سرویس بین الملل - عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» تاکید کرد که این جنبش سعی در تشکیل هیچ نهاد جایگزینی برای سازمان آزادی بخش فلسطین ندارد و به اصل رقابت سیاسی و پافشاری بر اصلاح آن ایمان دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، خلیل حیه تصریح کرد که تشکیل دولت فدرالی هیچ جایی در برنامه های حماس ندارد، بلکه ما خواستار اصلاح ساختار ساف بر اساس توافقات صورت گرفته میان تمامی احزاب و گروه های فلسطینی و بازسازی نهادهای فلسطینی به تناسب نیازهای مرحله کنونی هستیم و این نیازمند وجود اراده سیاسی و حسن نیت است.

حیه در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که روابط حماس با مصر بهتر شده است و این جنبش علاقه مند به برقراری روابط قوی با مصر است. وی افزود: می خواهیم تلاش های مصر را که اخیرا درباره باریکه غزه مطرح شده بود، تکمیل کنیم و حماس آماده ادامه این روند به منظور بهبود روابط با برادران مصری است و به این مساله اهتمام دارد که به هر نحو ممکن، هیچ ضربه ای به امنیت مصر وارد نشود.

این عضو دفتر سیاسی حماس درباره روابط خارجی حماس نیز تاکید کرد که این جنبش همیشه درهای فلسطین را به روی تمامی کشورها باز کرده است و از برقرارری روابط با تمامی کشورها استقبال می کند؛ مشروط به اینکه این روابط به نفع مساله فلسطین باشد و فلسطین را وارد جناح بندی ها و محورها نکند. وی افزود سیاست خارجی حماس متوازن و همسنگ است و این جنبش هرگز خود را وابسته به هیچ طرفی نخواهد کرد.

خلیل حیه درباره ماجرای نظامیان اسیر صهیونیست هم اظهار داشت که اخبار منتشر شده درباره موافقت حماس با مذاکره بر سر قرارداد مبادله جدید اسرا نادرست است و این جنبش تا زمانی که مساله اسرای آزاد شده در جریان مبادله وفاداری به آزادگان یا همان مبادله شالیت از زندان های صهیونیستی آزاد شده بودند، اما رژیم صهیونیستی دوباره آنها را بازداشت و روانه زندان کرده است، حل و فصل نشود، مذاکره ای درباره مبادله جدید اسرا انجام نخواهد داد.

حیه درباره بحران برق نوار غزه هم تاکید کرد که این بحران سیاسی است و نیازمند تصمیم محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است.