مشهد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه علیه آفت سن غلات در 116 هزار هکتار از سطح زیرکشت مزارع گندم و جو در گستره استان انجام شده است.

به گزارش مرور نیوز، محمد سمیعی افزود: این میزان مبارزه در سال زارعی جاری و به منظور کاهش خسارت وارده به کشاورزان صورت گرفت.
وی ادامه داد: همچنین 48 هزار هکتار مبارزه علیه شته در مزارع غلات در سال زراعی جاری انجام و مبارزه علیه علفهای هرز نیز در 138 هزار هکتار از مزارع غلات اجرایی شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخ نیز از آفات عمومی است که مراتع و غلات را تهدید می کند بنابراین در سال زراعی جاری 16 هزار و 500 هکتار عرصه در کانونهای ملخ علیه این آفت مبارزه صورت گرفت. شهرستانهای سرخس، تربت جام، جوین، جغتای، سبزوار و تربت حیدریه از جمله کانونهای تحت خطر آفت ملخ هستند.
وی افزود: برای مهار آفتها و سن غلات باید کشاورزان توصیه های فنی و علمی را بکار گیرند تا خسارت زیادی در مواجه با این آفتها به مزارع آنها وارد نشود.
سن غلات یکی از مهمترین آفات مزارع گندم و جو می باشد که آفت همگانی نام گرفته است. این آفت از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند. همچنین مصرف محصول سن زده از نظر بهداشتی و تغذیه ای برای انسان و دام زیان آور است.
خراسان رضوی دارای یک میلیون و 100 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد. 300 هزار هکتار از این سطح زیر کشت گندم است.