مسافرانی از جزیره «مجنون» و عملیات «خیبر» و «کربلای چهار» هوای شهرهای ایران‌ را بهشتی کردند تا دل بی‌تاب مادرانی که سال‌ها انتظار کشیده‌اند آرام و قرار گیرد.

به گزارش مرور نیوز، هنوز تا تابستانی‌ترین روزهای تابستان در مردادماه چند روزی باقی است، روزهایی که تب داغ دومین ماه تابستان سرکش‌تر از هرروز می‌شود و داغ بر تن و جان می‌نشاند؛ اما التهاب بیست و نهمین روز تیرماه خودش حکایت داغ و فراق دیگری است.

قرار است در تب داغ تیرماه مهمان بیاورند، کف دست‌هایش یخ‌کرده اما از چهره‌اش عرق می‌ریزد، چشم‌هایش بارانی و دهانش خشک‌شده است؛ پاهایش تاب‌وتوان ندارد اما چشم‌هایش همچنان تا ورودی شهر می‌دود و برمی‌گردد؛ سن و سالش حالا ۷۵ را هم رد کرده، ۳۴ سال انتظار کم نیست که از او زنی بیشتر از ۷۵ ساله بسازد؛ زنی که سال‌ها روزهایش تکرار هجر و فراغ بوده و حالا تام و تمام انتظار است...

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

بچه‌هایی در آغوش مادران خود به جمعیت منتظران آمده‌اند که هیچ‌گاه جنگ را درک نکرده‌اند اما مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌های همیشه چشم‌انتظار خود را دیده‌اند و سراغ از کسی گرفته‌اند که در میان قاب گوشه طاقچه جا خوش کرده و انگار حالا حالاها قصد آمدن ندارد.

«زهرا» از وقتی مادر خبر آمدن دایی کوچک خانواده را داده شوق‌وذوق دارد، شوق دیدار و آغوش دایی که همیشه از مهربانی‌هایش حرف‌وحدیث‌ها بوده است. تعجب می‌کند که چطور همه گمشده مادر را می‌شناسند و برای دیدار او آمده‌اند.

چشم از جمعیت می‌گیرد و به تابوتی خیره می‌شود که روی دست مردم به‌سوی اش می‌آید، حواسش جمع نوشته روی تابوت می‌شود؛ «شهید گمنام»...پر از سؤال به مادرش نگاه می‌کند و او با چشم‌هایی پر از اشک می‌گوید: به دایی سلام کن!

نوای «شهید گمنام سلام خوش اومدی مسافر من...» از گوشه و کنار جمعیت به گوش می‌رسد و زمزمه مردان و زنان حاضر در جمعیت می‌شود؛ مردان بی‌مهابا اشک می‌ریزند و به دنبال تابوت‌ها راهی می‌شوند، زنان سینه‌زنان کاروان جوانانی را استقبال می‌کنند که روزی با گل و اسفند و صلوات راهی جبهه‌ای کرده بودند و می‌دانستند شاید این سفر بازگشتی نداشته باشد.

حالا امروز بعد از سال‌ها دوری بازگشته‌اند، کاروان تازه از راه رسیده از خیابان‌های شهر عبور می‌کند و می‌رود تا در مقبره شهدا ابدی شود، حالا که به سرزمین خود رسیده‌اند آرام می‌گیرند، حالا که خیالشان از امنیت مردم و جغرافیای سرزمینشان راحت است می‌توانند خستگی سفر را به در کنند.

ایران‌زمین میزبان پیکر ۲۰۰ شهید

بنابراین گزارش، هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) ایران اسلامی میزبان پیکر پاک 200 شهید است.

هویت 32 پیکر شهید از 200 شهیدی که در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تشییع شدند، شناسایی‌شده است رئیس ستاد معراج شهدای مرکز گفت: هویت 32 پیکر شهید از 200 شهیدی که در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) تشییع شدند، شناسایی‌شده است.

