صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسیف) سال گذشته 140 میلیون دلار در بخش های بهداشتی مختلف برای بهبود وضعیت کودکان افغانستان هزینه کرده است.

به گزارش مرور نیوز، «احمد جان نوازدی» سخنگوی یونیسیف در افغانستان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت که این مبلغ در بخش های بهداشت کودکان و مادر، واکسیناسیون، آموزش و پرورش، تغذیه و حفاظت کودکان هزینه شده است.
وی در باره فعالیت های یونیسف در افغانستان گفت که این نهاد بین المللی فعالیت خود را از سال 1949 میلادی در افغانستان آغاز کرده و از آن زمان تاکنون در هیچ مقطعی فعالیت خود را متوقف نکرده است.
سخنگوی یونیسف در افغانستان افزود که این نهاد حتی در زمان حاکمیت طالبان نیز به فعالیت خود ادامه داد و در انجام فعالیت های خود به دیدگاه های سیاسی حاکمان کشور توجه ندارد و تنها به فعالیت برای کودکان می اندیشد.
وی گفت که یونیسف در افغانستان اینک دارای 370 کارمند در بخش های بهداشتی، آموزشی و حفاظت است و در کابل دارای دفتر مرکزی است.
سخنگوی یونیسف در افغانستان اضافه کرد که این نهاد بین المللی در استان های «بلخ»، «هرات»، «ننگرهار» و «قندهار» دارای دفاتر منطقه ای است که چند استان دیگر را پوشش می دهند و علاوه بر آن، در استان های «بادغیس»، «غور»، «بامیان»، «پکتیا»، «پکتیکا»، «خوست»، «فراه» و «بدخشان»، دارای نمایندگی است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون کارکنان یونیسف در درگیری های افغانستان جان خود را از دست داده اند، گفت که از آغاز فعالیت این نهاد تاکنون 4 تن از کارکنان آن کشته شده اند.
سخنگوی یونیسیف تصریح کرد که این افراد در جنگ های داخلی دهه 70 کشته شده اند و آنان هدف حمله نبوده اند.
نوازدی گفت که فعالیت یونیسیف در افغانستان مانند فعالیت های این نهاد بین المللی در هر کشور دیگری اجرای یک طرح نیست، بلکه برنامه محور است و در اجرای طرح های نهادهای دولتی به دستگاه های دولتی کمک می کند.
وی گفت که یونیسف دارای برنامه های 5 ساله است و فعالیت های خود را در افغانستان با هماهنگی وزارت امور خارجه این کشور انجام می دهد.
به گفته سخنگوی یونیسیف، هر سال فعالیت های این نهاد مورد ارزیابی قرار می گیرد و برای برطرف کردن ناکامی های خود و تقویت کامیابی های خود برنامه ریزی می کند.
وی، عرضه خدمات را بخشی مهم از فعالیت های یونیسف در افغانستان دانست و تصریح کرد که کارکنان این نهاد به صورت مستقیم وارد ارائه خدمات نمی شوند، بلکه از طریق دولت این خدمات را ارائه خواهند داد.
سخنگوی یونیسیف در افغانستان، تامین و توزیع واکسن به منازل سراسر کشور، خدمات بهداشتی برای زنان حامله در روستاها، وسائل و کتب آموزشی برای کودکان، ایجاد مدارس روستائی در مناطقی که فاقد مدارس باشند از از جمله این خدمات نام برد.
وی گفت که تامین آب بهداشتی برای دانش آموزان و روستانشینان نیز از جمله فعالیت های این نهاد بین المللی در افغانستان است که از طریق وزارتخانه های ذیربط صورت می گیرد.