مشهد مشاور اقتصادی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: اگر در حوزه منابع آبی کشور به بحران رسیده ایم به علت اشکال در نظام قیمت گذاری این منابع است.

به گزارش مرور نیوز، علی سرزعیم شامگاه سه شنبه در نخستین جشنواره علمی - فرهنگی آب و زندگی که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جامعه ما تنها انتظار تصمیمات سخت را از رئیس جمهوری دارد و این در حالی است که تصمیم گیری نهایی رئیس جمهوری برآیند فشارهای مختلفی است که بر وی وارد می شود.

وی افزود: بنابراین باید همه مردم و سیاستمداران برای گرفتن تصمیمات سخت آماده شوند و زمینه را برای تصمیم گیری نهایی از سوی رئیس جمهوری فراهم آورند.

مشاور اقتصادی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تخصیص منابع در اقتصاد را نظام قیمت ها تعیین می کند، ادامه داد: بنابراین اگر در حوزه منابع آبی کشور به بحران رسیده ایم به علت اشکال در نظام قیمت گذاری این منابع است.

وی با بیان اینکه قیمت گذاری منابع کمیابی مانند آب در کشور دچار مشکل است، تصریح کرد: این مساله به استفاده غیربهینه از منابع در اقتصاد کشور دامن می زند.

سرزعیم عنوان کرد: اگر قیمت گذاری منابع آبی در کشور اصلاح شود، سبب ایجاد انگیزه برای بخش کشاورزی در بهبود کارایی خود و بخش صنعت در بازچرخانی تولیدات خود می شود.

وی افزایش بهره وری و کارایی در بخش های کشاورزی و صنعت در کشور را با اصلاح نظام قیمت گذاری منابع مورد نیاز این دو بخش مرتبط دانست و گفت: اگر قیمت نهاده های تولید، پایین در نظر گرفته شود، سرمایه گذاری در آن توجیه اقتصادی ندارد.

مشاور اقتصادی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: هر مشکل اقتصادی از دو طریق درمان می شود؛ هم به صورت درمان سخت و هم به شکل درمان نما.

وی خاطرنشان کرد: برخی طرح ها مانند انتقال آب از دریای خزر یا خلیج فارس به استان ها که اکنون به ورت همیشگی در حال مطرح شدن است و به شکل اجتماعی هم حمایت می شود، از جنس درمان نماهاست که توجیه اقتصادی ندارند و بسیار هزینه بر هستند.