مجمع موسسان قانون اساسی ونزوئلا دستور داد به پرونده‌های معترضان دستگیر شده در طول سال جاری میلادی به جای دادگاه‌های نظامی در دادگاه‌های مدنی رسیدگی شود.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دستور بعد از انتقادهای گروه‌های حقوق بشری و سازمان ملل از ونزوئلا مطرح شد.

طی چهار ماه گذشته و در جریان ناآرامی‌ها در ونزوئلا بیش از 120 تن کشته شدند.

یک گروه حقوق بشری ونزوئلا به نام مجمع کیفری برآورد کرد، از آوریل تاکنون دست‌کم 120 تن در ونزوئلا در جریان اعتراضات بازداشت شده‌ و در دادگاه‌های نظامی محاکمه شده‌اند.

منتقدان دولت ونزوئلا می‌گویند،‌ این محاکمه‌ها به این دلیل در دادگاه‌های نظامی انجام می‌شوند تا موجب ترس و وحشت مردم از اعتراض کردن شوند.

چند روز پیش مجمع موسسان ونزوئلا در اولین اقدامش لوئیزا اورتگا، دادستان کل این کشور را که به مخالفان پیوسته بود، اخراج کرد و او اکنون از مقام‌های ونزوئلا فراری است.

دلسی رودریگز، وزیر امور خارجه سابق ونزوئلا و رئیس مجمع موسسان قانون اساسی با اشاره به محاکمه‌های انجام شده در دادگاه‌های نظامی گفت: ما همگی می‌دانیم چرا این اوضاع با توجه به انفعال و غیرفعال بودن دفتر دادستان به وجود آمد.

این در حالی است که این مجمع با انتقادهای جهانی به عنوان نشانه‌ای از تبدیل شدن ونزوئلا به "دیکتاتوری" مواجه شده است.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اظهار کرده که این مجمع برای ایجاد صلح در کشورش لازم است.

این در حالی است که دادستان ونزوئلا اعلام کرد یک نوازنده ویولون 23 ساله که تبدیل به یکی از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های اعتراضات ونزوئلا شده و چندی پیش دستگیر شده بود روز سه شنبه بعد از سه هفته بازداشت آزاد شده است.

این نوازنده 23 ساله به نام وویلی آرتیاگا تبدیل به یکی از شناخته شده‌ترین معترضان علیه دولت نیکولاس مادورو شده است. او سرود ملی ونزوئلا را در میان گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی نیروهای امنیتی می‌نوازد.

 

طارق صعب، دادستان جدید ونزوئلا روز سه شنبه اعلام کرد: آرتیاگا تحت شرایطی که مشخص نشده آزاد شده است.

او در تاریخ 27 ژوئیه در جریان اعتراضات در شهر کاراکاس بازداشت شده بود.

گروه مجمع کیفری گفته مقامات با ساز او اقدام به ضرب و شتمش کرده‌اند و او قوه شنوایی‌اش را به میزان قابل توجهی از دست داده است.