دومینوی تخلفات موسسات مالی غیرمجاز این بار موسسه ای مجاز را هدف قرار داده و سپرده گذاران را در بلاتکلیفی رها کرده است.

به گزارش مرور نیوز، سپرده گذاران بلاتکلیف "کاسپین"که مسدود شدن سپرده هایشان وارد پنجمین ماه شده، مقابل مجلس، بانک مرکزی، سایر دستگاه های بارها تجمع کرده اند تا اعتراض شان را به گوش مسئولان برسانند.

جالب است که تاکنون موسسات غیرمجاز متخلف شناخته شده و بانک مرکزی بار سنگین تخلف آن ها را از دوش خود بر می داشت تا اینکه موسسه"مجاز" کاسپین سپرده گذاران خود را غافلگیر کرد.

متاسفانه بانک مرکزی با مجوز سوءتفاهی خود موجب خسارت و زیان سنگین مالی و روحی بر چند میلیون ایرانی به همراه خانواده های شان شده که پول و سرمایه ها و درآمد خود را که حاصل دست رنج سالیان طولانی بوده است را در این موسسه سرمایه گذاری کرده اند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز فرورودین امسال در حرم رضوی مراتب نگرانی و نارضایتی خود را از بروز حوادث تلخ سرمایه گذاری اقتصادی مردم که باعث ضرر و زیان آن ها می شوند ابراز نمودند، معظم له فرمودند : " گاهی درگوشه‌ای ازکشورصدایی بلند می شود و صدا و سیما هم تبلیغ می کند و مردم طلا و خانه میفروشند که سرمایه‌گذاری کنند بعد مشخص می شود تخلف بوده، این خلاف امنیت سرمایه‌گذاری است.

حال با توجه به اینکه 5 ماه از بلاتکلیفی سپرده گذاران کاسپین می گذرد هنوز خبری از تعیین تکلیف آن ها نیست و بانک مرکزی اشتباهی را متوجه خود نمی داند بلکه می گوید مردم از این مجوز سوء برداشت کرده اند!

 

دلخوش اباتری: پایان فروردین؛زمان تعیین وضعیت موسسات مالی فرشتگان و کاسپین/ کمیسیون اقتصادی منتظر اعلام گزارش بانک مرکزی

سیدکاظم دلخوش با تاکید بر ساماندهی موسسات مالی و بانک ها از حیث پایبندی به مصوبات شورای پول و اعتبار، گفت: طبق قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی،بانک مرکزی باید نسبت به برخورد با موسسات و بانک های متخلف اقدام کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به تجمع سپرده گذاران موسسه "کاسپین" مقابل بانک مرکزی، افزود: بانک مرکزی باید پاسخگوی این تجمع کنندگان باشد؛ زیرا مردم به اعتبار آن و همچنین تبلیغات گسترده ای که در رسانه ملی و همچنین سطح شهر شده اقدام به سرمایه گذاری در بانک های متخلف کرده اند.

وی با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی متعهد شده تا پایان ماه جاری وضعیت موسساتی همچون "فرشتگان" و" کاسپین" را به کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش کند،تصریح کرد:مراجع قضایی نیز در رابطه با تعیین تکلیف وضعیت این موسسات باید به کمک بانک مرکزی بروند.

سپرده گذاران با توجه به مجوز بانک مرکزی و تبلیغات گسترده به این موسسات اعتماد کرده اند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه سپرده گذاران در موسسات مالی فرشتگان و همچنین کاسپین کار بی ربطی انجام نداده اند، گفت: با توجه به داشتن مجوز از سوی بانک مرکزی و همچنین تبلیغات گسترده مردم به این نوع موسسات اعتماد کرده اند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در حال حاضر در تلاش برای تسریع در تعیین تکلیف وضعیت موسسه مالی "فرشتگان" و "کاسپین" بوده و مجلس نیز پیگیر است.

دلخوش گفت: به طور حتم در اولین نشست کمیسیون اقتصادی مجلس،پیگیر گزارش دهی بانک مرکزی در خصوص آخرین وضعیت این دو موسسه خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:از مسئولان مربوطه از جمله وزارت اقتصاد و همچنین بانک مرکزی می خواهیم در راستای احقاق حقوق سپرده گذاران در موسسات مذکور اقدامات لازم را انجام داده و گزارش آن را به مجلس ارایه کنند.

بیگلری: حربه افزایش سود مردم را فریب ندهد/ بانک مرکزی در برخورد با موسسات مالی متخلف گفتاردرمانی را کنار بگذارد

محسن بیگلری با اشاره به تجمع سپرده گذاران "موسسه مالی کاسپین" مقابل بانک مرکزی، گفت:حربه افزایش سود این بار در این موسسه کار دست مردم داده و سرنوشتی مشابه ثامن الحجج(ع) را برای کاسپین رقم زده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک ها باید تابع مصوبات شورای پول و اعتبار درخصوص میزان سود باشند،تصریح کرد:متاسفانه افزایش نرخ سود پرداختی یکی از جذابیت هایی است که مردم را برای سرمایه گذاری در بانک های درگیر مشکلات مالی تشویق می کند.

هشدار صرف به مردم درباره موسسات مالی متخلف شانه خالی کردن بانک مرکزی است

وی با استناد به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه مردم نباید فریب بانک ها و موسساتی که سود بالا می دهند را بخورند، افزود: متاسفانه ابراز چنین سخنانی از سوی مسئولان رسمی کشور یعنی شانه خالی کردن از تخلفات موسسات و بانک هایی که مجوز رسمی دارند.

