سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در همه کشورها وجود دارد، گفت: شورای نگهبان در صورت اعلام منابع مالی و انتخاباتی نامزدها بهتر می تواند به این موضوع رسیدگی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مرور نیوز، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در همایش سیاست های کلی ناظر بر انتخابات که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزود: شورای نگهبان نظارت موثری بر هزینه های انتخاباتی و تبلیغاتی ندارد و  اگر این مکانیزم ایجاد شود که به نوعی منابع مالی و میزان هزینه های تبلیغاتی نامزدها اعلام شود، کار شورای نگهبان بسیار راحت می شود.

استاد حقوق دانشگاه تهران با بیان این که بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان همیشه موجب چالش بود، اظهار کرد:  این شورا همواره متهم به تایید و یا عدم تایید نامزدها می شود و بعضی می گویند کشورهای دیگر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ندارند، که این حرف نادرستی است و بررسی صلاحیت در همه کشورها وجود دارد؛  اما مهم مکانیزم اجرایی است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: اگر داوطلبی عضو حزبی باشد که آن حزب چند صد سال سابقه اجرایی داشته باشد و از آن طریق وارد سیاست شد، به نوعی نظارت محسوب می شود.

وی با اشاره به اظهارات ترامپ در انتخابات اخیر امریکا، اظهار کرد:  در انتخابات اخیر آمریکا، ترامپ مسائلی را مطرح کرد که اعتراضاتی را هم بهمراه داشت و اگر بخواهد از چارچوب نظام سیاسی این کشور خارج شود قطعا دستگاه های نظارتی به وی اجازه این کار را نخواهند داد.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران باید شرایط عینی و ملموس بیشتری برای بررسی صلاحیت ها وجود داشته باشد تا شورای نگهبان نیز پاسخگوی بیشتر تصمیمات خود باشد؛ شاید جایی را انتخاب کنیم که شرایط نمایندگان و نامزدها را قبل از انتخابات بررسی و شورای نگهبان فقط نظر نهایی را بدهد.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری این موضوع که در کشور شایسته گزینی مورد توجه قرار نگرفته است، تصریح کرد: درباره موضوع رجل سیاسی هم باید شرایط آن کاملا مشخص شود تا برای همیشه بحث ها درباره این موضوع پایان یابد.

وی با تاکید بر این که سیاست های کلی انتخابات می تواند به عنوان نقشه راه نظام انتخاباتی باشد، افزود: قوانین مصوب مجلس در آینده می تواند بسیاری از سوال های اساتید و مردم را پاسخ دهد، مشروط به این که به این باور برسیم که بتوانیم یک قانون خوب را اجرا کنیم.

کدخدایی، انتخابات را یک کنش سیاسی زاینده و پوینده عنوان کرد و گفت: قوانین آن هم باید با این کنش هماهنگ باشد اما متاسفانه در بخش انتخابات قوانین به روز نشده و متعلق به دهه 60 است.

وی ادامه داد: در طول این سال ها هم قوانین مختلف به صورت پیوندی و ناجور و ناهماهنگ به آن افزوده شده است که نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلات جدیدی را نیز ایجاد کرده است.

کدخدایی تصریح کرد: در سال های اخیر قانون مطلوب و شایسته ای برای انتخابات نداشته ایم، انتخابات در سال های اخیر نیازمند چارچوب های شفاف و روشن بوده است و در تمامی زمینه ها، بررسی صلاحیت ها و تبلیغات در قانون حداقل مواد وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر قانون خوب، به اجرای خوب نیز در این زمینه نیازمندیم، اگر قانون خوبی داشته باشیم و اجرای خوبی نباشد، اثر منفی خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر این که در بحث انتخابات، مهم باور بسیاری از مسئولان به قوانین و مقررات است، گفت: تا زمانی که مجریان در همه زمینه ها باور به قانون نداشته باشند، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که قانون به درستی اجرا شود.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: علاوه بر اجرا، نظارت بر اجرای قانون نیز از جمله مسائلی است که جدی گرفته نشده و به این نتیجه رسیده ایم که در مجلس بسیاری از قوانینی که تولید می شوند، لازم نیست و اگر برخی از قوانین نباشند مشکل خاصی ایجاد نشده و حتی وجود آنها ایرادهای بسیاری نیز در جامعه ایجاد کرده است.

کدخدایی با تاکید دوباره بر این که در زمینه انتخابات نسبت به بسیاری از این مشکلات، ایراداتی وجود دارد، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب با بررسی این اشکال ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور دادند که این ایرادها برطرف شود. به نظر ما سیاست های کلی انتخابات می تواند به عنوان نقشه راه انتخابات کشور، بسیاری از مشکلات ما را حل کند.