مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید براینکه سمپاشی بالشک مرکبات جدی گرفته شود، گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت اول از اواخر خردادماه آغاز می شود.

ه گزارش مرور نیوز عبدالرحمن زاغی اظهار داشت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت اول با بالشک مرکبات از اواخر خردادماه آغاز می‌شود و به مدت سه هفته بعد از تاریخ شروع مبارزه تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: برای مبارزه با این بیماری باید میزان مصرف روغن امولسیون شونده همراه با حشره‌کش و کنه‌کش توصیه شده توسط کارشناسان حفظ نباتات در 3 تا 5 لیتر در هزار لیتر آب انجام شود و در صورت افزایش درجه حرارت هوا بیشتر از 33 درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه باغداران قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری‌زا ضمن جمع‌آوری نمونه‌های آلوده از باغ به کارشناسان حفظ نباتات مراکز و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها یا کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کنند، گفت: باغداران براساس نسخه گیاه‌پزشکی نسبت به تهیه سموم مربوطه از فروشگاه‌های مجاز و معتبر و دریافت فاکتور اقدام کنند.

زاغی خاطرنشان کرد: باغداران در صورت مشاهده آلودگی باغات به کنه قرمز مرکبات، از کنه‌کش‌های توصیه شده همراه با حشره‌کش‌ها استفاده کنند و به باغداران توصیه می‌شود برای جلوگیری از تنش‌های خشکی، آبیاری درختان را قبل از مبارزه شیمیایی انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای پیشگیری از عواقب سو احتمالی، از سموم و روغن‌های امولسیون شونده‌ای که در ظروف اصلی و پلمپ شده و دارای برچسبی که حاوی مشخصات کامل باشد استفاده شود، ادامه داد: از مصرف سموم و روغن‌های بدون برچسب و مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری شود.

این مسئول اظهار کرد: به باغداران توصیه می‌شود برای مبارزه با آفت شپشک آرد آلود مرکبات، ضمن هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مربوطه نسبت به تهیه کفشدوزک کریپت از شرکت‌های تولیدکننده حشرات مفید اقدام کنند و نسبت به رهاسازی کفشدوزک 7 تا 10 روز بعد از مبارزه شیمیایی اقدام کنند.

سالانه بیش از دو میلیون تن مرکبات در مازندران تولید می شود.