با گذشت بیش از 100 روز از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ و وعده وی برای بهبودی روابط با روسیه، هیچ نشانه ای از چنین وضعیتی در روابط دوجانبه وجود ندارد و توافق اولیه تلفنی وی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور نیز برای برنامه ریزی یک دیدار پیگیری نشده است.

به گزارش مرور نیوز، ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چند ماه پیش از پیروزی وعده داده بود، روابط با روسیه را از شرایط تیرگی خارج و در نخستین ماههای حکومت با پوتین دیدار کند.
پایگاه آنلاین روزنامه نزاویسیمایا گازتا روز شنبه در این باره نوشت: ترامپ گفته بود که روابط بسیار خوبی با پوتین برقرار می کند و این اظهارات وی در شرایطی که نخبگان سیاسی غربی دیدگاه بدی در مورد روسیه داشتند بازتابی بسیار گسترده داشت.
این اظهارات ترامپ، سبب شد رسانه ها گرمی روابط ویژه و شخصی سران روسیه و آمریکا را پیش بینی کنند.
اما شانس برای بهبودی روابط پس از اعلام استراتژی امنیت ملی آمریکا در ماه فوریه گذشته به شدت کاهش یافت و شورای امنیت روسیه این سند را نشانه ادامه خصومت ورزی واشنگتن علیه مسکو و تداوم سیاست های ضدروسی کاخ سفید خواند.
پس از این رویداد، مایکل فیلین مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا متهم به ارتباط با سفیر روسیه در واشنگتن شد و استعفا داد و سپس تحقیقات گسترده در کنگره آمریکا در مورد دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز شد.
رسانه روسی با شرح امیدهای قبلی برای بهبودی روابط دو کشور که تیره ترین وضعیت را از سال 1991 یعنی فروپاشی شوروی و تشکیل روسیه نو دارد، نوشت: به این ترتیب برنامه های اعلام شده ترامپ برای بازسازی و اصلاح روابط روسیه و آمریکا زودتر از دولت های قبلی در واشنگتن به هدر می رود.
«بوش پسر تا آغاز مناقشه پنج روزه اوستیای جنوبی در ماه اوت سال 2008 با روسیه روابطی خوب داشت و در دوره باراک اوباما نیز هیلاری کلینتون وزیر خارجه وی موفق شده بود با سرگئی لاوروف همتای روسی خود طی مراسمی ازسرگیری همکاری های دو کشور را با فشار دادن دگمه ای نمادین اعلام کنند.
اما اکنون پس از 10 سال سطح اعتماد بین روسیه و آمریکا بسیار پایین و حتی کمتر از دوره اوباما است و پوتین به این واقعیت اذعان کرده است.
به نوشته روزنامه نزاویسیمایا گازتا، جای تعجب نیست که اقدامی برای فراهم آوردن مقدمات دیدار پوتین و ترامپ انجام نمی گیرد و دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز جمعه گذشته به این واقعیت اشاره کرد.
کاخ کرملین نیز چندی پیش اعلام کرد: دستیاران و اطرافیان رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و فراهم کردن مقدمات ملاقات، هیچ تلاشی نمی کنند.
یوری اوشاکوف مشاور رئیس جمهوری روسیه گفت: پوتین و ترامپ روسای جمهوری روسیه و آمریکا در نتیجه دو گفت وگوی تلفنی به مشاوران خود دستور دادند، مقدمات دیدار سران را فراهم کنند، اما تاکنون (اسفند 95) هیچ مذاکره ای در این مورد صورت نگرفته است.
البته دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه علت بروز وقفه طولانی در برگزاری مذاکرات میان سران دو کشور را وضعیت مقام های تعیین کننده سیاست خارجی آمریکا خواند که در مرحله شکل گیری قرار دارد.
هرچند انتظار می رود در اجلاس سران جی 20 در هامبورگ که ماه جولای آینده برگزار می شود، سران دو کشور دیدار کنند، اما هنوز برنامه و محور مشخصی برای این نشست احتمالی اعلام نشده است.
از سوی دیگر، اکنون روابط دو کشور نه تنها در شرایط تشدید تحریم های اقتصادی آغاز شده از سال 2014 بر سر پرونده اوکراین قرار دارد، بلکه قدرت نمایی نظامی آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بر مناطق نزدیک روسیه و حتی هم مرز این کشور سایه انداخته است.
برای نخستین بار در تاریخ حیات شوروی تا فروپاشی سال 1991 و سپس روسیه نو تاکنون، تانک های آمریکایی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در 700 کیلومتری مسکو مستقر شدند.
خبرنگار نظامی راشا تودی در این باره اعلام کرده است که تانک ها و دیگر جنگ افزارهای زرهی و همچنین سربازان آمریکایی در کشور بالتیکی استونی هم مرز روسیه و در فاصله 700 کیلومتری مسکو مستقر شده اند.
براساس اطلاعاتی که در پایگاه روسی اسپوتنیک انتشار یافت، این اقدام در برگیرنده اعزام گردان هنگ 69 ارتش آمریکا شامل 50 واحد زرهی از جمله چهار تانک. ام. 1 آبرامس و 15 فروند بی ام پی برادلی است.