الیاس نادران، مرتضی آقاتهرانی، مصطفی میرسلیم و فریدون عباسی، نمایندگانی هستند که قرار است در دور سوم انتخابات هیات رئیسه مجلس وارد گود رقابت شوند، اما شانس کدام یک بیشتر خواهد بود؟

به گزارش مرور نیوز، بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، ۱۲ پست شامل: رئیس، ۲ نواب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر، هرساله با رای گیری وکلای ملت برای انتخابات هیات رئیسه مجلس انتخاب می شوند که بر اساس قانون و برنامه ریزی زمان بندی شده، قرار است 4 خردادماه سال جاری، اعضای هیات رئیسه پارلمان در یکسال پیش رو، تعیین گردد.

دور سوم انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم، چهارشنبه هفته جاری، درحالی برگزار خواهد شد که تاکنون اسامی چند نفر از نمایندگان برای تکیه زدن بر صندلی ریاست قوه مقننه به طور جدی مطرح شده است.

اسامی نماینده های کاندید برای ریاست مجلس

الیاس نادران از چهره هایی است که قرار است در رقابت با محمدباقر قالیباف ، شانس ریاست خود را امتحان کند، وی که تاکنون انتقادات زیادی نسبت به اداره کردن مجلس از سوی قالیباف داشته است، تلاش دارد تا نمایندگان را با خود همسو کرده و بر صندلی رئیس مجلس، تکیه زند.

مرتضی آقاتهرانی نماینده تهران نیز در تلاش است تا در سبد رای، بیشترین آرا را نصیب خود کند اما موفق بودن وی، در این مسیر، قطعا نیاز به رایزنی با نمایندگان را دارد.

مصطفی میرسلیم نماینده تهران و فریدون عباسی نماینده کازرون نیز دو تن دیگر از نمایندگان هستند که نامشان تاکنون به عنوان رقیب قالیباف برای این دور از انتخابات هیات رئیسه مجلس قرار گرفته و این درحالی است که هنوز هیچ یک از کاندیدا، انصراف خود را از حضور در این رقابت اعلام نکردند.

حواشی ایجاد شده چند وقت اخیر برای محمدباقر قالیباف، درباره سفر خانواده وی به کشور ترکیه و خرید سیسمونی از سوی آنها، باعث شده تا انتخابات دور سوم هیات رئیسه مجلس، رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد، چراکه به عقیده برخی فعالان سیاسی، ممکن است این حواشی کار دست رئیس مجلس داده و او را از صندلی ریاست پایین بکشد و همین امر نیز سبب شده تا سه تن از نمایندگان به طور جدی در پی آن باشند تا ردای ریاست قوه مقننه را بر تن کنند.

در این رابطه غلامرضا نوری قزلجه رییس فراکسیون مستقلین ولایی در گفتگو با رسانه ها درباره تاثیر ماجرای سفر  برخی از اعضاء خانواده قالیباف به ترکیه بر انتخابات هیات رییسه اجلاسیه سوم در مجلس یازدهم گفت: من معتقدم موضوع، از دید نمایندگان به سمت فراموشی و بی اثری بر آراء می رفت اما  انتشار فایل صوتی  مهدی طائب و طرح برخی از توجیهات در آن فایل صوتی باعث ناراحتی برخی از نمایندگان شده بود.

نوری قزلجه خاطر نشان کرد: من با تعدادی از نمایندگان صحبت می کردم و آن ها می گفتند از بابت این که از چه مسائل و افرادی برای چه کارهایی هزینه می شود ناراحت بودند، این مساله مجددا فضا را منفی کرد.

 

اسامی نماینده های کاندید برای نایب رئیسی مجلس

جایگاه نواب رئیس، نیز که در دور دوم مجلس یازدهم، نصیب علی نیکزاد نماینده اردبیل و عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه شده بود، در این دوره، با خیز تعداد دیگری از نمایندگان همراه شده است، تاجایی که حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان، ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر نماینده مشهد و حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز، آمادگی خود را برای حضور در رقابت برای نائب رئیسی مجلس، اعلام کردند.

اسامی نماینده های کاندید برای دبیری هیات رئیسه مجلس

دبیری هیات رییسه مجلس نیز گود رقابت برخی از نمایندگان مجلس است که تا الان، مجتبی یوسفی نماینده اهواز، محمد رشیدی نماینده کرمانشاه، روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل، محسن دهنوی نماینده تهران، روح الله نجابت نماینده شیراز، علی علیزاده نماینده مراغه، محمد صفری رودسر، محمد حسن آصفری نماینده اراک، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، احمد امیرآبادی نماینده قم و معصومه پاشایی نماینده مرند و جلفا، برای این رسیدن به این جایگاه، اعلام آمادگی کردند.

اسامی نماینده های کاندید به عنوان ناظر هیات رئیسه مجلس

طبق آیین نامه داخلی مجلس، وکلای ملت باید سه ناظر هیات رییسه را نیز انتخاب کنند که تاکنون قرار است بین سید نظام موسوی نماینده تهران، علیرضا سلیمی نماینده محلات، محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز، علی رضایی نماینده کنگاور و محسن پیرهادی نماینده تهران، این رقابت برگزار شود.

شانس بالای قالیباف برای ابقا در دور سوم ریاست مجلس

گفتنی است در هر دو دوره از انتخابات هیات رئیسه مجلس، شورای مرکزی دو فراکسیون مستقلین و انقلاب اسلامی تشکیل جلسه داده تا گزینه نهایی خود را برای انتخابات اعلام کنند اما هنوز به طور رسمی گزینه ای از سوی این دو فراکسیون مهم مجلس، اعلام نشده است.

از سویی دیگر ناگفته نماند که اگرچه طی چند هفته اخیر، حواشی زیادی برای محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، ایجاد شده است اما به طور کلی می توان پیش بینی کرد که بر اساس صداهایی که از راهروهای مجلس شنیده می شود، این حواشی شاید بر میزان و عدد آرای قالیباف نسبت به دو دوره قبلی اثرگذار باشد اما بعید به نظر می رسد که نتیجه آرا، چیزی جز انتخاب قالیباف به عنوان رئیس مجلس یازدهم در سال سوم خود، باشد.