شاهرود - دومین جشنواره منطقه ای از دبیرستان تا دانشگاه در راستای معرفی رشته ها و امکانات آموزشی در دانشگاه صنعتی شاهرود برای دانش آموزان مقطع دبیرستان این شهرستان برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، جشنواره از دبیرستان تا دانشگاه همزمان با ظهر دوشنبه با هدف آشنایی دانش آموزان سال آخر دبیرستان‌های شاهرود با داشته ها و امکانات شهرستان در محل پردیس مرکزی دانشگاه صنعتی این شهر برگزار شد و دانش آموزان در حاشیه آن از آزمایشگاه مرکزی فیزیک، دانشگاه تربیت بدنی، دانشکده کامپیوتر و کتابخانه بازدید کردند.

مدیرکل امور دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود در حاشیه برگزاری این مراسم، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی امکانات و پیشرفت های علمی این دانشگاه دانست و ابراز داشت: دانش آموزان در این جشنواره با گرایش ها و رشته های فنی، علوم پایه و کشاورزی، اساتید دانشگاه و نحوه تدریس دروس آشنا می شوند و همچنین مطرح شدن مشکلات و معضلاتی که برای دانشجویان غیر بومی شهری غیر از محل سکونت آنها وجود دارد باعث می شود تا دانش آموزان با آگاهی بیشتری در انتخاب یک تصمیم درست، عمل کنند.

حجت احسنی تهرانی در ادامه تصریح کرد: این جشنواره برای خانواده های دانش آموزان و مدیران آموزشگاه های شاهرود نیز برگزار شد تا بتوانند در انتخاب رشته تحصیلی، دانش آموزان را بهتر راهنمایی کنند و با انتخاب درست و آگاهانه از دغدغه های مالی و عاطفی خانواده کاسته شود.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف این جشنواره آشنایی با دانشگاه محل سکونت دانش آموزان است چرا که در گذشته نشان داد دانش آموزان به دلیل انتخاب نادرست دانشگاهی را برگزیدند که از نظر سطح علمی و رتبه از دانشگاه محل تحصیل آنها پایین تر بود و همچنین به علت مسائل عاطفی حتی دانش آموزانی که دانشگاه های شهرهای دیگر را انتخاب می کنند بعد از دو ترم دچار افت تحصیلی شده و خواستار برگشت به دانشگاه محل تحصیل خود می شوند.

دومین جشنواره «از دبیرستان تا دانشگاه» در شاهرود برگزار شد

رشد ۲.۵ درصدی بومی گزینی دانشگاه پس از برگزاری جشنواره

مدیرکل امور دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود با بیان تجربه خوب برگزاری این جشنواره در سال گذشته، ابراز داشت: ورودی دانشجویان در سال 95نشان داد که برگزاری این جشنواره توانست به رشد ۲.۵درصدی بومی گزینی کمک شایانی کند و این امتیاز مطلوبی بود که به انتخاب خوب دانش آموزان کمک شایانی کرد.

احسنی تهرانی در ادامه با تاکید بر اینکه اثرگذاری این جشنواره بسیار زیاد است چرا که دانش آموزان عمدتا از امکانات و گرایش های دانشگاه محل تحصیل خود ناآگاه هستند، تصریح کرد: لذا بدین منظور از طریق فضای مجازی تلاش شد تا این آموزش ها و ارتباط بین دانش آموز و دانشگاه برقرار شود تا بتوانند بهتر و دقیق تر از اطلاعات و رشته های دانشگاهی آگاهی پیدا کنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در انتخاب رشته دانش آموزان وجود دارد تمایل به استقلال و جدا شدن از خانواده است که این امر باید با آگاهی بیشتر از سوی خانواده ها و آموزشگاه ها صورت گیرد چرا که به طور معمول دانش آموزان با انتخابی نا آگانه دانشگاهی را انتخاب می کنند که کیلومترها از خانه و محل سکونت آنها فاصله دارد که در این بین دانش آموزی که در خانه با شرایط خاص تحصیل می کرد در محیط خوابگاه باید تجربه جدیدی را کسب کند که در برخی مواقع برای خانواده ها بسیار پر هزینه است.

