دادستان‌های ترکیه تحقیقات قضایی را از 17 فرد آمریکایی از جمله برخی مقام‌های سیاسی به اتهام ارتباط داشتن با جنبش فتح الله گولن آغاز کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، دادستان های ترکیه تحقیقات قضایی گسترده‌ای را علیه 17 شخص آمریکایی از جمله چاک شومر سناتور نیویورک، پریت بارارا دادستان سابق و هنری بارکی اندیشمند برجسته به اتهام کمک به گروه تروریستی آغاز کرده اند.

این اقدام دادستان های ترکیه پس از آن انجام شده است که تعدادی از وکلا شکایتی را علیه این افراد مطرح کرده اند. وکلا این افراد به داشتن ارتباط با جنبش فتح الله گولن متهم کرده اند. فهرست این افراد شامل شهروندان آمریکایی است که در مسائل ترکیه دخالت دارند و همین طور شهروندان ترکیه که ساکن آمریکا هستند.

در بین این افراد، بارارا دادستان سابق نیویورک است که ماه گذشته توسط ترامپ برکنار شد. جان برنان مدیر سابق سیا و گراهام فولر مقام سابق سیا از دیگر افرادی هستند که تحقیقات قضایی درباره آنها آغاز شده است.

این افراد متهم به تلاش برای از بین بردن نظم قانونی، تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه و عضویت در یک گروه ترو ریستی مسلح هستند.

دولت ترکیه بارها گولن را عامل اصلی طراحی و اجرای کودتای نافرجام سال گذشته معرفی کرده ولی گولن این اتهامات را رد کرده است.