سرویس بین الملل- وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به تحرکات ضدروسی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مجاورت مرزهای این کشور اعلام کرد: مسکو به هر گونه اقدام ناتو پاسخ مناسب می دهد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف با انتقاد از تداوم رویکردهای ضدروسی ناتو که در حال تقویت توان نظامی در شرق اروپا و کشورهای حوزه دریای بالتیک است، گفت: با همکاری تمامی مجموعه های دست اندرکار، تدابیر متقابل در مورد هر اقدام ناتو را برای تغییر وضعیت سیاسی- نظامی منطقه از جمله استقرار واحدهای جدید نظامی نزدیک مرزهای روسیه اتخاذ می کنیم.

پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه روز شنبه نوشت: لاوروف همچنین به اتخاذ تدابیر مناسب از سوی روسیه در مورد سامانه پدافند موشکی جهانی آمریکا از جمله بخش اروپایی آن (مستقر در رومانی و لهستان) اشاره کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه روسیه صلح دوست است، بر آمادگی این کشور برای دفاع از منافع ملی خود تاکید کرد. 

لاوروف گفت: صلح دوستی روسیه بر آمادگی و توانایی تامین امنیت شهروندان خود در هر شرایطی مبتنی است.

ناتو و آمریکا اکنون در منطقه بالتیک مجاور استان کالینیگراد شامل کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی نیرو دارند و همچنین واشنگتن سامانه های موشکی موسوم به سپر هوایی خود را در لهستان و رومانی مستقر کرده است که روسیه آن را تهدید کننده می داند.

روسیه تدابیری را برای مقابله با این تهدیدها اتخاذ کرده که یکی از مهم ترین آنها استقرار سامانه های موشکی بالستیکی-تاکتیکی اسکندر در منطقه برونگان کالینینگراد در مجاورت مرز لهستان است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به تازگی اعلام کرد: تا هنگامی که موشک های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا باقی بماند، سامانه های موشکی اسکندر نیز در استان کالینینگراد مستقر خواهد بود.

وی گفت: خارج کردن موشک های اسکندر از منطقه کالینینگراد تا زمانی که وضعیت اجرای طرح استقرار سامانه های پدافند موشکی در شرق اروپا مشخص نشود، قابل بررسی نیست.