رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با اشاره به ضرورت همکاری منطقه ای برای مهار کانون های ریزگرد، بر لزوم تشکیل صندوق بین المللی برای مقابله با ریزگردهای خارجی تاکید کرد.

به گزارش مرور نیوز، علی محمد شاعری در گفت و گو با خانه ملت، در رابطه با اظهارات رئیس سازمان محیط زیست مبنی بر تاثیر 19 میلیون هکتار کانون گردوغبار عراق و عربستان بر ایران، با بیان اینکه کشورهای همسایه بیابانی و سرمنشا ریزگردها هستند، گفت: تمامی کشورهای عضو کنوانسیون بیابان زدایی باید متعهد به مفاد این کنوانسیون باشند.

محیط زیست و وزارت خارجه باید با دیپلماسی کشورهای منطقه را وادار به انجام تعهدات خود در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها کنند

نماینده مردم بهشهر، نکا، و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت امور خارجه باید با دیپلماسی فعال محیط زیستی کشورهای منطقه را وادار به انجام تعهدات خود در زمینه مقابله با پدیده ریزگردها کنند، تصریح کرد: باید با همکاری جدی از طریق سازمان جهانی برنامه محیط زیست ( یونپ ) و برنامه عمران سازمان ملل ( یو. ان. دی. پی ) و سایر سازمان های بین المللی بتوان زمینه همکاری کشورهای عضو کنوانسیون بیابان زدایی را فراهم کرد.

کشور ترکیه با احداث سدهای بزرگ حقابه کشورهای عراق و سوریه را کاهش داده است

وی با بیان اینکه کشور ترکیه با احداث سدهای بزرگ حقابه کشورهای عراق و سوریه را کاهش داده است، افزود: کاهش حقابه موجب خشکی بخش عظیمی از تالاب های منطقه شده به گونه ای که در حال حاضر یک میلیون هکتار از تالاب های کشور عراق خشک شده و کانون اصلی ریزگردها به شمار می رود؛ البته کانون های بحرانی تولید ریزگرد که درکشور عراق وجود دارد نیز مزید بر علت شده است.

قسمت عمده ای از کانون ریزگردهای عراق در مناطق امن بوده و می توان با دیپلماسی فعال تر با این کشور نسبت به مهار آنها اقدام کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه قسمت عمده ای از کانون ریزگردهای عراق در مناطق امن بوده و می توان با دیپلماسی فعال تر با این کشور نسبت به مهار آنها اقدام کرد، گفت: اقدامات مناسبی در جهت توسعه روابط محیط زیستی در کشور عراق به عمل آمد اما متاسفانه اولویت اصلی این کشور محیط زیست نیست و باید از طریق مجامع بین المللی، کشور عراق و همچنین عربستان و سوریه را وادار به مهار کانون های ریزگردها کرد.

شاعری ادامه داد: برای مدیریت بهتر کانون های ریزگرد در کشور عراق می توان دانش فنی، تجارب و امکانات کارشناسی و فنی خود را در اختیار کشور مذکور قرار داد.

نماینده مردم بهشهر، نکا، و گلوگاه در مجلس دهم افزود: هر چند نمی توان کانون های ریزگرد مناطق ناامن کشور عراق را مهار کرد اما با توجه به روابط خوبی که با کشور عراق داریم می توان بسترهای مناسب را برای توسعه همکاری های محیط زیستی با این کشور برای مهار کانون های ریزگرد در مناطق امن این کشور مانند استان های بصره و کربلا و احیای تالاب هورالعظیم و سایر تالاب هایی که در نوار مرزی ایران و عراق وجود دارند اقدامات بسیار مناسبی را انجام داد.

باید با همکاری دیپلماتیک و فعال، کشور ترکیه را وادار به تامین حقابه رودخانه دجله و فرات کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید با همکاری دیپلماتیک و فعال، کشور ترکیه را وادار به تامین حقابه رودخانه دجله و فرات کرد، گفت: نباید نسبت به پیگیری و بکارگیری دیپلماسی قوی برای مهار کانون های خارجی ریزگرد بی توجه بود زیرا ریزگردهای خارجی سلامت و بهداشت جامعه را به مخاطره انداخته و امنیت اجتماعی کشور را در آینده نزدیک تهدید و مهاجرت بی رویه مردم به مناطق مرکزی کشور را به دنبال دارد بنابراین نباید از هیچ کوشش و تلاش دیپلماسی و فنی فروگذار کرد.

مهار کانون های خارجی ریزگردها باید همکاری منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار داد

وی با یادآوری اینکه برای مهار کانون های خارجی ریزگردها باید همکاری منطقه ای و بین المللی را در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: مدل های بسیار موفقی در کشورهایی مانند چین، مغولستان، ژاپن، کره جنوبی وجود داشته و باید با همکاری های بین المللی با این کشورها معضل ریزگردها را مدیریت کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: دولت باید در این زمینه نسبت به فعال تر کردن دیپلماسی، تامین امکانات و اعتبارات لازم اهتمام ورزد و از سویی دفتر منطقه ای مقابله با ریزگردها در کشور را باید به صورت جدی تر دنبال کرد تا همکاری های بین المللی را بتوان در قالب تشکیل یک صندوق مشترک منطقه ای عملیاتی کرد.

نماینده مردم بهشهر، نکا، و گلوگاه در مجلس دهم، ادامه داد: این صندوق می تواند با اعتبار و کمک سازمان ملل و حق عضویت کشورهای منطقه و پیشگامی کشورهای صاحب تکنولوژی مانند ایران در منطقه شکل بگیرد زیرا می تواند نقش بسیار مهمی در کنترل کانون های انتشار ریزگردها داشته باشد.

منشا ریزگردهای بخش مرکزی و شرق کشور داخلی و ریزگردهای غرب کشور خارجی است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منشا ریزگردهای بخش مرکزی و شرق کشور داخلی و ریزگردهای غرب کشور خارجی است، تصریح کرد: منشا ریزگردهای اخیر که باعث مختل شدن زندگی مردم، قطعی آب و برق و تعطیلی مدارس و ادارات خوزستان شد بیشتر داخلی بوده است.