پشت چراغ قرمز که می‎مانی چشمت عادت کرده است به حضور کودکانی که دائم زیر پوست این شهر دست گدایی می‌کنند. کودکانی که قدشان به شیشه خودروها هم نمی‎رسد.

به گزارش مرور نیوز، آن طرف‎تر که میروی زنان و مردانی را می‎بینی که با آوارگی، خانه به دوشی، گرسنگی و ... دست روی عواطف و احساسات مردم می‌گذارند و کاسه گدایی جلویت دراز می‎کنند.
روزهای پایان سال شهر، بهشت گدایان میشود. از همه جا می‌آیند حتی از کشورهای همسایه.
مسئولین خرم‎آباد بارها شعار شهر بدون متکدی را داده‎اند اما گویی اقداماتی که تاکنون صورت گرفته هیچ‎گاه نتوانسته در پاک کردن شهر از این معضل موثر باشد. قرار است از همین روزها از سطح شهر پاک شوند. هرچند تجربه نشان داده است پاکسازیهای ضربتی نمی ‎‌تواند این مشکل قدیمی را حل کند و شاید چند روزی چهره شهر متفاوت شود اما دوباره همه چیز به نقطه قبل باز خواهد گشت.


خرم‌آباد متکدیان بیشتری نسبت به سایر شهرهای لرستان دارد
حبیب الله خجسته‌‌پور، معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان در جلسه کارگروه ساماندهی متکدیان استان با تاکید بر ضرورت اجرای مصوبات شورای عالی اداری در این زمینه در شهر خرم‌آباد و دیگر شهرستان‎های استان، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در بحث جمع آوری متکدیان در شهر خرم‌آباد صورت گرفته و مرکزی برای نگهداری متکدیان در نظرگرفته شده است.
وی ادامه داد: اگر زمینه اجرای این مصوبات فراهم شود مشکلات در بحث جمع‌آوری و نگهداری متکدیان در استان رفع می‌شود.
خجسته‌پور اظهار کرد: خرم‌آباد متکدیان بیشتری نسبت به سایر شهرهای استان دارد که باید همه دستگاه‎های اجرایی نسبت به جمع‎آوری و غربالگری آنان اقدام کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان یادآور شد: دادگستری، نیروی انتظامی، بهزیستی، کمیته امداد، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و شهرداری سازمان‌های متولی در حوزه ساماندهی متکدیان باید نمایندگان خود را به مجتمع ساماندهی متکدیان و فرمانداری خرم‌آباد معرفی کنند.


شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر وظیفه شهرداری است
وی با بیان اینکه در این راستا شهرداری باید اقدام به شناسایی و جمع‌آوری متکدیان در سطح شهر کنند، خاطرنشان کرد: همچنین در این رابطه باید نیروی انتظامی همکاری لازم را با شهرداری داشته باشد.


ضرورت طبقه بندی متکدیان
خجسته‎پور افزود: متکدیان در پنج گروه حرفه ای، بی سرپرست و مجهول الهویه، گم شده و در راه مانده، معلول جسمی و ذهنی و همچنین نیازمندان واقعی باید ساماندهی شوند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان گفت: دادگستری وظیفه دستگیری متکدیان حرفه‌ای، اداره کار ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بهزیستی ساماندهی متکدیان بی‌سرپرست و معلول و کمیته امداد ساماندهی متکدیان نیازمند واقعی است.


جمع‌‌آوری و ساماندهی متکدیان استان قبل از ایام نوروز
وی اظهار کرد: کار جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان سطح شهرهای استان قبل از ایام عید در استان از سوی دستگاه‌های متولی باید انجام شود.
خجسته ‎ پور ‎گفت: همچنین رسانه ها کار فرهنگی را در رابطه با عدم کمک مردم به متکدیان حرفه‏‌ای داشته باشند و تاکید کنند که مردم کمک‌های خود را به موسسات خیریه پرداخت کنند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان ادامه داد: ایجاد یک مجتمع اردوگاهی در شهرستان بروجرد برای ساماندهی متکدیان شرق استان ضروری است.