 

توجه به انتخاب درست و آگاهانه دانش آموزان برای ادامه تحصیل

کارشناس امور فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شاهرود نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره دو روزه ابراز داشت: بسیاری از خانواده ها در زمان انتخاب رشته نگران دور شدن فرزندان خود از خانواده هستند و از سوی دیگر امکانات دانشگاه محل تحصیل برای آنها به قدرکافی شرح داده نمی شود که بومی گزینی در دانشگاه می تواند این دغدغه را در خانواده ها کاهش دهد.

منیره قرائی در ادامه تصریح کرد: دانش آموزان مقطع آخر دبیرستان عمدتا تمایل دارند خارج از شهر خود تحصیل و استقلال را تجربه کنند که این آرمان گرایی برای آنها خطرات و معضلاتی را به دنبال دارد که از آن ناآگاه هستند که این جشنواره دانش آموزان را متوجه می کند که یک انتخاب ناآگاهانه چه مشکلات و معضلاتی برای آنها و خانواده محصل خواهد داشت.

وی افزود: معتقد هستم که بازدید یک روزه دانش آموزان از این مرکز به این عظمت و وسعت پاسخگوی نیاز دانش آموزان نیست و باید تا زمان انتخاب رشته همکاری دانشگاه و مدرسه افزون تر و مطالب و رشته ها بیشتر برای آنها بازگو شود که بازدید از سالن تربیت بدنی این مجموعه شور و نشاطی را در بین آنها ایجاد کرد که می تواند در انتخاب آگاهانه در بین دانش آموزان اثر گذار باشد.

دومین جشنواره «از دبیرستان تا دانشگاه» در شاهرود برگزار شد

مهارت های اجتماعی در مدارس تقویت شود

مشاور مدرسه نمونه الزهرا شاهرود نیز در حاشیه این مراسم درباره برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری این جشنواره اقدام نیکی است که به دانش آموز در انتخاب رشته تحصیلی کمک می کند و در این مراسم معرفی رشته های فنی مهندسی، شرایط بازار کاری و بومی بودن مورد بحث و بررسی قرار گرفت که همراه بازدید از مجموعه توانست تا حدودی دانش آموزان را با داشته های شهرستان بیشتر آشنا کند.

زهرا بابایی در ادامه تصریح کرد: زمانی با دانشجویان صحبت می کنیم عمدتا از نبود آگاهی در زمان انتخاب رشته گلایه مند هستند که این جشنواره می تواند دانش آموزان را در زمان انتخاب رشته و ارائه اطلاعات کنکوری بهره مند کند و در این جلسات بهتر است از دانشجویان خوابگاهی برای صحبت با دانش آموزان نیز استفاده شود تا از نزدیک با مشکلات دور ماندن از خانه و معضلات زندگی در شهری با کیلومترها مسافت از شهر محل سکونت خود فاصله دارد، آشنا شوند.

وی افزود: معتقد هستم در نظام آموزش و پرورش جای مباحثی به نام مهارت آموزی خالی است چراکه دانش آموز 12سال تحصیلی در خانه با همه امکانات تحصیلی برای مطالعه بهره مند بوده و در این بین مهارت های دور بودن از خانواده و زندگی اجتماعی را تجربه نکرده است که شرایط زندگی جدید در خوابگاه او را دچار افت تحصیلی می کند و تجربه ها نشان داد عمده دانش آموزان وابسته به خانواده در ترم های اول و دوم دچار افت تحصیلی می شوند که در این بین افزایش مهارت های اجتماعی و انتخاب درست در رشته تحصیلی می تواند به رشد و پیشرفت آنها کمک کند.

 

۸۰ درصد دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود بومی منطقه هستند

مشاور مدرسه دبیرستان شاهد شاهرود نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره ابراز داشت: برگزاری این جشنواره ها برای شناخت دانش آموزانی که از محیط دانشگاه اطلاعات چندانی ندارند بسیار کمک کننده است، انتخاب آگاهانه به خانواده و دانش آموز کمک می کند که بتوانند سرنوشت بهتری را برای خود رقم بزنند.

