وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: موانعی هم وجود دارد که لازم است همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند، باید نهضت فیبر کشی در کشور راه اندازی شود.

به گزارش مرور نیوز، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در همه جای دنیا بار اصلی شبکه و اینترنتی بر دوش ارتباطات ثابت است، چون عمدتا مردم یا در محل کار و یا در منزل هستند و درحال سکون هستند.

وی افزود: موبایل فقط برای شرایط تحرک پیش بینی شده، چون محدودیت دارد و ارتباطات بر روی خطوط موبایل محدود می‌شود. در گذشته متاسفانه به دلایل گوناگون سرمایه گذاری درستی در حوزه ارتباطات ثابت نشده و بار شبکه ارتباطات ثابت که در همه جای دنیا ۷۰، ۸۰ درصد به عهده ارتباط ثابت است بر روی شبکه موبایل آمده که کشش ندارد و به همین دلیل کیفیت هم ندارد.

زارع پور گفت: در حال حاضر کشور‌های پیشرفته به این سمت پیش رفتند که ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری را در اقصی نقاط کشورشان اجرا کنند.

وی افزود: در بیشتر کشور‌ها برنامه چهار، پنج و ۱۰ ساله است و دولت هم سرمایه گذاری بسیار عظیمی در حد چند ۱۰ میلیارد دلار در بعضی از کشور‌ها با گستره جغرافیایی مانند کشور ما انجام داده است.

وی افزود: در کشور به سه میلیون کیلومتر فیبر نوری احتیاج داریم و ما برای همه این‌ها تدبیر کرده ایم،  و بسته حمایتی را برای کسانی که در این حوزه کار کنند آماده کرده ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما در این بسته حمایتی  اجازه داده ایم که اپراتور‌های تلفن همراه برای ارائه خدمات ورود پیدا کنند.

زارع پور افزود: دولت از محل سهم خود از درآمد اپراتور‌های مخابراتی تمهیداتی را پیش بینی کرده و قرار است حدود ۵ درصد از درآمد اپراتورها با نظارت وزارت ارتباطات صرف توسعه ارتباطات ثابت شود.

زارع پور گفت: سه درصد از درآمد اپراتور‌های ثابت را به عنوان حق السهم دولت می‌گیریم که این را گفته ایم هر کسی پورت فیبر نوری روشن در خانه مردم ببرد این سه درصد را به مدت پنج سال نخواهیم گرفت.

وی افزود: موانعی هم وجود دارد که لازم است همه دستگاه‌های اجرایی پای کار بیایند، باید نهضت فیبر کشی در کشور راه اندازی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نیاز اصلی مردم ارتباطات پرسرعت است که به عنوان یک حق به آن نگاه می‌کنیم، لازم است همه پای کار بیایند و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بندی در تبصره ۷ آمده که تمام دستگاه‌های اجرایی بخش عمومی قانوناً مکلف شدند که هر گونه زیرساختی که در اختیار دارند، طبق تعرفه‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات تصویب می‌کند در اختیار بخش خصوصی بگذارند که بتوانند شبکه را توسعه دهند.

زارع پور افزود: با تدابیری که پیش بینی شده امیدواریم که این هدف محقق شود، اولین قدم را در اسفند ماه برداشتیم، بیش از ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری آماده واگذاری به مردم شده است.

وی گفت: سایت ایرانی اف تی تی ایکس را راه اندازی کردیم و مردم می‌توانند به صورت دائمی رصد کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تا الان ۱/۴ میلیون پورت فیبر نوری مبتنی بر فیبر نوری راه اندازی شده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اف تی تی اچ و ۲۰۰، ۳۰۰ هزار وی دی اس ال است.

زارع پور گفت: در آینده‌ای نزدیک این سایت به‌روز می‌شود، بعد از مصوبه دولت که چهارشنبه قرار است مطرح شود، فراخوان خواهیم داد، اپراتور‌ها می‌آیند و تقسیم کار ملی صورت می‌گیرد.

وی افزود: بعد از این ما می‌توانیم در سایت سرویس را برای مردم راه اندازی کنیم که وقتی کدپستی را وارد می‌کنند می‌توانند مطلع شوند که چه زمانی در محلشان پورت نوری فراهم خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تعریف شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت، با کیفیت، مستقل و امن است که روی آن تمام خدمات مورد نیاز مردم با کیفیت ارائه می‌شود.

زارع پور افزود: اعتقاد داریم که اگر بخواهیم از فناوری اطلاعات که یک فناوری راهبردی و تمدن ساز، حداکثر استفاده کنیم، بستر آن یک شبکه پرسرعت است.

