در حالی که وزارت جهادکشاورزی مدعی واردات گوشت قرمز است و از طرف دیگر به فصل عرضه دام نزدیک شده ایم بازهم قیمت گوشت قرمز بالاست که به گفته کارشناسان این مساله ناشی از صادرات دام زنده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، قیمت گوشت قرمز همچنان بالاست، در حالی که به فصل چرا نزدیک شده ایم و بسیاری از دامداری ها باید دام های پرواری خود را عرضه کنند. از طرف دیگر قیمت ارز در کشور نسبت به زمستان افت داشته و از آنجایی که بخشی از دام کشور صادر می شد و نرخ ارز مبنای قیمت گذاری شده بود.

در حال حاضر قیمت گوشت قرمز باید کاهش یابد اما این اتفاق خیلی نیفتاده است در حالی که وزارت جهادکشاورزی مدعی افزایش واردات گوشت قرمز است.

رییس اتحادیه گوشت قرمز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته ورود دام زنده از استان های غربی به تهران محدود شده بود، گفت: با توجه به اینکه تهران در قیمت گذاری انواع کالاها مرجع است در صورتی که قیمت گوشت در تهران گران شود روی بازار سایر شهرها هم تاثیر می گذارد.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه واردات دام زنده از غرب کشور به دلیل تب برفکی توسط سازمان دامپزشکی محدوده شده است، افزود: با توجه به اینکه تقاضا برای گوشت قرمز کاهش یافته دولت باید موضوع عرضه گوشت از منطقه غرب کشور به تهران را مورد بازنگری قرار دهد.

 

دلایل ادامه صادرات دام زنده از کشور 

تقریباً از اسفندماه ۱۴۰۱ عرضه دام زنده از غرب کشور به تهران محدود شده بود که پیش از این رییس اتاق اصناف ایران اعلام کرده بود که چند مورد تب برفکی بین دام های استان کردستان نمایان شده بود که در نتیجه شیوع این بیماری در بین دام های اقلیم کردستان عراق اتفاق افتاده بود، از این رو برای جلوگیری از انتقال این بیماری در بین دام های کشور تصمیم به ممنوعیت انتقال دام زنده از استان های غرب کشور به تهران گرفته شده،. البته به دلیل اینکه تب برفکی بعد از ذبح دام منتقل نمی شود انتقال گوشت قرمز به تهران بعد از کشتار در کردستان  ادامه یافته است.

در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت گوشت قرمز در تمام کشور و حتی در استان های دارای دامپروری گران است، به نظر می رسد که عامل این گرانی ها فراتر از محدودیت انتقال دام زنده از غرب کشور به تهران باشد.

مهدی سروی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج عامل اصلی گرانی های اخیر گوشت قرمز را ناشی از صادرات عنوان کرده بود، گفت: با توجه به اینکه میزان تولید گوشت قرمز در کشور بیش از تقاضای داخلی نیست صادرات آن منجر به کاهش عرضه شده است، گفت: از طرف دیگر صادرات دام زنده منجر شد که قیمت گوشت قرمز در کشور بر مبنای نرخ ارز محاسبه شود‌.

براساس این گزارش، در حالی که وزارت جهادکشاورزی مدعی واردات گوشت قرمز است و از طرف دیگر به فصل عرضه دام نزدیک شده ایم بازهم قیمت گوشت قرمز بالاست که به گفته کارشناسان ناشی از صادرات دام زنده است‌. از این رو سرپرست جدید وزارت جهادکشاورزی که اتفاقا از ریاست سازمان دامپزشکی کشور به آنجا می رود باید به این مشکلات رسیدگی و راهکارهای لازم را ارائه دهد تا بتواند نظر مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد را جلب کند.