سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی اعلام کرد: مسکو پاسخ تند و خشنی به گام‌های غیردوستانه آمریکا خواهد داد.

به گزارش مرور نیوز، « سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در گفت‌وگو با روزنامه «راکیات مردیکا» تأکید کرد که مسکو قصد دارد پاسخ تند و خشنی به گام‌های غیردوستانه آمریکا بدهد.

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر لزوم پیشبرد همکاری بر اساس احترام متقابل افزود: «رئیس‌جمهور روسیه [ولادیمیر پوتین] به وضوح و از جمله در ملأ عام اعلام کرد که نتیجه از هر جهت فقط از طریق یافتن توازن منافع متقابل قابل قبول بر اساس اصل برابری امکانپذیر است».

وی سپس به مذاکرات اخیر پوتین و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ژنو و لفاظی‌های آمریکایی‌ها پس از این نشست اشاره کرد و گفت: «هیچ‌گونه عدم توافقی در گفت‌وگوها [با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در ژنو] مطرح شد. اما پس از اتمام مذاکرات، مقام‌های آمریکایی از جمله شرکت‌کنندگان در نشست وین، با نیروی مضاعف، سخنرانی‌های قبلی خود را آغاز کردند و گفتند: "خب ما به مسکو گفتیم، ما صراحتاً هشدار دادیم و خواسته‌ها را مطرح کردیم". ضمناً این که تمامی این هشدارها با تهدید همراه بوده است مبنی بر این که: اگر روسیه "ظرف چند ماه" حاضر به پذیرش "قوانین بازی" که در ژنو مطرح شد، نشود، در معرض فشارهای جدید قرار خواهد گرفت».

لاوروف سپس در واکنش به لحن تهدیدآمیز مقام‌های آمریکایی علیه روسیه، ادامه داد: «تلاش‌ها برای گفت‌وگو با ما از موضع قدرت و زور در همان ابتدا محکوم به شکست است: ما به اقدامات غیردوستانه، پاسخ سخت و قاطعانه‌ای خواهیم داد».

این مقام روس سپس در ادامه در خصوص نحوه همکاری مسکو با واشنگتن توضیح داد: «اگر واشنگتن همانطور که می‌گوید، واقعاً خواهان یک روابط پایدار و پیش‌بینی شده است، بنابراین نیاز به یک همکاری عادلانه است».

لاوروف در خصوص دیدار بایدن و پوتین همچنین افزود که مسکو بر این باور است که نشست روسیه و ایالات متحده صمیمی و کاری بوده است اما در خصوص آن دچار توهم نیست.

وی افزود: «در عین حال، ما راضی هستیم که طرفین که اظهارات اصولی مطرح کردند، از خود تمایل برای فهم یکدیگر نشان دادند. بایدن در نظر گرفته شود که نتیجه کلیدی نسبتاً اندک بوده است اما همچنان یک گام رو به جلو به سمت برقراری روابط عادی بین کشورهایمان بوده است که هر دو به شدت متقاعد شده‌اند که (این روابط) بدون احترام دوجانبه و در نظرگرفتن منافع طرفین امکانپذیر نیست».

پوتین و بایدن در تاریخ ۲۶ خرداد ماه رای اولین‌بار بعد از ۱۰ سال، در ژنو با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مختلفی رایزنی کردند.

ازمان روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تنش‌ها میان واشنگتن و روسیه در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی واشنگتن به مسکو در خصوص تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین حمله سایبری به نهادهای دولتی و امنیتی آمریکا تشدید شده است.

دولت بایدن همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به بهانه نقش این کشور در حمله سایبری به نهادها و سازمان‌های دولتی و امنیتی آمریکا وضع کرده است و مدعی است که دولت روسیه در مسموم کردن «الکسی ناوالنی» یکی از چهره‌های مخالف «ولادیمیر پوتین» نقش داشته است که البته دولت روسیه تمامی این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.

اخیراً نیز ورود یک ناوشکن انگلیسی به آب‌های قلمرو روسیه تنش‌ها میان انگلیس و آمریکا با روسیه را تشدید بخشیده است و مقام‌های روس در مناسبات مختلف تأکید کرده‌اند که آمریکا پشت اقدام تحریک‌آمیز ناوشکن انگلیس بوده است.