وی اضافه کرد: میانگین سرعت در همراه و ثابت شاید چند مگابیت بر ثانیه یا حداکثر چند ده مگابیت بر ثانیه باشد، ما به دنبال این هستیم که سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه برای مردم رقم بزنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مصوباتی که داشتیم گفته ایم ۱۰ درصد پورت‌هایی که راه اندازی می‌شود باید یک گیگابیت بر ثانیه یعنی هزار مگابیت بر ثانیه سرعت داشته باشد که برای کسب و کار‌ها و مراکز آموزشی و احتیاج مردم حائز اهمیت است.

زارع پور افزود: نگاه دولت سیزدهم به حوزه فناوری اطلاعات فرصت محور است، در عین حال باید برای مخاطرات هم پیش بینی و تدبیر کرد که مردم حداقل آسیب را از چالش‌هایی که این فضا دارد، دچار شوند.

وی اضافه کرد: در حوزه خدمات زیرساخت‌های خوبی فراهم شده است، قدم اول را خود دولت بر می‌دارد که دولت را تبدیل می‌کند به یک آیکون در گوشی‌های تلفن همراه مردم در فضای مجازی.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در تبصره ۷ کل نیازمندی‌های وزارت ارتباطات را در قالب این تبصره برده ایم، بند قانونی پیش بینی شده است که کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که تا شهریور ماه پنجره واحد و خدمات خود را راه اندازی کنند و ما هم مکلف شدیم تا دی ماه پنجره ملی خدمات را راه اندازی کنیم.

زارع پور افزود: سال گذشته پنجره واحد مجوز‌ها را داشتیم که نشان داد شدنی است؛ همه دستگاه‌ها مکلف شدند که به جای اینکه ده‌ها سامانه داشته باشند برای هر کاری ادرس بدهند، اولا این‌ها باید حذف شود و هر دستگاهی یک پنجره واحد داشته باشد و خدمات از طریق همان پنجره واحد انجام شود. سپس پنجره ملی خدمات را راه اندازی خواهیم کرد که قدم بسیار بزرگی است، انشاءالله امسال راه اندازی خواهد شد و طعم شیرین فناوری در حکمرانی را به مردم خواهیم چشاند.

وی گفت: در حوزه خدمات پایه کاربردی برنامه ریزی‌های خیلی دقیقی را انجام داده ایم که بتوانیم مجموعه‌ای از خدمات با کیفیت در قالب اپراتور‌های خدمات رسان ارائه دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما به عنوان حاکمیت تنظیم گر این حوزه هستیم و باید منابع لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنیم که بتوانند ارائه خدمات کنند.

زارع پور گفت:  وزارت ارتباطات باید فرکانس‌های لازم را در اختیار قرار دهد، در گذشته فرکانس‌هایی که واگذار شده بود اشباع شده بود و ظرفیت مشخصی دارد.

وی افزود: سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را واگذار کردیم و برای فعال کردن فرکانس جدید نیاز به تجهیزات داریم و باید توسعه پیدا کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اپراتورها می‌گویند از سال ۹۵، ۲۰۰ درصد تورم تجمعی گران شده، اما تعرفه‌های تلفن ثابت، ثابت مانده است.

زارع پور افزود: بر اساس مصوبه سال ۹۵ کمیسیون تنظیم مقررات، اجازه دادیم یک سری از بسته‌ها را حذف کنند، اما به دنبال این بودند که بسته‌های جدید با تعرفه‌های جدید معرفی کنند در سقف همان مصوبه سال ۹۵ که ما به شدت مخالفت کردیم گفتیم که حتما باید منوط به افزایش کیفیت شبکه شود.

وی گفت: وزارت ارتباطات با هر گونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نشود، به شدت مخالف است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما به دنبال این نیستیم که سود اپراتور و سود سهام دار آن را بیشتر کنیم، باید در زندگی مردم در کیفیت ارتباطات اثر داشته باشد؛ برای همین گفته ایم که باید دلایل و استدلال‌ها را بیاورند اگر معقول بود در بسته‌های جدید قیمت‌های جدید را اعمال کنیم مشروط بر اینکه فشار زیادی به مردم وارد نشود.

زارع پور گفت: در این فاز هستیم که برنامه‌های خود را بیاورند و در طول سه سال آینده حتما تضمین کنند که سرعت دو برابر شود، پوشش نسل چهارم تلفن همراه که ۸۰ درصد است به صد در صد برسد.