سرهنگ ابراهیم رنگین با اشاره به تشییع سراسری پیکرهای مطهر شهدا در کشور، اظهار داشت: هم‌زمان با ایام سوگواری شهادت امام جعفر صادق(ع) در روز 25 شوال مصادف با 29 تیرماه ۹۶، پیکرهای مطهر 200 شهید دوران دفاع مقدس در استان‌های مختلف کشور تشییع و به خاک سپرده شد.

وی افزود: تاکنون هویت پیکر مطهر 32 شهید از این 200 شهید شناسایی‌شده است و مابقی آن‌ها به‌صورت گمنام در شهرهای مختلف کشور در این ایام دفن شدند.

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

رنگین خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی به خانواده 25 تن از این شهدای تازه شناسایی‌شده در استان‌های اصفهان، کرمان، خوزستان، خراسان و مازندران انجام‌شده است و مشخصات مابقی شهدای شناسایی‌شده بعد از اطلاع به خانواده آنان اعلام خواهد شد.

حرم رضوی میزبان آلاله‌های بهشتی

هم‌زمان با سال روز شهادت امام جعفر صادق(ع) اجتماع بزرگ صادقیون، همراه با تشییع پیکر چهار شهید مدافع حرم حضرت زینب (س) در مشهد برگزار شد.

در سال روز شهادت امام صادق (ع) زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی با حضور در اجتماع بزرگ صادقیون به عزاداری پرداختند. در این مراسم عزاداران پس از تجمع در میدان شهدا، برای عرض تسلیت به محضر حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

در این مراسم همچنین پیکر مطهر چهار شهید مدافع حرم حضرت زینب (س) نیز تشییع شد. آیت‌الله سبحانی و آیت‌الله علم الهدی در این مراسم حضور داشتند.

علاوه بر این هم‌زمان با سال روز شهادت امام صادق (ع) پیکر پاک شهید محمدجواد فهیمی از شهدای هشت سال دفاع مقدس در شهرستان قوچان تشییع شد.

فرمانده سپاه ناحیه قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ، با اعلام این خبر اظهار کرد: هم‌زمان با سال روز شهادت امام صادق(ع)، مراسم تشییع پیکر پاک این شهید والامقام از ساعت 9 و نیم صبح از محل بیمارستان شهدای قوچان تا میدان امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد.

علی‌اصغر صوفی افزود: پس از اقامه نماز توسط امام‌جمعه قوچان، پیکر شهید فهیمی در گلزار شهدای این شهر تدفین شد.

طلبه شهید محمدجواد فهیمی فرزند مرحوم آیت‌الله شکرالله فهیمی سال 1362 در عملیات خیبر به شهادت رسید و پیکر پاک این شهید از شهدای جدید تفحص شده دفاع مقدس است که پس از 34 سال به زادگاهش بازمی‌گردد.

طواف شهدای زینبی گرد ضریح بانوی کرامت

در استان قم هم پیکر مطهر 4 شهید مدافع حرم حضرت زینب عصر روز چهارشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده‌های معظم شهدا از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع شد.

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

این شهدای مدافع حرم که به‌تازگی در مناطق عملیاتی کشور سوریه در برابر تکفیری‌های جنایتکار به درجه رفیع شهادت رسیدند پس از تشییع گرد ضریح مطهر بانوی کرامت طواف داده شدند.

نماز میت توسط آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه بر پیکر این چهار شهید اقامه شد و سپس به سمت بهشت معصومه منتقل و در جوار سایر شهدای مدافع حرم در قطعه‌ای مخصوص این شهدای گران‌قدر به خاک سپرده شدند.

علاوه بر خانواده‌های این شهدای تعدادی از رزمندگان و هم‌سنگران آنان از تیپ زینبیون و فاطمیون نیز در این مراسم حضور داشتند.

مشهد الشهدای ایران میزبان شهدا

صبح امروز 14 شهید گمنام و 4 شهید با نام در استان خوزستان مشهد الشهدای ایران روی دست مردم شهیدپرور و ولایتمدار این استان تشییع شد.