نمایندگان دستگاه های مربوطه حوزه ساماندهی متکدیان به فرمانداری معرفی شوند
آشناگر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری خرم ‎ آباد در ادامه گفت: مجتمع ساماندهی متکدیان شهرستان خرم ‎ آباد در حال حاضر تجهیز شده است و لازم است که برای شروع ساماندهی دستگاه‌های مربوطه نمایندگان غربالگر خود را به فرمانداری معرفی کنند.
وی ادامه داد: اگر دستگاههای متولی پای کار نیایند، ساماندهی متکدیان استان به نتیجه نمی‌رسد و به صورت موقت جمع‌آوری قبل نوروز و انتخابات میشوند.


تامین بودجه برای ساماندهی متکدیان استان
آشناگر اضافه کرد: اگر قرار است ساماندهی متکدیان اجرایی شود نیاز است که بودجه‌ای برای نگهداری آنان در نظر گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری خرم ‎ آباد یادآور شد: باید فرهنگ کمک به متکدیان در بین مردم ترویج داده شود. تا زمانی که مردم به گدایان سطح شهر کمک میکنند، طرح ساماندهی متکدیان موفق نخواهد شد. سازمان‌های خیریه معتبر بهترین راه برای کمک به متکدیان هستند.

جمع‌آوری متکدیان همراه با غربالگری آنان باشد
وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که تنها تکدی‌گران را جمع‌آوری کرده و بعد از مدتی آنان را آزاد کنیم، کاری بیهوده است و متکدیان را غربالگری کرد.

آشناگر گفت: وقتی که لرستان مقصد تکدی ‎ گران خارج از کشور شده است یعنی جمع‌آوری موقت متکدیان جواب نمی‌دهد و باید اقدامی اساسی کرد.


زخم متکدیان خارجی بر چهره شهر خرم‎آباد
اسدالله حیدری، مدیر کل بهزیستی لرستان از فعالیت چهار مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر چهار مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی در لرستان فعالیت دارند. این مراکز در شهرستان‌های خرم آباد و بروجرد فعالیت دارند.
وی ادامه داد: بهزیستی لرستان برای جمع ‎ آوری و ساماندهی متکدیان قبل از ایام نوروز با سایر دستگاه‎ها همکاری خواهد داشت و در این راستا گشت‌های بهزیستی را برای جمعآوری و ساماندهی فعال خواهیم کرد.
حیدری با اشاره به متکدیان خارجی در استان، اضافه کرد: این متکدیان در سطح استان پراکنده‎اند و باید بلافاصله بعد از جمع‎آوری به اراک فرستاده شوند.


کودکان متکدی ساماندهی شوند
مدیرکل بهزیستی لرستان یادآور شد: وضعیت ساماندهی کودکان متکدی در استان مشخص نیست و اگر لازم باشد می‎توانیم مرکز نگه‎داری برای این کودکان را فراهم کنیم.
وی از فعالیت اورژانس اجتماعی بهزیستی برای جمع ‎ آوری متکدیان خبر داد و خاطرنشان کرد: به صورت ضربتی از طریق این اورژانس اجتماعی اقدام به جمع ‎ آوری متکدیان خواهیم کرد.
حیدری افزود: ساماندهی متکدیان سطح استان لرستان امری مهم است و دستگاه‎های مربوطه باید آن را جدی بگیرند و قاطعانه پای کار آیند.


ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به متکدیان در لرستان
رحمان قلاوند، مدیرکل فنی و حرفهای لرستان از ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای به متکدیان این استان خبر داد و گفت: ما آمادگی لازم را برای ارائه آموزش ها به متکدیان سطح استان دارد.
وی با بیان اینکه فنی و حرفهای این آموزشها را به متکدیانی که استعداد فراگیری آموزشهای لازم را داشته باشند، ارائه می‌دهد، افزود: در این راستا مراکز فنی و حرفه‌ای و روسای مراکز را موظف به ارائه این آموزش‌ها خواهیم کرد.


معرفی متکدیان آموزش دیده به مراکز کاریابی
قلاوند افزود: همچنین متکدیانی که این آموزشهای فنی و حرفهای را فرا گرفته‌اند، به مراکز کاریابی معرفی می‌شوند.
وقت آن نرسیده است به جای برخوردهای مقطعی و فصلی با ساماندهی متکدیان آئین نامه وعده داده شده ساماندهی متکدیان اجرایی شود تا شعار لرستان بدون متکدی را شاهد باشیم.