مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته 10 درصد بیابان زدایی در استان انجام شده است.

به گزارش مرور نیوز، هادی باقری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در اداره کل منابع طبیعی استان اظهار کرد: با شاخص‌هایی که برای بیابان در نظر می‌گیریم، طبق تعریف‌ها بیابان‌های استان افزایشی سطح نداشته است.

وی افزود: سطح بیابان‌های استان 1.5 میلیون هکتار بوده که در سال‌های اخیر به این میزان نیز افزوده نشده است.

باقری خاطرنشان کرد: در حال حاضر قسمت‌هایی که میزان بارش زیر 50 میلی متر، پوشش گیاهی حداقل و تبخیر و تعرق حداکثری داشته باشد با عنوان بیابان نامگذاری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان اینکه 8 میلیون و 200 هزار هکتار اقدامات این اداره کل برای اصلاح، توسعه و بهره‌بردای از مراتع بوده است، گفت: در هفته منابع طبیعی در سطح استان 2 میلیون و 200 اصله نهال در جنگل‌های استان، فضای سبز شهری و حوزه بیابان کشت می‌شود.

وی ادامه داد: در توسعه و کشت نهال 10 درصد رشد داشته‌ایم و خواهان آن هستیم تا از 15 الی 21 اسفندماه بزرگترین اجتماعات مردمی را در استان برای درختکاری و کشت نهال شاهد باشیم.

باقری با بیان اینکه در این زمان پروژه‌های آبخیزداری با اعتبار 5 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: همچنین چندین پروژه بین‌المللی در حال شکل‌گیری است که در جهت توانمندسازی اقتصادی برای این اداره کل انجام می‌شود. خراسان رضوی یکی از استان‌های شاخص در فعالیت‌های بین‌المللی در این زمینه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در خصوص مشارکت مردم برای حفظ و نگهداری و رسیدگی به مراتع گفت: از ابتدای سال تاکنون قرارداد برای 600 هزار هکتار از مراتع استان به صورت حفاظت مشارکتی انجام شده است و یک میلیون هکتار در استان با مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی با استفاده از مدیریت جامع و مشارکت مردم بوده است.

دلاوری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، درادامه این نشست عنوان کرد: از 6.5 میلیون هکتار وسعت مراتع، 314 هزار هکتار در درجه خوب، 2 میلیون و 100 هزار هکتار در درجه متوسط و 4 میلیون و 200 هکتار در درجه فقیر قرار دارند. سال گذشته با مشارکت مردم 73 هزار هکتار طرح مرتع داری انجام که 100 درصد هزینه‌ها توسط خود مردم پرداخت شد.

دلاوری ادامه داد: همچنین 400 هکتار عملیات اصلاح نیز با اعتبار مردم انجام گرفت که تامین بذر آن نیز با اعتبارات دولتی بود؛ 1.5 میلیون تومان نیز در بخش مرتع، دولت برای مرتع‌داران هزینه کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در خصوص جنگل کاری در سال جاری گفت: یک میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر در نهالستان‌های مشهد و نیشابور تولید می‌شود که در مجموع 343 هکتار جنگل کاری در سال جاری انجام شد.

وی با بیان اینکه 200 هکتار عرصه در خراسان رضوی پتانسیل کشت گیاهان دارویی را دارد، یادآور شد: 40 فقره طرح با مساحت 150 هزار هکتار در سال جاری به کمک مرتع داران و بخش خصوصی در دست اجرا قرار گرفت.

دلاوری افزود: در سال جاری 162 تن محصولات فرعی گیاهان دارویی از عرصه برداشت شد که می‌توان به آنقوزه، کتیرا، پسته، وشا و... اشاره کرد. ارزش ریالی این محصولات 5 میلیارد تومان بوده است که از این میزان 10 درصد به حساب خزانه و 4.5 میلیون تومان به بخش خصوصی ترزیق شد.

معاون فناوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: این فعالیت‌ها در سال جاری 156 هزار نفر روز، اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.

اعظمی‌راد، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی در ادامه این جلسه گفت: 45 درصد از استان مناطقی دارد که پتانسیل سیل‌خیزی و بحرانی بالایی دارد.

وی با بیان اینکه اعتبار دولتی برای بخش آبخیزداری 12 میلیارد تومان بوده است، عنوان کرد: اما متاسفانه تمام این اعتبارات محقق نشد و با کمک خیرین 8 پروژه با اعتبار یک میلیارد تومان انجام شد.

امید طهماسبی‌زاده، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان، خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌های مفید در این معاونت تشخیص اراضی ملی از غیرملی است که در حال حاضر 15 درصد از اراضی برای تشخیص ملی از غیرملی برای اخذ سند تشخیص داده شده است.

وی در خصوص اعتراضات انجام شده عنوان کرد: در سال جاری 15 هزار و 264 اعتراض انجام که از این تعداد به 13 هزار و 668 فقره رسیدگی شد. از دیگر اقدامات شاخص می توان به بانک زمین اشاره کرد به طوری که در سال جاری واحدی برای الکترونیکی کردن پرونده‌ها ایجاد شده است و تاکنون 3608 مورد از پرونده های اراضی ثبت سامانه بانک زمین شده‌اند.

طهماسبی‌زاده یادآور شد: 464 هکتار در سال جاری از اراضی ملی خلع ید شده و همچنین 800 هکتار در استان که دچار حریق شده بودند خاموش شدند.