مردم خوزستان امروز در گرمای بی‌سابقه این روزها که حرارتش جان از کف می‌برد با خونگرمی جاری در رگ‌های معرفتشان بازهم حضوری باشکوه در مراسم تشییع شهدای گمنام و با نام داشتند تا برگ زرینی دیگر بر افتخار میزبانی شهدا در مشهد شهدای ایران در تاریخ ثبت و ضبط شود.

امروز میعادگاه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به عطر شهدا عطرآگین شده و زن، مرد، پیر، جوان، کودک و نوجوان آمده بودند تا از شهدا شفاعت بگیرند.

مادران، همسران و خانواده شهدای خوزستانی و سایر مردم ولایتمدار این استان که در هشت سال جنگ تحمیلی میزبان رزمندگان غیور جای‌جای خاکی ایران اسلامی بودند امروز آمده بودند تا پیکر پاک و مطهر شهدای پرافتخار دوران دفاع مقدس را بدرقه کنند.

در شهر اهواز مردم در منطقه کوی ملت میزبان تشییع شهید گمنام 36 ساله‌ای بودند که در عملیات خیبر در محل جزیره مجنون به شهادت رسیده و در 17 اسفند سال گذشته نیز تفحص شده است.

در اهواز همچنین شهید گمنام ١٦ ساله‌ای که در عملیات کربلای چهار در محل جزیره سهیل به شهادت رسیده و 17 فروردین امسال تفحص شده است نیز با استقبال باشکوه مردم تشییع شد.

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

دزفول شهر مقاومت و موشک نیز امروز بهره‌ای از سعادت میزبانی شهدا نصیبش شده و بخش میانرود این شهرستان میزبان شهید گمنام ١٩ ساله‌ای بود که در عملیات کربلای چهار در محل جزیره سهیل به شهادت رسیده و 15 فروردین امسال هم تفحص شده است.

شهید گمنام ٢١ ساله دیگری که در عملیات خیبر در محل جزیره مجنون به شهادت رسیده و 29 دی‌ماه سال گذشته هم تفحص شده روی دست مردم بخش میانرود دزفول تشییع شد.

حوزه علمیه خواهران دزفول هم میزبان شهید گمنام ٢١ ساله‌ای بود که در عملیات خیبر در محل جزیره مجنون به شهادت رسیده و 15 اسفند سال گذشته نیز تفحص شده است.

تهران و البرز، میزبان شهدای مدافع حرم

در شهرستان بهارستان استان تهران هم‌زمان با تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده امروز دومین یادواره شهدای مدافع حرم این شهرستان برگزار شد. این مراسم هم‌زمان با نماز ظهر و در مسجد صاحب‌الزمان(عج) صالحیه، ابتدای بلوار سی متری برگزار و حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدیان در آن به سخنرانی پرداخت.

در شهرستان پیشوا نیز برخی هیئت‌های مذهبی در مقابل آستان مقدس امام‌زاده جعفر(ع) اجتماع کردند و به عزاداری پرداختند.

حال و هوای عزاداری در این شهرستان مذهبی با تشییع پیکر شهید مدافع حرم «خداداد جعفری» پرشورتر شد. عزاداران پیشوایی، پیکر این شهید را از میدان امام خمینی(ره) به‌سوی آستان مقدس امام‌زاده جعفر(ع) تشییع کردند.

همچنین پیکر مطهر شهید مدافع حرم مختار حسین زاده هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در نظرآباد تشییع شد . شهید مختار حسین زاده از لشکر فاطمیون استان البرز به سوریه اعزام‌شده بود که بیست و هشتم خردادماه جاری توسط گروه‌های تکفیری به شهادت رسید .

در مراسم تشییع این شهید بزرگوار که صبح امروز انجام شد، جمعی از مسئولان شهرستان و خانواده‌های معزز شهدا حضور داشتند . مراسم تشییع شهید حسین زاده در مصلی امام خمینی (ره) نظرآباد برگزار شد و در روستای «دنگیزک» به خاک سپرده شد.

هرمزگان معطر شد

در استان هرمزگان نیز هم‌زمان با شهادت امام جعفر صادق شهرستان بشاگرد به عطر پیکر چهار شهید گمنام معطر شد.

