در تصاویر و کلیپ هایی که در فضای مجازی منتشر شده است،ماموران اجرائیات شهرداری اهواز با یک دستفروش درگیر می شوند و با شوکر برقی او را مضروب می کنند.

به گزارش مرورنیوز، طی روزهای گذشته انتشار تصاویری از ضرب و شتم یکی از شهروندان به وسیله مامور اجرائیات شهرداری اهواز  و متعاقب آن زن دستفروش در بازار مرکزی اهواز واکنش هایی را به همراه داشته است.

در تصاویر و کلیپ هایی که در فضای مجازی منتشر شده است،ماموران اجرائیات شهرداری اهواز با یک دستفروش درگیر می شوند و با شوکر برقی او را مضروب می کنند.

بادامچی: وزیر کشور گزارشی درباره برخورد ماموران شهرداری با دستفروشان به مجلس ارائه کند

رییس فراکسیون کار با انتقاد از «برخورد قهرآمیز ماموران شهرداری با دستفروش‌ها» گفت: لازم است‌ هر چه سریعتر وزیر کشور مساله برخورد ماموران شهرداری با دستفروش‌ها را که در مواردی به ضرب و جرح شدید منجر شده است،‌ پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه کند.

محمد رضا بادامچی ادامه داد: باید پرسید چه کسی اجازه این برخورد قهرآمیز را به شهرداری داده است؟ تنها نیرویی که طبق قانون مشروعیت کاربرد زور را دارد، نیروی انتظامی است. اگر آنان جرمی مرتکب شده اند که ناگزیر از رفتار قاهرانه هستیم، باید نیروی انتظامی با رعایت موازین مرتبط اقدام کند نه ماموران شهرداری. البته آنان جرمی در این حد مرتکب نشده‌اند که به این صورت کتک بخورند.

عضو شورای شهر اهواز:اجرائیات شهرداری اهواز استفاده از شوکر را تایید کرد

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: بعد از انتشار اخبار درگیری ماموران اجرائیات منطقه یک شهرداری اهواز با دستفروشان مرکز شهر، طی تماس با مدیر اجرائیات شهرداری این حوادث را پیگیری کردم و وی استفاده از شوکر توسط مامور خود را تایید کرده است.

عاشور سواری‌پور گفت: مدیر اجرائیات شهرداری اهواز تایید کرده که آقای «س.س» مسئول اجرائیات منطقه یک شهرداری در درگیری با یک مرد دستفروش از شوکر استفاده کرده است که ظاهرا بعد از حضور نزد قاضی، هر دو از هم اعلام رضایت کرده اند.

سواری‌پور گفت: به گفته‌ی مدیر اجرائیات شهرداری اهواز، مجوز حمل شوکر را شورای تامین به این فرد داده و این مامور در روز درگیری، بعد از اینکه مورد هجوم تعدادی از دستفروشان قرار گرفته، از شوکر استفاده کرده است.

سرپرست خدمات شهری شهرداری اهواز:مأموران شهرداری با هیچ خانمی درگیری نداشته‌اند / درگیری مأموران با چند مرد دستفروش بود

سرپرست خدمات شهری شهرداری اهواز درباره خبر مرگ زن دستفروش می‌گوید: خبر منتشرشده در فضای مجازی، کذب محض است.

علیرضا حلاج توضیح می‌دهد: مأموران شهرداری به هیچ‌وجه با هیچ خانمی درگیری نداشته‌اند و درگیری تنها میان مأموران با چند مرد دستفروش بود و منتشر کردن این اخبار با قصد تخریب شهرداری است.

حلاج، تصویر منتشرشده از زن دستفروش را غیرواقعی می‌داند و توضیح می‌دهد: این تصویر به هیچ‌وجه صحت ندارد. تنها مأموران نیروی انتظامی از شوکر استفاده می‌کنند. مأموران اجرائیات شهرداری از این ابزار استفاده نمی‌کنند.

حلاج درباره ویدیویی که پیش‌ از این در فضای مجازی منتشرشده بود و یک مأمور را نشان می‌داد که از شوکر استفاده می‌کند، می گوید: آن یک درگیری ساده بود که نیروی انتظامی هم آن شخص را که حمله‌ور شده بود، دستگیر کرد.

رییس سابق دادگاههای تجدید نظر خوزستان:شورای تامین صلاحیت اعطای مجوز حمل شوکر را ندارد

علی ساکی وکیل دادگستری در گفتگو با مرور نیوز اظهار کرد: شهرداری موسسه ای عمومی و غیر دولتی است  و صرفا مامور انجام خدمات عمومی است.

 رییس سابق دادگاههای تجدید نظر خوزستان اظهار کرد: مجوز حمل شوکر را دادگاه و مراجع انتظامی باید صادرکنند نه شورای تأمین، بنابراین هم حمل و نگهداری شوکر بدون مجوز از مراجع ذیصلاح و هم استفاده از آن بدون مجوز قضایی جرم محسوب می شود.

 این وکیل دادگستری در ادامه گفت: ماموران شهرداری تحت هیچ شرایطی مجوز حمل شوکر و یا هر وسیله ای که با آن متعرض شهروندان شوند را ندارند. ماموران متخلف باید به هر دو اتهام حمل و نگهداری همچنین به جرم عدم رعایت حقوق شهروندی محاکمه و مجازات شوند.

 به گزارش خبرنگار مرور نیوز، وقتی پای صحبت دستفروشان نشستیم با جمعیتی مواجه شدیم که در شکاف طبقاتی جامعه دچار رانش طبقاتی شده اند. مسئله اصلی را نیاز به کار و نبود منبع درآمد ثابت و پایدار عنوان می کنند، عواملی که باعث می شوند تا در بسیاری از موارد نگاه نامناسب جامعه را به جان بخرند تا برای گذران زندگی دچار بحران نشوند.

 بنابراین باید عنوان کرد دستفروشی معضل جامعه نیست بلکه نیاز جامعه است. نیازی که مدیریت شهری در برخورد با این نیاز سرگردان است و نتوانسته تکلیفش را مشخص کند.

انتظار جامعه از دستگاههای اجرایی ساماندهی هرچه سریعتر این قشر به منظور تحقق حقوق شهروندی، زیباسازی چهره شهر و گردش اقتصادی از مجاری تعریف شده در شهر میباشد. اما آنچه در واقعیت شهر جاریست به حاشیه رفتن، طرد و حتی سرکوب دستفروشان است.باید توجه داشت که دستفروشان در اکثر شهرهای دنیا با برنامه ریزی مدون و نظارت درست وجود دارند. از اینرو بجای ریشه کنی این پدیده باید با در اولویت قرار دادن طرح ساماندهی دستفروشان از طرق مختلف از جمله؛ تشکیل انجمن صنفی دستفروشان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد.