پنل اختصاصی ذوب آهن در کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته برگزار شد.

به گزارش مرور نیوز، پنل اختصاصی ذوب آهن در کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا با حضور محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد، مرتضی شیرین پرور مدیر تحقیق و توسعه، مرتضی ربانی مدیر برنامه ریزی و مهندسی صنایع، احمد ادیبی سرپرست امور فنی تولید فولاد، فرزاد اکبریان مهندس ارشد طراحی کالیبر و هادی مهندسی نورد و رسول علی نقی پور سرپرست کنورتور و میکسر فولادسازی ، ۲۴ خرداد ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد .

مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در این پنل اظهار کرد: فولاد آلیاژی امروز در کشور برای سازه‌های ایمنی و توسعه صنعتی سازه‌های کشور بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در کشور ما که زلزله خیز است باید در صنعت ساختمان به سمت بهره گیری از سازه‌های فولادی حرکت کنیم. این مسئله علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان، در سرعت عمل ساخت نیز در مقایسه با بتن تاثیر مثبت دارد. ضمن اینکه بازیافت سازه‌های فولادی درصد بالایی نیز دارد و به نفع محیط زیست است.

یوسف‌زاده خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن میلگردهای میکروآلیاژی تولید کرده که خواص مکانیکی یکنواخت تری دارند و در حفظ و ارتقای ایمنی در سازه‌های صنعتی موثر هستند.

یوسف‌زاده در پایان گفت: در حوزه تولید ریل نیز از سال ۷۳ اقداماتی شد که کامل نبود اما پس از آن توانستیم به استاندارد بالایی در تولید ریل و ریل‌های پرسرعت برسیم که اتفاق بزرگی در صنعت کشور بود. این کار ملی دارد و به اندازه یک انقلاب صنعتی اهمیت دارد که به آن افتخار می کنیم.

تولید فولادهای کیفی با ارزش افزوده بالا استراتژی ذوب آهن است

مرتضی ربانی مدیر برنامه ریزی و مهندسی صنایع ذوب آهن در این پنل اظهار کرد: با تدوین استراتژی در جهت تولید محصولات صنعتی و فولادهای آلیاژی، پروژه های مختلفی در حال اجراست که پیشرفت خوبی داشته اند.

وی افزود: در تلاشیم تا با اجرای پروژه‌های مختلف حجم تولید فولادهای آلیاژی را افزایش دهیم و این موضوع برای ذوب آهن اصفهان اهمیت ویژه ای دارد .

مدیر برنامه ریزی و مهندسی صنایع ذوب آهن تاکید کرد: این طرح‌ها در راستای تحقق استراتژی‌های ذوب آهن در تولید فولادهای کیفی با ارزش افزوده بالا است.

صنعت فولاد کشور در حال حاضر با کمبود تکنسین مواجه است

در ادامه مرتضی شیرین پرور مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن اصفهان، اظهار کرد: شرکت‌های بزرگ فولادی در ایران سهامدار یک شرکت پایلوت به نام سهند خاورمیانه هستند که وظیفه توسعه محصولات فولادی به ویژه فولاد با ارزش افزوده بالا را به عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پایلوت در صنعت فولاد اهمیت بسیاری دارد، افزود: اولین پروژه منحصر به فرد پایلوت مربوط به کک سازی است. این پایلوت در گذشته تنها در ذوب آهن قابل استفاده بود چرا که تنها این شرکت دارای کک سازی بود اما الان چند شرکت فولادی دارای کک سازی هستند و برای آنها قابل استفاده است .

شیرین پرور خاطرنشان کرد: صنعت فولاد کشور در حال حاضر به تکنسین که مهارت لازم برای انجام کارهای فنی را داشته باشد نیازمند است و نباید به گونه ای عمل کنیم که تکنسین ها تبدیل به کارشناس بشوند.

مدیر تحقیق و توسعه ذوب آهن بیان داشت: در شرکت ذوب آهن برای اولین بار در ایران استانداردها توسعه پیدا می‌کند. برای مثال استاندارد برخی تیرآهن‌ها توسعه می‌یابد.

وی در پایان گفت: در بخش تحقق و توسعه این شرکت پروژه‌های متعددی برای بازیافت سرباره‌های تولید تعریف شده است.

اهمیت توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا

احمد ادیبی دیگر سخنران این پنل با اشاره به اهمیت توسعه محصولات جدید گفت: از ۷۰۰ شرکت بزرگ که مورد بررسی قرار گرفته است، بخش اعظمی از سود این شرکت‌ها ناشی از تولید محصول جدید آن‌ها در یک سال بوده است.

ادیبی خاطرنشان کرد: بر اساس اهداف ذوب آهن، هر سال تعدادی پروژه طراحی و تولید محصول جدید تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شرکت ذوب آهن تولید هفت محصول جدید بوده است در حالی که ۱۴ محصول جدید تولید شده است.

گفتنی است، اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با محوریت فولادهای پیشرفته با ارزش افزوده بالا با حضور نمایندگانی از بزرگترین شرکت‌های فولادی و معدنی ایران سه‌شنبه ۲۴ خردادماه به مدت یک روز در هتل المیپک تهران برگزار شد.