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

سرهنگ محمود سلیمانی فرمانده سپاه شهرستان بشاگرد در گفتگو با مهر با اشاره به تشیع پیکر شهدای دفاع مقدس در شهرستان بشاگرد بیان داشت: مردم ولایت مدار وانقلابی شهرستان بشاگرد همانند دیگر شهرستان‌ها در تشیع پیکر شهدای گمنام حضوری فعال داشته و دارند و بار دیگر بصیرت و ولایی بودن خود را نشان می‌دهند.

سلیمانی گفت: پیکر دو تن از این شهدا امروز پنجشنبه و در شهر گوهران بشاگرد تشیع و تدفین شد و پیکر دو تن دیگر در روز جمعه بعد از نماز جمعه تشیع در جمع مردم شهر سردشت بشاگرد به بخش گافر و پارامون انتقال می‌یابد تا در آنجا مراسم تدفین صورت گیرد.

فرمانده سپاه شهرستان بشاگرد بیان داشت: این شهرستان 29شهید دارد که پیش‌ازاین هم پیکر هفت شهید گمنام در این شهرستان تدفین شده است.

مراسم تشییع پیکر شهدا در جزیره قشم نیز با حضور مسئولان برگزار شد. دریادار علی فدوی در مراسم تشییع پیکر مطهر 8 شهید گمنام در جزیره قشم اظهار داشت: در باب مقام و عظمت شهید، روایات زیادی وجود دارد و آیات بسیاری در خصوص جایگاه و منزلت شهید نازل‌شده است.

وی افزود: برای اینکه مقام شهید برای ما مشخص‌تر شود، احادیث و روایات در مورد شهدا را بخوانیم. از همان لحظه که نیت رزمنده برقرار است و قصد می‌کند در راه خدا بجنگد از همان لحظه عنایات خداوند برای او برقرار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه شهدا مظهر قدرت الهی و اسلام هستند، عنوان کرد: در شرف 40 سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و پیشرفت ایران اسلامی در این سال‌ها قابل‌مقایسه با اویل انقلاب نیست.

آمریکا و همه دشمنان انقلاب اسلامی هر حرکتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند موجب قدرتمندتر شدن ایران اسلامی و ذلیل‌تر شدن آنان شده است و این به برکت خون شهداست دریادار فدوی تصریح کرد: آمریکا و همه دشمنان انقلاب اسلامی هر حرکتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند موجب قدرتمندتر شدن ایران اسلامی و ذلیل‌تر شدن آنان شده است و این به برکت خون شهداست و ما بایستی به‌عنوان بازماندگان شهدا، وظایف خود را به‌درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: قریب به 40 سال مقابل قدرت‌های مختلف ازجمله آمریکای جنایتکار و هم‌پیمانان گستاخش ایستادگی کرده‌ایم که حاصل تلاش و ایستادگی غیورمردان ایران اسلامی است و این ایستادگی ادامه دارد و هرگز کوتاه نخواهیم آمد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرتی که خداوند به انقلاب اسلامی داده است قابل‌مقایسه با کشورهای دیگر نیست، گفت: در لبنان، فلسطین، عراق، سوریه و یمن دشمن با شکست روبرو شد چراکه این کشورها در کنار کشور قدرتمندی همچون ایران قرار دارند و همان الگویی را پیروی می‌کنند که انقلاب اسلامی از آن پیروی می‌کنند.

سردار فدوی با بیان اینکه ما در اقیانوسی قرار داریم که نباید از بزرگی آن غافل شویم، اظهار کرد: سخت‌ترین عرصه عرصه‌ای است که پای جان در میان باشد باوجود این افراد جان‌برکف، ایران اسلامی سرافراز بوده و هست به‌مراتب ملتی که شهادت در راه خدا را افتخار می‌داند پیروز است.

شهیدی که بعد از 35 سال فراق بازگشت

در استان زنجان هم پیکر شهید حمید مرادلو پس 35 سال دوری با استقبال باشکوه مردم تشییع و به خاک سپرده شد.

مراسم وداع با پیکر این شهید شامگاه چهارشنبه 28 تیرماه ساعت 22 در حسینیه عاشقان ثارالله واقع در اتوبان 22 بهمن برگزار شد.