زهرا نظم آرا در ادامه تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد دانشگاه صنعتی شاهرود 80درصد پذیرش بومی دارد و شاخص پذیرش آن بالا است که برگزاری این جشنواره به دانش آموز و خانواده های شرق استان سمنان کمک می کند که در درجه اول دانشگاه محل سکونت و دانشگاه های استان را برای تحصیل انتخاب کند که این امر دغدغه های خانواده ها را کاهش می دهد.

وی افزود: از مسئولان تقاضا داریم که با توجه به اینکه شاخص و معیارهای انتخاب رشته در هر سال متفاوت است دانش آموزان را در امر تحصیل در مقاطع بالاتر راهنمایی کنند که در این بین راه اندازی فضای مجازی و ارتباط موثر دانشگاه و دانش آموز می تواند به انتخاب درست آنها کمک کند.

دومین جشنواره «از دبیرستان تا دانشگاه» در شاهرود برگزار شد

دانش آموزان با رشته های دانشگاهی بیشتر آشنا شوند

یکی از دانش آموزان دبیرستانی که در شرف ورود به دانشگاه است نیز در این گفتگو ابراز داشت: موقعیت دانش آموزان دبیرستانی در این مقطع سنی به نحوی است که تمایل به استقلال و جدا شدن از خانواده دارند که این امر ممکن است منجر به انتخاب نادرست شود که در زندگی آینده و سرنوشت آنها اثرگذار خواهد بود لذا برگزاری این جشنواره می تواند دانش آموز را با داشته های شهرستان آشنا کند.

طاهره ادامه داد: انتظار در این است که دانش آموز با حضور در این جشنواره با رشته ها و گرایش های مختلف دانشگاه صنعتی آشنا شود و صرف دیدن تجهیزات نمی تواند به بومی گزینی در دانشگاه کمک کند که این امر مستلزم آشنا شدن هر چه بیشتر و مقایسه رشته های فنی و مهندسی این دانشگاه با سایر دانشگاه های استان دارد.

وی افزود: در دنیای تکنولوژی و پیشرفت به سر می بریم که با جستجو در گوگل به راحتی می توان به آگاهی درباره امکانات یک دانشگاه دست یافت لذا چیزی که در این بین کمبود آن حس می شود نبود آمار مقایسه ای برای دانش آموزان است تا بتوانند با درکنار هم قرار دادن سطح دانشگاه ها به این نتیجه برسند که کدام دانشگاه و کدام رشته را برای تحصیل انتخاب کند.

 

آگاهی ها در جامعه بیشتر شود

یکی دیگر از دانش آموزان دبیرستانی حاظر در این همایش نیز ابراز داشت: بازدید از دانشگاه بسیار خوب است ولی من در مقطع انتخاب رشته نمی دانم چه تفاوتی بین مهندسی مکانیک، برق و عمران وجود دارد و از نظر تفاوت و بازار کاری کدام یک را می توانم انتخاب کنم لذا اگر این موارد عنوان شود می تواند در انتخاب یک تصمیم درست اثرگذار باشد.

ندا رضایی تصریح کرد: دانش آموزان در مقطع دبیرستان تمایل دارند که استقلال را تجربه کنند و بومی گزینی انتخاب اشتباهی است که دانش آموز را محدود به امکانات شهرستان می کند چرا که در نگاه دانش آموز سطح شهرستان سنجیده می شود نه رتبه دانشگاه در کل کشور، لذا با فرض بر این که تحصیل در دانشگاه محل سکونت پیشرفت او را محدود می کند اکثریت تمایل دارند که در دانشگاه های خارج از استان تحصیل کنند.

وی افزود: این جشنواره به نوعی اطلاع رسانی می کند که مثلا برای انتخاب رشته مهندسی معدن باید چه رتبه ای را در کنکور دانش آموز کسب کند و معتقدم ضرورت وجود آگاهی بیشتر در این زمینه از ارائه خدمات و امکانات خود دانشگاه بهتر می تواند به انتخاب رشته در کنکور به دانش آموز و والدین آنها کمک کند.