سازمان ملل هشدار داد به علت خشکسالی در سومالی، از هر چهار نفر یک نفر با خطر گرسنگی شدید مواجه است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه) درباره خطر گرسنگی در سومالی هشدار داد که ناشی از خشکسالی است و از هر چهار نفر در این کشور طی چند دهه جنگ، یک نفر با خطر گرسنگی مواجه است.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که این کشور سه فصل متوالی بارش‌های بسیار کم داشته و پیش بینی می‌شود که چهارمین فصل خشک را نیز پیش رو داشته باشد، انتظار می‌رود که بحران گرسنگی در این کشور وخیم‌تر شود و تا ماه مه ۲۰۲۲ حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیازمند کمک‌های غذایی شوند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، کمبود مواد غذایی، آب و مراتع هم اکنون موجب شده است ۱۶۹ هزار نفر از مردم سومالی خانه و کاشانه خود را ترک کنند و ظرف شش ماه آینده این رقم ممکن است به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برسد.

در سال‌های اخیر، فجایع طبیعی و نه مناقشات علت اصلی آوارگی‌ها در سومالی بوده است. این کشور در گروه آسیب‌پذیرترین کشور‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته است.

آدم عبدالمولی، مسئول امور هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به سومالی گفت: فاجعه‌ای باورنکردنی در حال وقوع است. طی ماه‌های آتی ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در معرض سوء تغذیه حاد قرار می‌گیرند. اگر به سرعت به کمک آن‌ها نرویم، این کودکان جان خود را از دست خواهند داد.

این در حالی است که سازمان ملل متحد درخواست کمک یک و نیم میلیارد دلاری را برای تامین بودجه پاسخ به بحران راه اندازی کرده است.

بنا بر اعلام سازمان ملل، در سال آینده میلادی حدود هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت سومالی (۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر) به کمک‌های بشردوستانه و محافظت نیاز پیدا خواهند کرد که افزایشی ۳۰ درصدی را در یک سال نشان می‌دهد.

دست کم ۷۰ درصد مردم سومالی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و خشکسالی منابع درآمدی مردم این کشور (دام و محصولات کشاورزی) را که قبلا هم نامطمئن بود، از بین برده است و همه این‌ها با تورم شدید در این کشور همراه شده است.

وزیر امور بشردوستانه و مدیریت بحران سومالی گفت: خطر به حدی زیاد است که بدون کمک‌های بشردوستانه فوری، کودکان، زنان و مردان در سومالی به زودی از گرسنگی خواهند مرد.

اخیرا خشکسالی و سیل، کنیا و سودان جنوبی را نیز در بر گرفته است و موجب کشته شدن دام‌ها و ویرانی مراتع و از بین رفتن محصولات کشاورزی شده است.

کمبود آب و مواد غذایی نگرانی‌هایی در مورد خطر مناقشه و درگیری بین جوامع را بر سر منابع، ایجاد کرده است. کارشناسان می‌گویند تغییرات اقلیمی موجب شدت پدیده‌های آب و هوایی شده است.