سرویس بین الملل- نمایندگان مجلس سنای آمریکا به تمدید قانون «ISA» یا همان تمدید تحریم های 10 ساله رای دادند و اینک منتظر تصمیم نهایی باراک اوباما رئیس جمهور این کشور هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، اما فارغ از اینکه نفر اول کاخ سفید این مصوبه را امضا و یا وتو کند به یک نکته باید توجه داشت و آن اینکه دغل بازی های شیطان بزرگ همچنان ادامه دارد و به گفته بسیاری از کارشناسان امور آمریکا پایانی نیز برای آن نباید متصور شد.

این کارشناسان همچنین معتقدند که بر اساس بندهای برجام، توافق شده بود کشورهای اروپایی و آمریکا هیچ تحریمی علیه جمهوری اسلامی نداشته باشد و این اقدام مجلس و سنای آمریکا بدعهدی آنان در قبال برجام است. به لحاظ حقوقی پس از تصویب برجام هیچ تحریمی از سوی آمریکا در حوزه هسته‌ای نباید علیه ایران صورت بگیرد اما دولت آمریکا این حرکت را با قانون داماتو که چند تبصره و بند را که به آن اضافه شده بود به تصویب رساند که این بزرگ‌ترین نقض برجام است. به طور حتم تمدید قانون داماتو نقض صریح برجام است زیرا تمام توطئه های تحریم علیه جمهوری اسلامی، ریشه در این قانون دارد. در سال 1995 میلادی زمانی که شرکت کنکو آمریکا به دنبال انعقاد قرارداد با ایران بود، دولت بیل کلینتون با حمایت و طراحی دموکرات‌ها، قانون داماتو را به تصویب رساند، تا به وسیله آن تمام شرکت ها از انعقاد قرارداد با ایران بالای 20 میلیون دلار منع شوند، در آن زمان چالش هایی در این رابطه در داخل ایالات متحده ایجاد شد و شرکت های آمریکایی اعلام کردند که داماتو، عملا تحریم این شرکت محسوب می شود، زیرا شرکت های اروپایی همزمان در حال همکاری با ایران بودند.

در نهایت فرامرزی کردن تحریم های داماتو در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت که در سال 1996 این قانون اجرایی شد و از آن زمان این قانون هر 10 سال یک بار تمدید شد، از این رو حدود 11 سال از آغاز این تحریم تا سال 2006 طول کشید که آمریکایی ها با طرح ادعاهای واهی درباره فعالیت های هسته ای و تصویب قطعنامه های تحریمی علیه ایران در شورای امنیت توانستند تحریم داماتو را در قالب فرامرزی و بین المللی عملیاتی کنند. عملا بعد از 11 سال تحریم ناعادلانه ملت ایران، توافق هسته ای به تصویب ایران و گروه 1+5 رسید و مقرر شد که هیچ تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی به تصویب نرسد و تحریم های گذشته در قالب تحریم های سه گانه برداشته شود که متأسفانه آمریکایی ها به تعهداتشان عمل نکردند و مهم ترین اقدام آن ها در نقض برجام، تمدید قانون داماتو است. 
مفاد برجام در مورد تمدید تحریم ها علیه ایران در ذیل آمده است: 

- تمدید ISA نقض صریح مقدمه برجام و مواد 21 و 24 و 26 آن است. 

- در بند «هـ» مقدمه برجام آمده است: برجام موجب لغو جامع تمامی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران می‌شود. 

- در ماده 21 برجام آمده است: ایالات متحده منطبق با این توافق، اعمال تحریم‌های مشخص شده را با اثربخشی همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده‌ مرتبط با برنامه هسته‏‌ای ایران به نحو مشخص شده، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد. 

- در ماده 24 برجام تأکید شده است که اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز ایالات متحده فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت ‌ساز مرتبط با هسته‌ای را مشخص می‌‏کنند و آنها را لغو خواهند کرد. 

- بر اساس ماده 26 برجام، ایالات متحده آمریکا با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این توافق و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده آمریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهوری و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده خودداری می‌کند.

در همین ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز جمعه در واکنش به تصویب طرح تمدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان در سنای آن کشور گفت: همانگونه که بارها توسط مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده، مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای تمدید تحریم ها علیه ایران مخالف برجام و تعهدات آمریکا در حقوق بین الملل مبنی بر مداخله نکردن در روابط داخلی و بین المللی سایر کشورهاست.

بهرام قاسمی اظهار کرد: بر اساس اصول اولیه حاکم بر روابط بین الملل، دولت آمریکا مسؤول اجرای تعهدات بین المللی آن کشور است و تحولات سیاسی داخل آمریکا و ارتباطات میان قوای مقننه و مجریه آن کشور نمی تواند توجیهی برای اهمال و یا استنکاف از اجرای تعهدات بین المللی آن کشور محسوب شود. وزارت امور خارجه، رفتار دولت آمریکا در این زمینه را به صورت دقیق رصد کرده و گزارشی کامل به هیأت نظارت بر اجرای برجام به منظور تصمیم گیری و اقدام مقتضی ارائه خواهد کرد.
تمام دستگاه ها از جمله وزارت خارجه باید موضوع نقض برجام از سوی آمریکایی ها را پیگیری کنند و دستگاه دیپلماسی در نامه ای به شورای امنیت و اعضای 1+5، بر حق ایران برای عمل مستقل در حفظ دستاوردهای هسته ای خود تأکید کند.
نحوه برخورد نهادهای کشور به ویژه مجلس شورای اسلامی باید دو ویژگی اصلی داشته باشد، از این رو در این عرصه باید به مسئله وحدت در داخل و عقلانیت در خارج توجه شود، در شرایط کنونی بدترین کار این است که ما به دنبال مقصر بگردیم و همدیگر را متهم کنیم و نباید خیانت آمریکا در برجام به مسئله ای برای چالش در داخل تبدیل شود.

نمایندگان مجلس حق دارند در این رابطه هر طرحی را تدوین کنند ولی من با هر گونه طرحی فراتر از یک فوریت مخالف هستم، زیرا برخی از افرادی که به دنبال تدوین طرح سه فوریتی هستند، حتی تخصصی در امر هسته ای ندارند و قطعا برای تدوین چنین طرحی، تمام محورهای کارشناسی باید مورد توجه قرار گیرد، البته به نظر من قانون قبلی مجلس در حفظ دستاوردهای هسته ای برای اقدام کشور کفایت می کند.