مراسم تشییع پیکر پاک شهید حمید مرادلو هم‌زمان با شهادت جان‌سوز امام جعفر صادق(ع) ساعت 10 صبح امروز پنجشنبه 29 تیرماه از مقابل مسجد جامع زنجان واقع در سبزه‌میدان به‌طرف گلزار شهدای بهشت حضرت فاطمه(س) مزار پایین برگزار شد.

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

مراسم گرامیداشت این شهید نیز عصر امروز پنجشنبه 29 تیرماه از سال ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در مسجد احمدیه هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) برپا می‌شود.

شهید حمید مرادلو با 17 سال سن در 28 شهریورماه سال 61ر در منطقه سردشت جاویدالاثر شد و در تاریخ نهم آذرماه سال 82 شهادت وی قطعی شد.

کهگیلویه و بویراحمد؛ استقبال باشکوه مردم

در استان کهگیلویه و بویراحمد هم مردم شهر دهدشت باشکوه هر چه تمام‌تر به استقبال شهدای گمنام رفتند. پیکرهای مطهر دو شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس عصر چهارشنبه وارد شهردهدشت شدند و مورد استقبال گرم و بی‌نظیر مردم شهیدپرور و مسئولان قرار گرفتند.

قشرهای مختلف مردم شهیدپرور شهر دهدشت در رده‌های سنی مختلف در مسیر تشییع شهدای گمنام، پیکرهای این شهیدان را گل و گلاب باران و با آرمان‌های شهدای والامقام تجدید میثاق کردند.

پیکر پاک این دو شهید پس از برگزاری آیینی در حسینیه ثارالله دهدشت امروز پنجشنبه در شهر دیشموک به خاک سپرده شد.

«درب بهشت» میزبان بهشتی‌ها

در استان کرمان مراسم تشییع و تدفین پیکر سه شهید گلگون‌کفن دوران دفاع مقدس هم‌زمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) در حرم امامزاده سلطان سید احمد (ع) بخش درب بهشت شهرستان جیرفت برگزار شد.

محمد محمدی‌فر سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت اظهار کرد: به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، آستان امامزاده سلطان سید احمد (ع) بخش درب بهشت شهرستان جیرفت پس از 33 سال انتظار میزبان مراسم وداع با سه شهید گمنام دوران جنگ تحمیلی است.

وی گفت: مراسم وداع با شهدای گلگون‌کفن با حضور نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، امام‌جمعه جیرفت، نماینده مردم شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان شهرستانی و مردم شهیدپرور برگزار می‌شود.

محمدی‌فر تصریح کرد: این آیین امروز پنجشنبه 29 تیرماه ساعت 15 از میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود و سپس پیکر پاک این شهدا در آرامگاه ابدی خویش در جوار پارک امامزاده به خاک سپرده می‌شوند.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان جیرفت افزود: سن شهدای گمنام در زمان شهادت ۱۸، 17 و 23 سال بوده که در عملیات خیبر، رمضان و بدر طی سال‌های 61 تا 63 در مناطق جزیره مجنون، پاسگاه زید و شرق دجله به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

عاشقان ثارالله در دامان مردم لرستان

در استان لرستان هم پیکر مطهر دو تن از شهدای گمنام در شهرستان بروجرد با حضور پرشور مردم، مسئولان، روحانیون و نیروهای نظامی و انتظامی تشییع شد.

این در حالی است که روز گذشته مراسم استقبال از شهدا از ساعت ۱۸ در میدان آیت‌الله بروجردی این شهر برگزار شد. همچنین حسینیه عاشقان ثارالله ناحیه مقاومت بسیج سپاه بروجرد نیز ساعت ۲۲ چهارشنبه‌شب میزبان مراسم شبی با شهدا بود.

مراسم تشییع و تدفین این شهدا امروز پنجشنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد امام خمینی(ره) به سمت امامزاده جعفر(ع) و سپس تدفین و وداع با شهدا در پادگان مهندسی بروجرد برگزار شد.

