سرویس بین الملل- سخنگوی وزارت امورخارجه چین اظهارات وزیر امورخارجه دولت جنجالی ترامپ را در باره دریای شرقی به باد انتقاد گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، با گذشت فقط یک روز از اعلام حمایت همه جانبه جیمز متیس وزیر دفاع جدید آمریکا از ژاپن در قلمرو دریای شرقی، چین به شدت این گونه اظهارنظرها و پشتیبانی ها را مورد انتقاد قرار داد.

متیس گفته بود که بر اساس معاهده امنیتی آمریکا خود را موظف به دفاع از ژاپن در قلمروهای تحت کنترل این کشور می داند.

از جمله وی با مقام های ژاپن در باره جزایر دیائویو در دریای شرقی نیز که مورد اختلاف میان چین و ژاپن است و توکیو آن را سنکاکو می نامد،‌گفت وگو و بر حمایت از مواضع ژاپن در برابر پکن تاکید کرد.

رسانه های چین گزارش دادند که لوگانگ سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید متیس بر حمایت از ژاپن در باره جزایر منطقه ای در دریای شرقی را حرکتی بسیار بی ثبات کننده دانست و تصریح کرد که آمریکا در حال به خطر انداختن امنیت و ثبات منطقه است.

لو کانگ خاطر نشان کرده است که آمریکا حق ندارد درباره جزایری صحبت کند که جزو تمامیت ارضی و مسایل حق حاکمیتی چین محسوب می شود و این گونه مذاکرات باید متوقف شود.

وی در بیانیه ای که تارنمای وزارت خارجه این کشور روز شنبه منتشر کرده است، تاکید می کند: معاهده امنیتی ژاپن و آمریکا در سال ۱۹۶۰ میلادی که متیس به آن اشاره می کند محصول جنگ سرد بوده و نمی توان آن را در باره جزایر غیر مسکونی که متعلق به چین می باشد، دارای اعتبار دانست.

در این بیانیه آمده است که آمریکا باید چنین اظهار نظرهای غلطی را متوقف کرده و بیش از این باعث تنش در منطقه نشود، امنیت و ثبات را به مخاطره نیندازد، اوضاع را بغرنج تر نکند و رفتاری مسئولانه در پیش بگیرد.

جزایر دیائویو در منطقه ای میان اوکیناوا و تایوان قرار دارد و زمانی در پایان جنگ جهانی تحت نظارت و اداره آمریکا قرار داشت و سال ۱۹۷۲ میلادی این کشور آن را در اختیار ژاپن قرار داد.

با این وصف چین تاکید می کند که بر اساس یادداشت های تاریخی جزایر مزبور متعلق به این کشور است و تحت هیچ عنوان منازعه ای را در این باره قبول نخواهد کرد.

لو کانگ در اظهارات دیگری به اظهارات متیس در کره جنوبی هم در باره پیشبرد برنامه استقرار سامانه موشکی تاد اشاره کرد و گفت که پکن همچنان قاطعانه با استقرار این سامانه مخالف است و در این موضع هیچ تغییری حاصل نشده است.

وی تصریح کرد: چنین اقدامی توازن منطقه ای را برهم زده و باعث بروز ناامنی برای چین و دیگر کشورهای همسایه می شود و چین زیر بار برنامه آرایش تاد نخواهد رفت.

جیمز متیس در اولین سفر خارجی خود بعد از کسب پست وزارت دفاع آمریکا به کشورهای کره جنوبی و ژاپن سفر کرده است.