سران عرب در پایان سی و دومین نشست خود که در جده برگزار شد، بیانیه پایانی صادر کردند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از الجزیره، در این بیانیه بر اهمیت گسترش تلاش‌ها جهت دست یابی به حل و فصل عادلانه مساله فلسطین تاکید شد.

همچنین بر مرکزی بودن مساله فلسطین در میان کشورهای عربی و بر ابتکارعمل عربی به عنوان راه حل آن تاکید شد.

در این بیانیه همچنین بر توقف مداخله‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی تاکید شد.

در بیانیه جده آمده است: ما توجه عربستان نسبت به ایجاد شرایط مناسبی برای تحقق رشد اقتصادی در منطقه را ارج می‌نهیم.

همچنین بر احترام به ارزش‌ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها و تمامیت ارضی‌شان تاکید شد.

در این بیانیه با تاکید بر حمایت از شورای رهبری ریاستی یمن، بر حمایت از تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای جهت دست یابی به یک راهکار سیاسی جامع برای بحران یمن تاکید شد.

در بیانیه جده از افزایش تلاش‌های عربی به منظور کمک به سوریه برای پشت سر گذاشتن بحرانش صحبت شد. بر لزوم تقویت شرایط مناسب جهت بازگشت آوارگان سوری نیز تاکید شد.

درخصوص سودان نیز نشست‌های گروه‌های سودانی در جده یک گامی به حساب آورده شد که می‌توان بر روی آن برای پایان دادن به بحران سودان حساب باز کرد. همچنین بر مخالفت بر هرگونه مداخله خارجی در امور سودان برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها و نیز بر لزوم آرام کردن اوضاع در سودان و غلبه یافتن زبان گفتگو تاکید شد.

در بیانیه پایانی نشست جده، مقامات خواهان انتخاب رئیس جمهوری برای لبنان و تشکیل دولت در سریع‌ ترین زمان ممکن شدند.

همچنین مقامات خواهان حمایت از ادامه زنجیره کمک‌های مواد غذایی اساسی به کشورهای عربی شدند.

درخصوص مساله لیبی نیز بر حمایت از تلاش‌های یکپارچه سازی نیروهای مسلح لیبی و تثبیت آتش بس و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل در این کشور و لزوم دست یابی به یک راهکار سیاسی فراگیر و حمایت از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری به عنوان راه حل خروج از این بحران تاکید شد.

در این بیانیه همچنین از توافق حاصله میان عربستان و ایران به منظور فعال سازی توافقنامه همکاری امنیتی و اقتصادی طرفین استقبال شد.