معاون امور فرهنگی و قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: همایش مولانا همتی انگورانی از شاعران قرن 10 و 11 هجری طی سال جاری در ماهنشان برگزار می‌شود.

به گزارش مرور نیوز و به نقل از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، ابراهیم قاسمی در نخستین همایش علمی پژوهشی«ماهنشان در امتداد فرهنگ» اظهار داشت: در سال جاری، بیش از ٤٠ برنامه فرهنگی و هنری برای شهرستان ماهنشان تعریف شده است که همایش مولانا همتی انگوران به دلیل درخواست‌های مکرر اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان، از مهمترین آنها است.

وی با اشاره به نوپا بودن اداره شهرستان ماهنشان، تاکید کرد: همایش علمی پژوهشی «ماهنشان در امتداد فرهنگ»برای نخستین بار در این اداره برگزار شد و قول می‌دهیم در صورتی که امکان چاپ کتاب مجموعه مقالات این همایش میسر نشد، در فصلنامه فرهنگ زنجان به چاپ برسانیم.

قاسمی افزود: هدف از برگزاری این همایش را اشاعه فرهنگ و هنر اصیل بومی- محلی و شناسایی و ارائه پیشینه فرهنگی، تحولات مربوطه در بستر زمان و ثبت و نگهداری آنها و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر این شهرستان با محورهای مشاهیر، آثار مکتوب، آداب و رسوم، آثار باستانی، تاریخی و جغرافیایی دانست.

همچنین محسن بهاری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهنشان شناسایی و معرفی پیشینه فرهنگی این شهرستان، را از اهداف این همایش عنوان کرده و ادامه داد: شناسایی مشاهیر دینی، علمی، فرهنگی، هنری و ادبی شهرستان از گذشته تا کنون و معرفی آنها، شناسایی و معرفی تاریخ، جغرافیا و ... آثار و بناهای تاریخی و باستانی موجود شهرستان با رویکرد آشنایی و ایجاد گرایش در مردم منطقه نسبت به بناهای تاریخی، معرفی آثار مکتوب به جا مانده و شناسایی شده از پیشینیان شهرستان و ترغیب نسبت به ارائه آثار مکتوب و موجود احتمالی گذشتگان، هویت‌بخشی فرهنگی به شهرستان از طریق شناسایی و معرفی مشاهیر، کتب و آثار تاریخی شهرستان در سطح محلی و ملی، ترغیب و تشویق علاقه‌مندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر شهرستان و تقدیر از صاحبان مقالات برتر در دستور کار این همایش قرار داشت.

برگزاری نمایشگاه کالکوگرافی در تالار هنر زنجان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان گفت: نمایشگاه کالکوگرافی (چاپ فلز) از آثار هنرمند زنجانی ابوالفضل نظری، روز شنبه هفته آینده در گالری هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان افتتاح می‌شود.

ایرانه حیدری افزود: افتتاح این نمایشگاه در ساعت چهار عصر روز شنبه دوم اردیبهشت‌ماه بوده و پس از آن از ساعت ١٠ تا ١٣ و همچنین از ساعت ١٦ تا ٢٠ همه روزه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

وی مدت زمان برگزاری این نمایشگاه را پنج روز عنوان کرده و افزود: ابوالفضل نظری، فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه تربیت مدرس تهران بوده و آثار وی اغلب در سبک اکسپرسیونیسم کشیده شده است. وی مدرس دانشگاه‌های هنر زنجان بوده و در این نمایشگاه، ٤٠ اثر در ابعاد متفاوت ٥٠*٧٠ و ٣٥*٥٠ ارائه داده است.

وی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان را متولی برگزاری این نمایشگاه عنوان کرده و گفت: نظری پیش از این در بیست نمایشگاه گروهی شرکت داشته و نمایشگاه اخیر نیز سومین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود و برای ارائه آثار چاپ فلز در این نمایشگاه نیز حدود یک و نیم ماه زمان صرف کرده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زنجان از فروش آثار به نمایش در آمده در نمایشگاه کالکوگرافی نیز خبر داده و تاکید کرد: پوستر این نمایشگاه توسط هنرمند زنجانی، محمود تاران، فارغ‌التحصیل رشته گرافیک و مدرس هنرستان هنرهای زیبا و فرهنگسرای زنجان طراحی شده است.