نیز در خطر است، برای جلوگیری از سوءاستفاده از سیم‌کارت حتماً پین کد سیم‌کارت را فعال کنید.

این مقام انتظامی افزود: البته دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در گوشی فقط از طریق سرقت صورت نمی‌گیرد بلکه از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی که ناخواسته نصب و فعال شده نیز امکان‌پذیر است.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه تعداد اپلیکیشن‌هایی مانند نرم‌افزارهای مخرب، ویروس‌ها و نرم‌افزارهای دیگری که به صورت مخفیانه وارد تلفن همراه می‌شود، فراوان است، گفت: برای جلوگیری از نصب و فعال شدن این دست نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی، در گام اول از نصب اپلیکیشن‌های غیرضروری خودداری کنید و حتماً برای نصب اپلیکیشن‌های مورد نیاز از مارکت‌های معتبر اقدام کنید.

وی افزود: حتما آنتی ویروس گوشی خود را همیشه به روز نگه دارید و به‌روزرسانی‌ سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند را فراموش نکنید.

بنابر اعلام پایگاه خبری پلیس، سرهنگ رجبی ذخیره سازی محدود اطلاعات در گوشی هوشمند را یک ضرورت خواند و به شهروندان توصیه کرد: اطلاعات مهم و ارزشمند خود را به هیچ وجه بر روی گوشی همراه ذخیره نکنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره 096380 یا سایت پلیس‌ فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی در میان بگذارند.