عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی چالش ها و معضلات محیط زیستی در استان قم گفت: رسیدگی به بحران دریاچه نمک و ریزگردها توسط مسئولان استانی و ملی مورد توجه قرار داد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار مدیرکل و معاونان این اداره تصریح کرد: مسئولان برای رسیدگی به وضعیت دریاچه نمک و معضل گرد و غبار در قم پیش از آن که تبدیل به فاجعه ای غیرقابل مهار شود، باید اهتمام و برنامه ریزی ویژه ای داشته باشند و به وظایف خود به خوبی عمل نمایند.
دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.
این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القاء ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.
وی بر ضرورت دغدغه مندی آحاد جامعه در رابطه با مسائل محیط زیستی تاکید کرد و گفت: محیط زیست را نباید به یک اداره کل و تعدادی کارشناس محدود کنیم، بلکه امروز همه مردم باید خود را محیط زیستی بدانند و برای حفظ و حراست از محیط زیست مشارکت کنند، در غیر این صورت کارها به سامان نخواهد رسید.
وی با بیان این که مبانی و مفاهیم محیط زیستی باید به صورت گسترده در کتاب های درسی دانش آموزان مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: بیان آموزه های محیط زیستی برای کودکان اثرگذاری بسیار بالاتری خواهد داشت و نتایج مثبت و موثر آن را در آینده خواهیم دید و این موضوعی است که باید از سوی مسئولان امر با جدیت پیگیری شود.
امام جمعه موقت قم، بهره مندی از ابزار هنر به ویژه فیلم و انیمیشن را در راستای فرهنگ سازی محیط زیستی در جامعه مورد توجه قرار داد و گفت: تبیین مفاهیم و آموزه های محیط زیستی در لایه های مختلف جامعه و استفاده از مشارکت مردمی برای تحقق اهداف و برنامه ها را باید به خوبی مورد توجه قرار دهیم.
حسینی بوشهری با بیان این که شهرداری ها باید نسبت به توسعه فضای سبز و جلوگیری از تخریب باغ ها و لکه های سبز درون شهری اهتمام ویژه ای داشته باشند، تصریح کرد: برگزاری جلسات منظم و مستمر با نظارت استانداری و با حضور دستگاه های اجرایی ذیربط برای بررسی مشکلات محیط زیستی و ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بسیار ضروری است.

قم به شدت نیازمند توسعه فضای سبز شهری و کمربندی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این دیدار از تخصیص 154 میلیون متر مکعب حقابه محیط زیستی به حوضه آبخیز دریاچه نمک خبر داد و گفت: اگر فقط هدررفت منابع آبی در بخش کشاورزی تا حدودی کاسته شود، به طور حتم می توان حقابه محیط زیستی دریاچه نمک، دشت مسیله و رودهای قمرود و قره چای را تامین کرده و از پیشروی آب های شور به سمت شهر قم و بیابانی شدن مراتع و اراضی کشاورزی در مرکز کشور جلوگیری کرد.
سید رحمان دانیالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود شدید بازیافت زباله در شهر قم، معضل رهاسازی پلاستیک در طبیعت و عدم تجزیه پذیری آن را مورد توجه قرار داد و افزود: در قم باید تلاش کنیم تا هرچه کمتر از کیسه های پلاستیکی و مواد یکبار مصرف به ویژه در اماکن مذهبی استفاده کرده و مثلا از کیسه های پارچه ای برای نگهداری کفش و ظروف کاغذی و گیاهی در پذیرایی ها استفاده کنیم.
وی همچنین با اشاره به وجود آیات و روایات بسیار در حوزه محیط زیست، بر ضرورت بهره مندی از نفوذ کلام علما و مراجع عظام تقلید در راستای حفظ و حراست از محیط زیست تاکید کرد و گفت: علما و روحانیت معظم می توانند به خوبی بایدها و نبایدهای محیط زیستی را با تاکید بر آموزه های دینی برای قشرهای مختلف مردم بیان کنند.
وی با اشاره به پدیده گرمایش زمین و گرم شدن حداقل سه تا پنج درجه ای شهر قم در 25 سال گذشته، تصریح کرد: در 50 سال پیش شهر مقدس قم با 2500 هکتار وسعت دارای بیش از 11 هزار هکتار باغ های درون شهری بوده، اما امروز با 13 هزار هکتار وسعت، کمتر از 500 هکتار باغ های درون شهری دارد، از این رو به شدت نیازمند توسعه فضاهای سبز محله ای و منطقه ای و کمربند سبز پیرامونی و حفظ اندک لکه های سبز درون شهری هستیم.