« عبدالله عبدالله »، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت: طالبان باید بدانند که راه رسیدن به صلح از طریق گفت‌وگو میسر و جای بحث‌های مهم و اساسی میز مذاکره است، نه میدان جنگ، خون‌ریزی و ایجاد وحشت.

به گزارش مرور نیوز، « عبدالله عبدالله »، رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تاکید کرد که ترورهای هدف‌مند فعالان حقوق بشری و رسانه‌ای و غیرنظامیان کسی را به قدرت نمی‌رساند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان امروز چهارشنبه، بیست‌ونهم بهمن در مراسم گشایش کمیسیون حقوق بشر این شورا، گفت: « طالبان باید بدانند که راه رسیدن به صلح از طریق گفت‌وگو میسر و جای بحث‌های مهم و اساسی میز مذاکره است، نه میدان جنگ، خون‌ریزی و ایجاد وحشت.»

عبدالله عبدالله در ادامه افزود که در این اواخر ترورهای هدف‌مند زیاد شده و فعالان حقوق بشر را مورد حمله قرار می‌دهند. به گفته او، اگر طرف فکر می‌کند که با کشتار مردم بی‌گناه و فعالان حقوق بشر توانایی‌اش را به نمایش می‌گذارد، این یک خطای محاسباتی است و راه رسیدن مسالمت‌آمیز به صلح را دشوار می‌سازد.

وی تأکید کرد که هدف گرفتن مردم بی‌گناه از هر نگاه مردود است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ، ایجاد کمیسیون حقوق بشر را نیاز جدی برای هماهنگی با سایر نهادهای حقوق بشری خواند و تأکید کرد که افغانستان در یک مرحله حساس از گفت‌وگوهای صلح قرار دارد و این کمیسیون با هماهنگی دیگر نهادها می‌تواند برای بازتاب خواسته‌های شهروندان افغانستان و نهادهای حقوق بشری کار جدی و طولانی مدت کند.

به گفته او، تخطی‌های حقوق بشری یکی از عوامل جنگ در افغانستان است.

این در حالی است که براساس گزارش هیأت معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما پس از شروع مذاکرات بین‌الافغانی ۱۱ فعال رسانه‌ای و حقوق بشری در افغانستان کشته شده‌اند. در جریان دو سال گذشته این رقم به ۶۵ تن می‌رسد.

یوناما همچنین گزارش داده است که قتل‌های هدف‌مند در افغانستان افزایش یافته و شیوه کشتار نیز نسبت به سال‌های گذشته تفاوت فاحشی یافته است و فعالان حقوق بشری و رسانه‌ای به صورت عمدی هدف قرار می‌گیرند.

به باور یوناما افزایش ترورهای هدف‌مند سبب خودسانسوری شده و فضای رسانه‌ای و حقوق بشری را تغییر داده است.