معاون نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران، تحریم‎ها را عامل انگیزاننده توان ملی نظامی در عرصه نیروی دریایی خواند.

به گزارش مرور نیوز، امیر دریادار پیمان جعفری در نخستین نشست از سلسله نشست‌های بصیرتی به مناسبت سالروز گرامیداشت 9 دی با موضوع «اقتدار نظامی و امنیت» در مدرسه علمیه معصومیه افزود: قرآن کریم، آیاتی دارد که در آن نقش راهبردی دریا در راستای کرامت انسانی تاکید شده است؛ ولی متاسفانه آنچنان که باید و شاید از این مساله به خوبی استفاده نشده است؛ چراکه ایرانی‌ها بر خلاف غربی‌ها با رسیدن به دریاها پیش‌روی‌های خود را متوقف کردند ولی غربی‎ها چنین نمی‎کردند.

معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در جنگ هشت ساله، چهره دیگری از نیروی دریایی ایران به منصه ظهور رسید؛ پیش از جنگ تحرکات بعثی‎ها از راه دریا رصد شده بود؛ قبل از جنگ تحمیلی نیروی دریایی رژیم بعثی مورد پالایش قرار گرفت به همین علت در نخستین روز مهرماه سال 59 اطلاعیه دریایی داده و منطقه جنگی ایران اسلامی در دریاها را مشخص کردیم.

جعفری بیان کرد: در جنگ تحمیلی نیروی دریایی ارتش ایران با اجرای عملیات مروارید نسبت به انهدام پایانه‌های نفتی و نیروی دریایی رژیم بعثی اقدام کرد؛ همچنین نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران ماموریت یافت که از کاروان کشتی‌های تجاری و نفتکش کشور به منظور تداوم چرخش اقتصاد و جلوگیری از ورود کالا به بندرهای عراق حفاظت کند.

وی گفت: رژیم بعثی در سطح کلان به دنبال ایجاد چالش در سطح منطقه بوده است ولی در همان ابتدای جنگ، نیروی دریایی در دو عملیات اشکان و شهید صفری توانست یگان‎های دریایی عراق را منهدم کند و صادرات نفت عراق را به شیوه قابل توجهی تحت تاثیر قرار داد.

معاون نیروی دریایی ارتش بیان کرد: به علت فداکاری‎های نیروی دریایی ارتش بود که چرخه اقتصادی ایران اسلامی در این هشت سال در عرصه دریا دچار خسارت‌های چندانی نشد؛ در کنار این رشادت‎ها هنوز خاطرات فداکاری و از خودگذشتی تفنگ‌داران نیروی دریایی ارتش در جنگ 34 روزه خرمشهر از یادها نرفته است.

وی گفت: از جمله رشادت‎های نیروهای دریایی ارتش می‎توان به استفاده از بالگردهای نیروی دریایی ارتش و انتقال تجهیزات و امکانات به نیروهای نظامی برای شکستن حصر آبادان اشاره کرد؛ به همین دلیل بود که از ابتدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری عنایت و نگاه خاصی به نیروی دریایی ارتش داشته‎اند.