فرمانده انتظامی تهران بزرگ از انهدام ۲۸ باند بزرگ سرقت، زورگیری و دستگیری ۱۰۱ سارق سابقه‌دار با اجرای طرح امنیت محله‌محور خبر داد.

به گزارش مرور نیوز، سردار حسین رحیمی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: از ۲۴ ساعت گذشته همکارانم در یگان امداد، پلیس پیشگیری، پلیس مبارزه با مواد مخدر و پلیس آگاهی، اقدام به یکی دیگر از طرح‌های امنیت محله‌محور در سطح همه محله‌های پایتخت کردند و موفق شدند با اجرای این طرح منسجم، تعداد ۱۰۱ سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار را که در قالب ۲۸ باند زورگیری خشن، کیف‌قاپی و سرقت فعالیت می‌کردند را شناسایی و دستگیر کنند.

وی با اشاره به اینکه متهمان تاکنون به ۹۰۰ فقره انواع سرقت‌های خشن همراه با سلاح سرد و گرم اعتراف کرده‌اند، افزود: ۶۳ درصد از متهمان دستگیر شده دارای سابقه کیفری هستند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اعلام ارزش ریالی اموال مکشوفه از متهمان دستگیر شده، گفت: تاکنون یک میلیارد تومان ارزش ریالی اموال کشف شده، برآورد شده است؛ این در حالی است که در بازجویی از متهمان و شناسایی محل دپوی اموال مسروقه و همچنین شناسایی مالخرانی که اقدام به خرید اموال مسروقه می‌کردند، همچنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ادامه‌دار بودن اجرای طرح‌های امنیت‌ محله‌محور گفت: این نوید را به مردم کلانشهر تهران می‌دهم که طرح‌های امنیت محله‌محور بدون تعطیلی در همه مناطق دنبال خواهد شد و امیدواریم تهران تا چند ماه آینده به شهری قابل قبول برای شهروندان فهیم تهرانی تبدیل شود.

تعامل و همکاری دستگاه های دخیل در امر امنیت با نیروی انتظامی

رحیمی با اعلام اینکه تعاملات بسیار خوبی با شهرداری و دیگر دستگاه‌های متولی و دخیل در امر امنیت در تهران برگزار شده است، افزود: طبق نظرسنجی‌ها، برخورد با کیف‌قاپی و زورگیری، جزو مطالبات شهروندان تهرانی است. از این رو تمام برنامه‌های خود را در این زمینه بسیج کرده‌ایم تا با این دو پدیده به شدت برخورد شود و از جولان متهمانی که با وجود سابقه کیفری، اقدام به راه‌اندازی باندهای زورگیری و کیف‌قاپی می‌کنند، برخورد کنیم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: در میان باندهایی که شب گذشته منهدم شدند، سه باند سرقت مسلحانه نیز کشف و شناسایی شد که مأموران موفق شدند از اعضای یکی از این باندها یک قبضه سلاح جنگی به همراه ۲۰ عدد فشنگ کشف و ضبط کنند.

وی در توضیح نحوه فعالیت این باند سرقت مسلحانه نیز گفت: اعضای این باند سه نفر بودند که در ساعت‌های پایانی شب اقدام به سرقت مسلحانه از سوپرمارکت‌ها می‌کردند؛ هر سه عضو باند، شناسایی و دستگیر شدند و اعضای باند در حال حاضر تحت بازجویی‌های فنی و پلیسی هستند.

رئیس پلیس پایتخت تصریح کرد: متهمان دستگیر شده، در شهرک‌ها و شهرهای اقماری اطراف تهران و نزدیک به تهران ساکن هستند و فقط در خیابان‌های پایتخت اقدام به اجرای نقشه‌های تبهکارانه خود می‌کنند.

وی اظهار کرد: طبق جلساتی که با فرمانداری و استانداری برگزار کرده‌ایم، قرار است تدابیر ویژه‌ای برای برخورد با خانه‌های مجردی و خوابگاه‌های اطراف تهران انجام شود.

رحیمی گفت: میانگین سنی متهمان دستگیر شده ۲۰ تا ۲۲ سال است و بسیاری از متهمان دستگیر شده در طرح شب گذشته اعتراف کرده‌اند که به صورت تفننی اقدام به مصرف مواد مخدر صنعتی اعم از گل و شیشه می‌کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پایان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم تمامی دستگاه‌های ذیربط باید به نحو احسن مسئولیت خود را انجام دهند؛ از آنجایی که امنیت و برقراری آن جزو مطالبات به حق و از نیازهای اولیه شهروندان است. از دستگاه قضا، استانداری، فرمانداری و شهرداری تقاضا می‌کنم نسبت به یاری پلیس در برقراری امنیت در تهران کمک کنند.