وی افزود: نسل‌های آتی تلفن همراه، نسل پنجم، در سه سال آینده ۱۰ درصد مردم تحت پوشش نسل پنجم قرار بگیرند باید تعهد دهند که با افزایش درآمدی که حاصل می‌شود در این حوزه سرمایه گذاری کنند و نسل پنجم را توسعه دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خط قرمز ما کیفیت شبکه است و این را به عنوان یک حق برای مردم و یک تکلیف برای خود می‌دانیم و به عنوان نماینده مردم از حقوق مردم دفاع می‌کنیم. هر گونه افزایش قیمت باید منوط به افزایش کیفیت شبکه باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوزه ارتباطات و زیر ساخت چقدر توان خودکفایی داریم؟ گفت: بحث خوداتکایی در حوزه شبکه و بومی سازی را شروع کرده ایم، بومی سازی تجهیزات شبکه، بومی سازی خدمات که یک سری از تجهیزات کاملا بومی شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در بحث تعمیر کابل‌های دریایی الحمدلله ۵، ۶ ماه است به این توانمندی دست پیدا کرده ایم که خودمان بتوانیم فیبرکشی و تعمیرات زیر دریا‌ها و اقیانوس‌ها را انجام دهیم.

زارع پور گفت: مجموعه‌های خصوصی با حمایت وزارت ارتباطات و دستگاه‌های مربوطه راه افتاده اند و قرارداد‌های بین المللی در این حوزه بسته شده است یعنی نه تنها نیاز خودمان را برطرف می‌کنند بلکه نیاز کشور‌های منطقه را هم برطرف می‌کنند.

وی افزود: یکی از کار‌هایی که در این ۶ ماه انجام شده، ظرفیت‌های پشتیبانی را برای تامین ترافیکی بین المللی کشور پیش بینی کردیم و ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت پشتیبان فراهم کردیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا به الان بخش زیادی از ظرفیت‌های دریایی و بخشی از ظرفیت‌های زمینی مان به خاطر بحرانی که در همسایگان شمالی داریم، قطع شده است، اما به هیچ عنوان مردم آن را احساس نمی‌کنند، چون ظرفیت‌های پشتیبان فراهم شده است.

زارع پور افزود: یکی از دستاورد‌های دیگری که دراین مدت داشتیم در راستای تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به هاب ترانزیت ترافیک در منطقه بوده که قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم.

وی اضافه کرد: در این مدت ۵۰ درصد به ترانزیت ترافیکی کشور اضافه کردیم و کار بسیار سنگین بین المللی اتفاق افتاد، یعنی ما در عین حال که ترافیک مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم ترافیک با کیفیت برای کشور‌های همسایه هم تامین می‌کنیم.

زارع پور افزود: حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌ها فناوری‌های جدید مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کلان داده و ... در زندگی مردم کاربردی می‌شود و گره گشایی می‌کند.

وی گفت: در این حوزه ما تولید دانش خوبی داشتیم، شرکت‌های خصوصی هم کار‌های خوبی انجام داده اند، اما هنوز استفاده از این فناوری های جدید، تبدیل به مسئله نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دولت کارگروهی ویژه‌ای با عنوان اقتصاد دیجیتال تشکیل داده که اختیارات هیئت وزیران و رئیس جمهور به این کارگروه تفویض شده است.

زارع پور گفت: اقتصاد دیجیتال سه لایه دارد، لایه اول سخت افزار، نرم افزار یا هسته سخت، لایه دوم اقتصاد پلتفرمی مانند کسب و کار‌های دیجیتال و لایه سوم کاربردی کردن فناوری‌های جدید دربخش‌های گوناگون.

وی افزود: کارگروهی با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل داده ایم که در دستگاه‌های مختلف این فناوری جدید چه تحولی می‌تواند ایجاد کند که بر اساس آن زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدفمان این است که فناوری‌های جدید را توسعه و اثبات فناوری است و بعد آن را در تعامل با دستگاه مربوطه توسعه دهیم.

زارع پور گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه دانشی داریم و نیروی انسانی توانمندی داریم که این‌ها باید به ارائه خدمات برای مردم تبدیل شود.

وی افزود: نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور تدوین و رونمایی شد و مسیر تصویب آن را در مراجع مربوطه کارگروه ویژه اقتصادی ایثار دولت دنبال می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این سند بر اساس مطالعات بین المللی صورت گرفته، ظرفیت‌هایی را که برای تمام دستگاه‌ها وجود دارد مشخص کرده ایم.

زارع پور افزود: یکی از بحث‌هایی که با دوستانمان در حوزه معاونت استخدامی و اداری ریاست جمهوری داریم این است که فرایند‌های اداری باید مبتنی بر این فناوری‌های جدید، کاملا بازنگری شود.

