سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور در پاسخ به تحریم‌های جدید اتاوا علیه مسکو، ورود ده‌ها مسئول کانادایی را به خاک روسیه ممنوع کرده است.

به گزارش مرور نیوز،  به نقل از خبرگزاری شین هوا، وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد به تلافی تحریم‌هایی که دولت کانادا بر ضد مسکو وضع کرده، ورود ده‌ها مسئول کانادایی  به خاک روسیه را ممنوع کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد: ما مجبور شدیم بر ضد کانادا اقداماتی متقابل انجام دهیم. با توجه به تحریم‌هایی که اتاوا بر ضد روسیه وضع کرده است، ما نیز تصمیم گرفتیم ورود شماری از مسئولان کانادا را به فدراسیون روسیه ممنوع کنیم. فهرست اشخاصی که ورود آن‌ها به خاک روسیه ممنوع شده، طولانی است و شامل ده‌ها نام می‌شود.

او خاطرنشان کرد در این فهرست نام افراد روس‌ستیز گنجانده شده است. وی از دولت کانادا خواست از بازی تحریم دست به بردارد و مسیر تعامل سازنده را در پیش گیرد.

دولت کانادا روز جمعه حدود 30 مسئول روس را که به زعم مقامات اتاوا در کشته شدن سرگئی ماگنیتسکی حقوقدان روس در سال ۲۰۰۹ در زندان دست داشته‌اند، تحریم کرد. این حقوقدان روس در سال‌های اخیر به نماد مبارزه با فساد در کشورش تبدیل شده بود و آخرین بار پس از افشای یک تخلف مالیاتی گسترده بازداشت شد.

طبق اعلام وزارت خارجه کانادا تحریم‌های وضع شده بر ضد شهروندان روس، موجب مسدود شدن دارایی‌های آن‌ها و منع ورود آن‌ها به خاک کانادا می‌شود. این تحریم‌ها از راه‌های قانونی اجرای می‌شود و به دولت کانادا این اجازه را می‌دهد کسانی را که متهم به نقض حقوق بشر هستند، هدف قرار دهد. در میان مسئولان روس که کانادا آن‌ها را تحریم کرده است می‌توان به الکساندر باستریکین،  بازرس ارشد و مشاور نزدیک رئیس جمهور روسیه اشاره کرد.