این نماینده مردم درمجلس دهم با اشاره به سرنوشت موسسه مالی ثامن الحجج(ع) و مشکلات عدیده ای که برای سپرده گذاران و همچنین کارمندان آن رخ داد،گفت:دولت باید با عبرت گیری از سرنوشت این موسسه اجازه تکرار چنین سرنوشتی برای سایر موسسات و بانک ها را ندهد.

وی ادامه داد:تکرار سرنوشت موسسات مالی غیرمجاز برای موسسات و بانک های مجاز بی اعتمادی مردم به شبکه بانکی را منجر می شود؛زیرا این موسسات با داشتن مجوز از بانک مرکزی به این تخلفات دست زده اند.

بیگلری لازمه عدم تکرار تخلف از سوی بانک ها را نظارت کامل بر فعالیت ها و عملکردهای آن ها خواند و گفت:باید سازوکاری برای رصد هر روزه فعالیت بانک ها درنظر گرفته شود تا درصورت بروز تخلف با آن برخورد شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:مجلس به ویژه کمیسیون های اقتصادی آن بارها به دولت در رابطه با بانک ها و موسسات مالی غیرمجاز تذکر داده و اکنون وقت درخواست گزارش درباره نحوه برخورد با آن ها است.

زارع: ارایه مجوز به موسسه کاسپین بدون پشتوانه کارشناسی و مالی صورت گرفته است/بانک مرکزی پاسخگوی سپرده گذاران باشد

رحیم زارع با انتقاد از بلاتکلیفی سپرده گذاران موسسه مالی کاسپین، گفت: اینکه موسسه مالی مجاز نیز به سرنوشت موسسه مالی غیرمجاز دچار شود اهمال بانک مرکزی در نظارت ها را نشان می دهد.

نماینده مردم آباده و بوانات در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم به اعتبار مجوز دار بودن موسسه مالی کاسپین نزد آن سپرده گذاری کرده اند، افزود: در خصوص این موسسه مردم مقصر نبوده بلکه فریب اعتماد به مجوز این بانک را خورده اند.

ارایه مجوز به موسسه کاسپین اشتباه محرز بانک مرکزی بود

وی با تاکید بر اینکه دولت باید طبق قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی نسبت به ساماندهی موسسات مالی و اعتباری اقدام کند، گفت: ارایه مجوز به موسسه مالی کاسپین بدون در نظر گرفتن صلاحیت های آن اشتباه محرزی از سوی بانک مرکزی است.

زارع ادامه داد: طبق ماده 39 قانون پولی و بانکی مجلس به بانک مرکزی اختیار داده که بر فعالیت موسسات مالی و اعتباری نظارت داشته باشد که متاسفانه با بروز تخلف از سوی موسسات مالی مجاز و غیرمجاز معلوم می شود نظارتی وجود ندارد.

سپرده گذاران کاسپین فریب اعتماد به بانک مرکزی و تبلیغات گسترده را خورده اند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ارایه مجوز به موسسه کاسپین بدون پشتوانه کارشناسی و مالی صورت گرفته است، تصریح کرد: مردم فریب اعتماد به بانک مرکزی و تبلیغات گسترده را در این رابطه خورده اند از این رو دولت باید پاسخگو باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس با برگزاری نشست های تخصصی پیگیر وضعیت کاسپین بوده و به زودی با انجام نشستی با بانک مرکزی آخرین اقدامات انجام شده در این باره را جویا خواهد شد.

حسن پور بیگلری: اعتماد مردم به موسسات مالی مجاز هم درسر ساز شد/تیم اقتصادی دولت وضعیت سپرده گذاران کاسپین را روشن کند

شهباز حسن پور بیگلری با تاکید بر ضرورت ساماندهی موسسات مالی موجود در کشور طبق قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی، گفت: بی توجهی به نحوه فعالیت این نوع موسسات و نحوه عملکرد آن ها تبعات بیشماری برای اقتصاد ما در پی خواهد داشت.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت موسسه مالی مجاز کاسپین، افزود: با توجه به اینکه این موسسه مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی داشته انتظار می رفت به سرنوشت موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج دچار نشده و سپرده گذاران را سردرگم نکند.

وی با تاکید بر اینکه دولت به ویژه تیم اقتصادی آن باید نسبت به سرنوشت سپرده های مردم محتاط تر عمل کنند، تصریح کرد: متاسفانه تکرار سرنوشت موسسه مالی ثامن الحجج برای موسسات بی شمار غیرمجاز و همچنین مجاز فاجعه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه ارایه مجوز به موسسه مالی مهر تاییدی بر مجاز بودن فعالیت آن است، گفت: بسیاری از سپرده گذاران موسسه مالی کاسپین به اعتبار مجاز بودن این موسسه و همچنین تبلیغات گسترده آن اقدام به سرمایه گذاری در این موسسه کرده اند.

وی ادامه داد: دولت باید ضمن تعیین تکلیف وضعیت سپرده گذاران موسسه مالی کاسپین از تکرار چنین معضلی در کشور جلوگیری کند.

حسن پور بیگلری افزود: در صورتی که موسسه مجاز دیگری همچون کاسپین به سرنوشت این موسسه دچار شوند اعتماد مردم به شبکه بانکی از بین خواهد رفت و موسسات مالی مجاز را هم مکان امنی برای سرمایه گذاری نخواهند دانست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورت لزوم کمیته ای متشکل از کمیسیون های اقتصادی مجلس وضعیت موسسه مالی کاسپین و سایر موسسات مشابه آن را بررسی خواهد کرد.