دیده‌بان آمریکا که بر هزینه‌کرد میلیاردها دلار کمک‌های مالی واشنگتن بر افغانستان نظارت می‌کند، اعلام کرد محدودیت‌های بی‌سابقه در تردد کارمندان دولت آمریکا حامل پیام خطرناکی برای مردم افغان است و کار آمریکا در این کشور را با مانع مواجه می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، براساس اعلام دیده‌بان آمریکا پیامی که این تشدید تدابیر امنیتی ارسال می‌کند این است که "تروریست‌ها باید بترسند اما ممکن است پیروز شوند.

گزارش بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان (سیگار) تاکید می‌کند، کارمندان دولت آمریکا به ندرت از ساختمان حفاظت‌شده سفارت آمریکا در مرکز کابل خارج می‌شوند و اگر هم بیرون بروند، باز هم از منطقه سبز که محل استقرار اکثر سفارتخانه‌هاست دورتر نمی‌شوند و همین امر ساکنان را ناامید می‌کند.

جان‌ اف. ساپکو، بازرس کل ویژه در امور بازسازی افغانستان تاکید کرد: پنهان شدن پشت دیوارها نه تنها به عملیات غیرنظامی آمریکا بلکه به عملیات نظامی آمریکا در افغانستان هم لطمه می‌زند. در بلندمدت، چنین بی‌عدالتی و اجتناب از خطر شدید ممکن است حتی به ناامنی بیشتر منجر شود، زیرا این اقدام دسترسی دیپلماتیک ایالات متحده به افغان‌هایی که حضورشان برای تقویت ثبات، حاکمیت قانون و رشد اقتصادی ضرورت دارد را محدود می‌کند در حالی که یک پیام ناخواسته اما خطرناک به دوست و دشمن به طور یکسان ارسال می‌کند که تروریست‌ها باید از آن بترسند و در واقع می‌توانند برنده شوند.

به گفته ساپکو، این محدودیت‌ها در همه چیز از نظارت آمریکا بر کمک‌های مالی گرفته تا تعامل با افغان‌های عادی که بسیاری از آنها برای دسترسی به منطقه فوق‌ امنیتی مذکور مشکل دارند، تاثیر می‌گذارد.