گزارش وضعیت علمی کشور در هشتاد و پنجمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شد.

به گزارش مرور نیوز، در این جلسه که به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، گزارشی از وضعیت علمی کشور با توجه به اسناد منتشر شده توسط برخی از پایگاه‌های علم‌سنجی بین‌المللی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به جایگاه دانشگاه‌های کشورمان در رتبه‌بندی دانشگاه‌های معتبر جهان و اقدامات برخی از کشورها در ارتقای رتبه علمی خود، لزوم مقابله با اقداماتی که وجهه علمی کشور را مخدوش می‌کنند، مورد تاکید قرار گرفت.

در ادامه جلسه، موضوع نقش وقف در حوزه علم و فناوری در دستور کار قرار گرفت و حجت‌الاسلام والمسلین محمدی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گزارشی درباره این موضوع ارائه کرد.

در این گزارش با اشاره به ظرفیت و قابلیت نهاد وقف و امور خیریه در زمینه‌سازی برای پیشرفت علمی، برخی از مصادیق این ظرفیت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این گزارش، با تاکید بر اعتمادسازی در میان واقفین نسبت به اجرای دقیق موضوع وقف، نظارت جدی بر این موضوع توسط سازمان اوقاف و امور خیریه نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در ادامه گزارش فوق‌الذکر، با اشاره به ورود واقفین کشور به حوزه بهداشت و درمان، فراهم کردن ساختارهای قانونی و حقوقی لازم به منظور ورود این ظرفیت به سایر حوزه‌ها با توجه به نیاز جامعه نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

در پایان این گزارش نیز با اشاره به برخی از سیاست‌های مندرج در نقشه جامعه علمی کشور درباره موضوع وقف و امور خیریه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به منظور اجرای این سیاست‌ها مورد تاکید قرار گرفته است.

پس از ارائه این گزارش اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن شامل بازتعریف نقش وقف در اقتصاد علم ودانش، توجه به جایگاه وقف در اقتصاد مقاومتی، تعیین دقیق و نحوه استفاده از ظرفیت‌های نوین در وقف علم و فناوری، مستندسازی و تاریخ‌نگاری وقف در علم و فناوری کشور، تعیین اولویت‌ها و نیازهای بخش علم وفناوری به منظور جهت‌دهی به عملکرد واقفین، لزوم اختصار در تدوین سیاست‌ها و ورود دانشگاهیان و حوزویان در این بخش است.

بر اساس اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان جلسه و با توجه به ناتمام ماندن بحث مقرر شد تا در جلسه آینده نیز بررسی این موضوع ادامه پیدا کند.