با باز پس‌گیری موصل و مورد هدف قرار گرفتن کارشناسان تسلیحات شیمیایی داعش توسط جنگنده‌های ائتلاف و عراق، به میزان قابل توجهی از ظرفیت تولید اینگونه تسلیحات توسط این گروه تروریستی کاسته شده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، IHS Markit، یک گروه بین‌المللی که مقر آن در لندن است در گزارشی اعلام کرد: این گروه تنها می‌تواند به تولید تسلیحات کوچکی از گاز خردل و کلر اقدام کند.

به نوشته این گزارش در موارد استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط داعش در خارج از موصل کاهش قابل توجهی مشاهده می‌شود. بر اساس این گزارش امسال تنها یک مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط داعش در سوریه گزارش شده است. این در حالی است که در شش ماه قبل از آن این امر 13 مورد بوده است. بقیه موارد ثبت شده درباره استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی در سال 2017 در عراق بوده است که 9 مورد آن در موصل و یک مورد در استان دیالی بوده است.

کالم استرک، تحلیلگر ارشد خاورمیانه از این گروه مطالعاتی اعلام کرد: عملیات انجام شده برای بازپس‌گیری شهر موصل که باعث کاهش شدید استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط داعش در سوریه شده است. این نشان می‌دهد که این گروه تروریستی به غیر از موصل در هیچ مکان دیگری تسلیحات شیمیایی تولید نمی‌کند. گرچه ممکن است اکنون برخی متخصصان تولید تسلیحات شیمیایی به سوریه گریخته باشند.

اکنون داعش بیش از نیمی از سرزمین تحت کنترل خود در عراق را از دست داده است. در حال حاضر تنها بخش کوچکی از غرب موصل تحت کنترل این گروه در عراق است. موصل در زمانی که در کنترل این گروه تروریستی بود مرکز تولید تسلیحات شیمیایی به شمار می‌آمد.

براساس اعلام این گروه مطالعاتی شبه‌نظامیان داعش دست‌کم 71 بار از ژوئیه سال 2014 در عراق و سوریه متهم به استفاده از تسلیحات شیمیایی شده‌اند.

همچنین این گروه مطالعاتی هشدار داده است که ممکن است این گروه به دنبال حفظ ظرفیت خود برای تولید تسلیحات کوچک حاوی کلر و خردل در قسمت‌های دیگر باشد.