انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز یکشنبه در این کشور آغاز شد.

به گزارش مرور نیوز، در انتخابات ریاست جمهوری امروز ترکیه، رقابت بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کنونی و داوطلب ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوریخواه و داوطلب ائتلاف ملت و سینان اوغان داوطلب ائتلاف آتا به اوج خود خواهد رسید.

بر اساس نظر سنجی مرکز داده سنجی آردا در ترکیه، شاید رجب طیب اردوغان را بتوان خوش اقبال‌تر از سایر رقبایش دانست و انتخابات امروز همه چیز را مشخص خواهد کرد. اگر امروز رجب طیب اردوغان نتواند ۵۰ درصد آرا را کسب کند انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و قدَر‌ترین رقیب او یعنی کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوریخواه احتمالا در دور دوم تنها رقیب اردوغان لقب خواهد گرفت. قرار است در صورت به دور دوم کشیده شدن انتخابات روز ۲۸ مه دور دوم انتخابات ترکیه برگزار شود.

 

آمار واجدین شرایط رای دادن در ترکیه

به گزارش کانال تلویزیونی تی آرتی خبر و روزنامه جمهوریت بیش از ۱۹۱ هزار صندوق در ۹۷۳ حوزه انتخاباتی و ۱۰۹۴ هیئت ناظر شهرستانی حوزه انتخاباتی سراسر کشور برای برگزاری سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه دایر می‌شود. در داخل کشور ترکیه ۶۰ میلیون ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ نفر حق دارند که در انتخابات شرکت کنند و چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر برای اولین بار در انتخابات شرکت خواهند کرد. تعداد افراد زندانی و بازداشتی مجرم که در انتخابات شرکت خواهند کرد ۵۳ هزار ۱۷۲ نفر است. 

به گزارش روزنامه جمهوریت، احمد ینر Ahmet Yener رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که ۵۳ درصد اتباع ترکیه ساکن سایر کشور‌ها در انتخابات شرکت کردند. تعداد واجدین شرایط رای دادن در خارج از کشور ترکیه سه میلیون ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر است. روند رای گیری که از ۲۷ آوریل در اروپا آغاز شده بود، در ۹ مه به پایان رسید. رای دهندگانی که در فهرست خارج از کشور ثبت نام کرده بودند در ۱۵۱ دفتر نمایندگی و ۱۶ مرکز در ۷۳ کشور رأی دادند.

یک میلیون ۷۹۸ هزارو ۵۰۵ تبعه ترکیه در نمایندگی‌های سیاسی ترکیه در کشور‌های دیگرو گمرکات ترکیه در انتخابات ۲۴ اردیبهشت که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه است شرکت کردند. رای دادن در گمرکات مرزی ترکیه ادامه دارد. 

رای گیری در سراسر ترکیه امروزیکشنبه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) از ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۷:۰۰ برگزار خواهد شد. 

اگر رای دهندگان در ساعت ۱۷ منتظر رای دادن شوند، رئیس صندوق رای تعداد آن‌ها را شمارش کرده و اجازه خواهد داد که رای خود را به صندوق رای بیاندازند. 

 

۲۴ حزب سیاسی، ۱۵۱ نامزد مستقل نمایندگی مجلس ترکیه 

در انتخابات دوره بیست و هشتم مجلس ترکیه، ۲۴ حزب سیاسی و ۱۵۱ نامزد منفرد ومستقل در سراسر ترکیه شرکت خواهند کرد.

پنج اتحاد انتخاباتی تشکیل شده است. برخی از احزاب سیاسی به صورت پنج اتحاد مختلف با نام‌های اتحاد "جمهوری"، "ملت"، "آتا"، "کار و آزادی" و "اتحادیه قدرت سوسیالیستی" در انتخابات شرکت می‌کنند. 

اتحاد جمهور به رهبری حزب عدالت و توسعه و همراهی حزب حرکت ملی گرای ترک افراطی MHP، حزب اتحاد بزرگ ملی گرای ترک مذهبی BBP و حزب رفاه نوین اسلام گرا و تحت حمایت حزب دموکراتیک چپ و حزب دعوه آزاد اسلام گرای کرد در انتخابات شرکت می‌کند. 

"اتحاد ملت" به رهبری حزب جمهوریت خلق CHP، حزب خوب IYI ملی گرای ترک میانه رو، حزب سعادت اسلام گرا، حزب آینده اسلام گرای عثمانی گرا، حزب دموکرات و حزب دموکراسی و جهش (DEVA) و تشکیل شد.

حزب چپ سبز و آینده چپ (حزب چپ سبز) و حزب کارگران ترکیه (TIP) با نام "اتحاد کار و آزادی" در انتخابات شرکت می‌کنند. حزب دموکراتیک خلق‌ها که هنوز در حال رسیدگی به پرونده شکایت در دادگاه قانون اساسی است، از فهرست حزب چپ سبز نیز در این انتخابات شرکت می‌کند.

" اتحاد آتا" شامل حزب ظفر و حزب عدالت با نام " اتحاد آتا" که ملی گرای ترک است در انتخابات شرکت می‌کند. 

"اتحاد قدرت سوسیالیست" متشکل از حزب کمونیست ترکیه، جنبش کمونیست ترکیه و حزب چپ در انتخابات شرکت می‌کنند.

 

ممنوعیت‌های روز انتخابات در ترکیه

مکان‌های تفریحی (کلوب‌های شبانه و روزانه) در مدت زمان رای گیری بسته خواهند ماند و صرف غذا در رستوران‌هایی که مکان‌های تفریحی محسوب می‌شوند، مجاز خواهد بود. همه کافه اینترنت‌ها وقهوه خانه‌ها تعطیل خواهند بود.

بعد از ساعت ۱۸ امروز مراسم عروسی با رعایت ممنوعیت‌های انتخاباتی و قوانین مشخص شده برگزار می‌شود.

هیچ کس حق ندارد سلاح حمل کند، مگر کسانی که مسئولیت حفظ امنیت و نظم را بر عهده دارند. صدا و سیما و انواع موسسات و دستگاه‌های صدا و سیما تا ساعت ۱۸ روز انتخابات نمی‌توانند اخبار، پیش بینی و اظهار نظر در مورد نتایج انتخابات را پخش کنند. رادیو و تلویزیون‌ها و رسانه‌های خبری فقط اخبار و اطلاعیه‌هایی که از سوی شورای عالی انتخابات درمورد انتخابات اعلام می‌شود می‌توانند بین ساعت ۱۸:۰۰ الی ۲۱:۰۰ خبری پخش کنند. 

همه برنامه ها‌ی رادیو و تلویزیونی بعد از ساعت ۲۱:۰۰ روز انتخابات آزادانه پخش می‌شوند، اما در صورت لزوم شورای عالی انتخابات ممکن است اعلام کند که قبل از ساعت ۲۱:۰۰ نیز برنامه‌های رادیو و تلوزیونی پخش شود.