شهر هزار سنگر میزبان سربازان انقلاب

در استان مازندران نیز کاروان شهدای گمنام و دو شهید تازه تفحص شده دوشنبه هفته جاری از محور هراز به مازندران رسید و در شهر هزار سنگر با استقبال مردم شهیدپرور این منطقه مواجه شد.

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

مراسم وداع با 15 شهید دوران دفاع مقدس هم به‌صورت متمرکز دوشنبه‌شب بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه عاشقان کربلای سپاه ساری برگزار شد و بعد از مراسم وداع، 13 شهید گمنام به شهرهای موردنظر انتقال داده شدند.

آیین وداع با آلاله‌های دفاع مقدس چهارشنبه‌شب در مناطق مختلف مازندران ازجمله ساری، بابلسر، آمل، نور برگزار شد.

مراسم تشییع و وداع با شهدای گمنام دوران دفاع مقدس که در عملیات کربلای 4 در منطقه ام‌الرصاص به شهادت رسیده بودند در بوستان جهان‌پیما ساری برگزار شد، این دو شهید گمنام 17 و 22 ساله که به ترتیب در عملیات کربلای 4 (ام‌الرصاص) و خیبر (جزیره مجنون) به شهادت رسیدند، پس از تشییع از میدان شهدا به سمت امامزاده یحیی ساری انتقال داده و تدفین شدند.

آیین تشییع این شهدای والامقام با حضور آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

همچنین سه شهید گمنام ۱۷، 25 و 26 ساله که به ترتیب در عملیات بدر (شرق دجله، کربلای 4 (ام الرصاص) و خیبر (جزیره مجنون) به شهادت رسیدند، صبح پنجشنبه با حضور پرشور مردم شهیدپرور نور تشییع شدند.

شهرستان بابلسر هم میزبان 5 شهید گمنام است که سه شهید ۳۵، 21 و 19 ساله در عملیات خیبر (جزیره مجنون)، بدر (شرق دجله) و محرم (شرهانی) تفحص شدند. در هادی شهر دو شهید 16 و 19 ساله که در عملیات خیبر و بدر به شهادت رسیدند، در پدافند هوایی این شهرستان آرام گرفتند.

سه شهید گمنام هم میهمان مردم شهر بندپی شرقی بابل بودند، این سه شهید در عملیات‌های خیبر (جزیره مجنون)، بدر (شرق دجله) و والفجر هشت (فاو) تفحص شدند که به ترتیب ۳۰، 19 و 20 ساله هستند.

هویت دو تن از شهدای موردنظر مشخص‌شده است و آخرین وداع با فرمانده سابق هشت سال دفاع مقدس سردار علی‌اکبر آویش پس از 31 سال چشم‌انتظاری در حسینیه ثارالله سپاه ناحیه آمل با حضور و استقبال گرم مردم و ایثارگران، جانبازان و هم‌رزمان شهید چهارشنبه‌شب برگزار شد.

پیکر پاک شهید آویش طبق وصیت‌نامه‌اش پیش از ظهر پنجشنبه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای ترا منطقه امیری بخش لاریجان به خاک سپرده شد.

در حال حاضر 273 شهید گمنام در مازندران تدفین شدند و با حساب این 13 شهید گمنام 286 شهید گمنام را در استان میزبان هستیم. همچنین 58 یادمان شهدای گمنام در استان وجود دارد و بقیه شهدای گمنام استان در مزار شهدا و یا امامزاده‌ها دفن شده‌اند.

تصاویری از تشییع پیکر شهدا در استان‌های مختلف کشور

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع 4 شهید مدافع حرم تیپ فاطمیون در قم

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

استقبال از پیکر شهید حمید مرادلو

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع پیکر 9 شهید دوران دفاع مقدس در شهرضا

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع پیکر شهید گمنام در دهکده مقاومت تهران

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

مراسم تشییع و تدفین دو شهید گمنام در اهواز

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع آلاله‌ها از حرم رضوی تا مشهدالشهدا؛ ایران بار دیگر بهشتی شد

تشییع دو شهید دفاع مقدس در کرمان