سرویس بین الملل- مقام های دولتی از توافق نهایی میان دولت و نظامیان شورشی ساحل عاج برای پایان دادن به تنش ها خبر دادند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، نظامیان مستقر در شهر بوآکه از چندی پیش در ماه میلادی جاری سر به شورش گذاشته اند؛ این نیروها خواستار افزایش دستمزد و برخورداری از امتیازات بیشتر هستند.

اقدام نظامیان شورشی با شلیک راکت و تیراندازی های شدید در شهر بوآکه همراه بود. این شهر دومین شهر بزرگ ساحل عاج است. اندکی پس از آغاز شورش، ناآرامی به دیگر شهرهای ساحل عاج از جمله ابیجان پایتخت اقتصادی نیز سرایت کرد و نگرانی های امنیتی را درباره بزرگترین تولید کننده کاکائو در جهان به همراه داشت.

شورش نظامیان الحسن واتارا رئیس جمهوری ساحل عاج را به ایجاد تغییراتی در رده های امنیتی واداشت.

جمعه شب یک منبع مطلع نزدیک به ریاست جمهوری ساحل عاج به خبرگزاری فرانسه گفت: توافقی میان رئیس ستاد ارتش، وزیر دفاع و شورشیان به سرانجام رسیده است.

چندین نظامی شورشی نیز انعقاد این توافق را تایید و درباره آن ابراز خرسندی کردند.

یک مقام محلی در این باره گفت: نیروهای مذکور توافق کرده اند که به پادگان هایشان بازگردند و به همین دلیل آتش در بوآکه متوقف شده است.

به گفته وی، شورشیان توانسته اند امتیازی 7 هزار و 500 یورویی دریافت کنند.

این گزارش افزود: توافق اولیه حدود یک هفته قبل به دست آمده بود، اما مذکره درباره اجرای توافق دیروز جمعه در حالی که نیروهای شورشی روز جمعه با به دست گرفتن جاده ها و کنترل مناطق مهم شهر بوآکه همچنان موضع برتر را در این شهر داشتند، آغاز شد.

روز جمعه نیز در شهر بوآکه و ابیجان و دیگر پادگان های مهم ساح عاج صدای تیراندازی در طول روز شنیده می شد.