وزیر دفاع آلمان ضمن اعتراف به خطاهای خود در ارتباط با مسئله دستگیری یک افسر جوان مظنون به ترور در ارتش آلمان تاکید کرد که این همه ماجرا نیست و ما باید انتظار کشف موارد مشابه بیشتری در ارتش را داشته باشیم.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از نشریه "دی سایت"، "اورزولا فون در لاین"، وزیر دفاع آلمان انتظار کشف موارد بیشتری از جریانات مشابه پرونده "فرانکو آ"، افسر جوان ارتش آلمان که به اتهام برنامه ریزی برای حملات تروریستی دستگیر شده است را دارد.

چندی پیش یک افسر جون ارتش آلمان به نام "فرانکو آ" به اتهام برنامه ریزی برای حمله تروریستی دستگیر شد. وی تلاش کرده بوده تا هویت دوگانه سوری−آلمانی برای خود دست و پا کند که این مسئله جنجال های زیادی را در آلمان به پا کرده و رسوایی بزرگی را برای ارتش آلمان رقم زد.

این افسر 28 ساله ارتش آلمان در آخرین روزهای ماه ژانویه سال جاری یک سلاح کالیبر 65/ 7 میلی‌متری را در یکی از دستشویی‌های فرودگاه شهر شواخت در حومه وین پنهان کرده بود. او چند روز بعد، در اوایل ماه فوریه، زمانی که به قصد برداشتن آن سلاح مجددا به فرودگاه رفته بوده، به دام پلیس اتریش افتاده است.

"فرانکو آ." در ژانویه سال 2016 با هویت جعلی یک پناهجوی سوری تقاضای پناهندگی کرده است.

اورزولا فون درلاین در سخنانی تاکید کرد که انتظار دارد بعد از افشاگری ها درباره افسر مظنون به ترور ارتش آلمان موارد دیگری از پرونده های مشابه در ارتش کشف شود.

وی که در گفتگو با "آ ار دی" آلمان سخن می گفت تصریح کرد که باور قلبی من این است که ما باید خود را برای این مسئله آماده کنیم و آنچه که ما تا به حال می دانیم همه ماجرا نیست، بلکه هنوز جریانات بیشتری وجود دارد. این برای همه ما در ارتش آلمان تلخ است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا حملات تروریستی واقعی برنامه ریزی شده بود. ما هنوز این را نمی دانیم و همچنین نمی توان این مسئله را رد کرد. همچنین این مسئله که آیا شبکه های افراطی در نیروها وجود دارد همچنان نامشخص است.

وی همچنین به خطای خود در این مسئله اعتراف کرده و در عین حال تاکید کرد که ما باید زمانی که معدود افرادی ارزش ها را زیر پا می گذارند باز و شفاف عمل کنیم.

"فرانکو آ"، یک لیست ترور را تهیه کرده بوده است که روی آن نام معاون پارلمان آلمان، رئیس جمهور سابق آلمان و وزیر دادگستری و برخی سیاستمداران بلند پایه آلمانی قرار داشته است. همچنین تحقیقات نشان می دهند که یک شبکه کوچک راست افراطی با حدود پنج عضو در ارتباط با وی وجود داشته است.

در پی بازداشت "فرانکو آ"، اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان پرونده های تکمیل شده حدود 2 هزار پناهجو را مجددا مورد بررسی قرار می دهد.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" چاپ جمعه 5 مه (15 اردیبهشت) با استناد به اظهارات سخنگوی وزارت کشور آلمان گزارش داده که قرار است این اداره بعد از تحقیقاتی دقیق، کمبودهای ساختاری احتمالی در رابطه با متقاضیان پناهندگی در ‌آلمان را روشن سازد .

یوهان دیمروت، سخنگوی وزارت کشور آلمان به این روزنامه گفته است که افسر ‌آلمانی در روند پناهجویی خود پاسخی دریافت کرده بود که نشانگر "اشتباه فاحش در تصمیم‌گیری" است؛ اشتباهی که به زعم او "نباید اتفاق می‌افتاد ."

افسر یادشده وضعیت "حمایت ارفاقی" دریافت کرده بود که برای افرادی صادر می‌شود که شرایط دریافت پناهندگی در آلمان را ندارند اما اخراج نیز نمی‌شوند، زیرا در صورت بازگشت داده شدن به کشور خود به عواقب ناگواری دچار می‌شوند .

به گفته دیمروت، به این دلیل مسئولان از روز سه‌شنبه، 2 ماه مه در حال یک بازرسی وسیع داخلی هستند تا امکان وجود موارد مشابه دیگری را در اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان بررسی کنند .