وی گفت: ما باید به سمت حکمرانی داده برویم که مبتنی بر هوش مصنوعی است، تصمیم گیری و تصمیم سازی‌ها مبتنی بر داده‌های واقعی اتفاق بیفتد و منجر به تسهیل امور شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: امیدواریم با محوریتی که در کارگروه ویژه اقتصادی دولت فراهم شده، بتوانیم تحول دیجیتال مبتنی بر فناوری‌های جدید در دستگاه‌های مختف دولتی رقم بزنیم.

زارع پور گفت: امیدواریم با وفاقی که در سطح دستگاه‌های اجرایی وجود دارد و  تمرکزی که در مدیریت و پیگیری به وجود آمده است، و با توجه به تکلیف قانونی که شهریورماه برای دستگاه‌ها تعیین شده، گام اول آن برداشته شود و قرار شده ۳۰ درصد از خدمات پرکابردشان را به صورت کاملا غیر حضوری هوشمند در اختیار مردم قرار دهند.

وی در حوزه فضا هم افزود: در حوزه فضا ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم که حداکثر استفاده از ظرفیت آن‌ها در سال‌های گذشته نشده بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در دولت سیزدهم راهبردمان استفاده حداکثری از ظرفیت فضا برای حل مشکلات مردم، مشکلات صنعت و کاربردی کردن صنعت فضایی است.

زارع پور افزود: اولین جلسه شورای عالی فضایی بعد از ۱۰، ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور در آذرماه برگزار شد؛ مصوباتی بسیار خوبی داشتیم که یکی از آن‌ها تثبیت لایه لئو بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اولین ماهواره عملیاتی جهوری اسلامی ایران با پرتابگر بومی در مدار قرار گرفت و عملاً به تثبیت لایه لئو رسیدیم.

زارع پور افزود: امسال لایه لئو را با پرتاب‌های دیگر و ماهواره‌های جدید تثبیت خواهیم کرد.

وی گفت: جزو ۱۰ کشوری هستیم که هم توانمندی ساخت ماهواره بومی و هم پرتابگر اختصاصی را داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعت افزود: هدفمان در بحث فضا این است که اولا در این حوزه مستقل شویم و بتوانیم در لایه‌های مختلف جو با موفقیت ماهواره هایمان را در مدار قرار دهیم.

زارع پور گفت: فعلا در ابتدای راه لایه لئو هستیم که باید به لایه ژئو ۳۶ هزار کیلومتری که کار بسیار سخت و مسیر ۸ تا ۱۰ ساله دارد، برسیم.

وی افزود: در حوزه کابردی سازی صنعت فضایی نیز کار می‌کنیم؛ سامانه‌های مختلفی که بتوانیم از اطلاعات فضایی برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال گذشته چهار سامانه برای پایش وضعیت آتش سوزی در کشور، منابع آبی، پایش گرد و غبار را رونمایی کردیم.

زارع پور افزود: استاندارد‌های فضایی چند سر و گردن از استاندارد‌های معمول تجاری بالاتر است. ما می‌توانیم بسیاری از فناوری‌هایی را که آنجا به آن دست پیدا می‌کنیم و کاملا بومی هستند در حوزه‌های دیگر استفاده کنیم.

وی گفت: اعتقاد داریم فضای مجازی فرصتی برای دولت برای بهره گیری از توسعه نظارت‌های مردمی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در کسب و کار‌های دیجیتال و کسانی که در بستر این پلتفرم‌ها خدمات به مردم می‌دهند، امکان ارسال بازخورد و امتیاز فراهم شده  که باعث می شود کیفیت خدمات آن‌ها بالا رود.

وی افزود: شرایطی را می‌خواهیم فراهم کنیم که مردم بتوانند چه به شکل انلاین و چه به شکل حضوری به عنوان چشم ما و ناظر در مورد کیفیت خدمات، در خصوص شیوه برخورد و خدمات رسانی نظر دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوزه دولت الکترونیکی ما هر سال دو بار ارزیابی انجام می‌دهیم، با اراده جدیدی که در دولت برای توسعه دولت هوشمند حتما انتشار این ارزیابی‌ها کمک خواهد کرد.

زارع پور درباره پست هوشمند افزود: در دوران کرونا کار پست ما بسیار زیاد شد، ما به دنبال این هستیم که کل چرخه پست از قبول مرسوله تا مراکز تجزیه، رهسپاری و توزیع آن در این چهار مرحله، حداکثر استفاده را از فناوری کنیم.

وی گفت: بزرگترین مرکز تجزیه هوشمند مرسولات پستی را در تهران راه اندازی کردیم که به شکل کاملا ماشینی مرسوله‌ها تفکیک می‌شوند.