رییس انجمن آسیب‌های اجتماعی گفت: بحث آینده‌ پژوهشی یک حلقه مفقوده در کشور ما است و برخی از آسیب‌های اجتماعی در جامعه قابل کنترل نیست.

به گزارش مرور نیوز، کورش محمدی ظهر امروز در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به عوامل ساختاری شکل‌گیری عدم تعادل در جامعه اظهار داشت: توزیع نامتناسب منابع و فرصت‌ها در کشور، رشد سریع بیکاری در مناطق دور از توجه کشور، ضعف امنیت و گسترش آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت گسترده و مداوم به مناطق برخوردار از مهم‌ترین عوامل ساختار شکل‌گیری عدم تعادل در جامعه است.

وی با اشاره به توزیع درصد واحدهای تحقیقاتی کشور بیان کرد: سهم استان چهارمحال و بختیاری 8 دهم درصد، توزیع نسبی کارگاه‌های صنعتی کشور سهم چهارمحال و بختیاری 9 دهم درصد و سهم استان از تولید صنعتی 0.5 است که این موارد براساس آمار سال 90 است.

رییس انجمن آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در کشور ما برنامه آمایش سرزمین، مدیریت اجرایی و مشارکت، نظام پایش و نظارت و نظام تمرکز و آمار و اطلاعات وجود ندارد و متولی خاصی در کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی نداریم.

محمدی با بیان اینکه توزیع نامناسب منابع به دلیل سطح مطالبه‌گری مردم در یک استان یا یک شهر است و مسئولان و نخبگان یک استان باید در این حوزه تلاش کنند، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی در حوزه نگرش مسئولان شخصی‌سازی شده و این یکی از مشکلات جامعه امروز است.

وی افزود: رکود اشتغال در 8 سال گذشته زیاده بوده و این سبب شد تا نرخ بیکاری سریع رشد کند.

رییس انجمن آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: براساس آمار سال 90 نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری 13 تا 20 درصد برآورد شده که سهم این استان از تولید ناخالص ملی 7 دهم درصد است و میزان مددجویان کمیته امداد در هر هزار نفر جز 5 استان نخست کشور است.

محمدی افزود: شاخص آموزش، توسعه استانی و امید به زندگی در چهارمحال و بختیاری در حد متوسط است و نشاط در این استان در سطح بالایی نیست.

وی بیان کرد: در بحث سرقت چهارمحال و بختیاری جز استان‌هایی است که سرقت کمتر انجام می‌شود و وضعیت طلاق در 10 سال گذشته حدود 13 الی 14 درصد است اما نرخ خودکشی در این استان بالا است.

رییس انجمن آسیب‌های اجتماعی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: اقتصاد کشور قطبی شده و فعالیت اقتصادی در برخی دستگاه‌ها به صورت قطبی ارایه می‌شود.