نمایندگان موافق استیضاح استدلال‌های خود را بیان کردند، در ادامه سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان پاسخ داد.

به گزارش مرور نیوز، سید رضا فاطمی امین امروز در جلسه استیضاح خود در مجلس با بیان اینکه امروز نیاز به وحدت و هم افزایی داریم، گفت: فرصتی نداریم که گرفتار حاشیه‌ها شویم، عقب ماندگی‌ها باید جبران شود و این نیاز به همدلی و هم افزایی دارد. در چند روز گذشته خبر کذبی منتشر شد که از این جنگ روانی همه متضرر شدند.

وزیر صمت افزود: اتهامی که نه در شأن مجلس و نه دولت بود و در حقیقت ظلم بزرگی بود؛ سوال این است که چرا با آبروی نظام بازی می‌شود؟ زیرا به حیثیت مجلس و دولت و همچنین به اعتماد عمومی خدشه وارد شد. ملت ایران بداند که شخص فاطمی‌امین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشده‌اند.

وی اضافه‌کرد: چرا دولت و مجلس تخریب می‌شوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب می‌شود؟ چرا برخی برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود؟ آیا اینها جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت گرفتار آلودگی و فساد خودرویی نشده است، موضوع واگذاری خودروها به نمایندگان مجلس مربوط به سال‌های ۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ پیش از تشکیل دولت سیزدهم بود. این موضوع درباره ارتباط یک شرکت خصوصی خودروساز و برخی نمایندگان خانه ملت بود. خودروسازی که میلیون‌ها تومان هزینه می‌کند تا در سایت‌های زرد علیه وزیر تبلیغ کند. چرا این موضوع با استیضاح وزیر پیوند می‌خورد؟

فاطمی‌امین گفت: تیتر می‌زنند «لابی‌های آمریکایی فاطمی‌امین»؛ ما کجایمان به آمریکایی‌ها می‌خورد؟ چرا بیرون مجلس عده‌ای خوشحالند و چه می‌کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟ می‌گویند «تیغ و گیوتین استیضاح»! مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌هایی نمایندگان مردم می‌پرسند و بنده پاسخ‌گو هستم. اگر پاسخ‌ها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمتگزار دیگری واگذار خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: چرا دو قطبی‌سازی می‌شود؟ چه کسی دنبال دوقطبی‌سازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند و هر کس به دنبال فضای دوقطبی است، در حال خیانت کردن است.

وی گفت: یکی از سخنرانان این جلسه به شرکتی اشاره کرد که فقط سه هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و پرونده‌اش در سازمان تعزیرات حکومتی مفتوح است و یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده است. چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی رفتند و برای ضارب وساطت کردند تا بیرون بیاید؟

وزیر صمت تصریح‌کرد: با هر گونه رانتخواری و ویژه‌خواری مقابله خواهم کرد و در این راه آماده‌ام تا تاوان هم بدهم.

 

صنعت خودروی ایران بیمار است

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بارها از همین تریبون عنوان کردم صنعت خودروی ایران بیمار است. دردهای مزمن دارد. در این باره برنامه چهار ساله داریم و در حال حاضر در میانه راه هستیم. من چند راه داشتم یا باید فرافکنی می‌کردم و کوتاه می‌آمدم که راه آسانی بود یا باید وارد میدان می‌شدم و مسائل را زیرساختی حل می‌کردم. راه دوم را انتخاب کردم و در حال حاضر وسط این جراحی قرار داریم.

وزیر صمت ادامه داد: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد اما چگونه می‌توان قیمت خودرو را مدیریت کرد. اگر سال‌های قبل مشکلات تولید درمان می‌شد امروز با چالش‌های فعلی مواجه نبودیم اگر واردات خودرو متوقف نمی‌شد یا در نیمه دوم ۱۴۰۰ جنگ ارزی آغاز نمی‌شد امروز مشکلات کمتری داشتیم.

فاطمی امین در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنعت خودروی کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی حرکت می‌کند از این رو با اعمال تحریم فراز و فرودهای زیادی داشت. در زمان تحریم تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسید در حالی که با برنامه وزارت صمت این عدد با وجود تحریم‌های شدید تولید به بیش از یک میلیون دستگاه افزایش یافت.

وی یادآور شد: دشمن می‌دانست با تحریم صنعت خودرو مسائل اجتماعی و اقتصادی زیادی خواهیم داشت، از این رو صنعت خودرو جزو اولین صنایع تحریم شده در سال ۹۷ بود.

 

چرا بازار خودرو ملتهب شد؟

وزیر صمت با اشاره به تولید ناقص در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ ادامه داد: در آذر سال ۱۴۰۰، ۱۷۰ هزار خودروی ناقص تولید شده بود. ما این عدد را در پایان سال ۱۴۰۱ به کمتر از هزار دستگاه رساندیم. در این سال تولید ۳۹ درصد افزایش یافت. رویکرد وزارتخانه داخلی سازی خودروهای خارجی نیست بلکه اعتماد به دانش داخلی و طراحی خودرو در کشور است.

فاطمی امین با اشاره به نابسامانی بازار خودرو و قیمت بالای این محصول اظهار کرد: این مشکل به فاصله عرضه و تقاضا بر می‌گردد. چهار سال است که تیراژ تولید زیر یک میلیون دستگاه است این امر به اضافه ممنوعیت واردات منجر به انباشت تقاضا در بازار شد. با وجود افزایش قیمت بازار اما در سال ۱۴۰۱ نمودارها نشان می‌دهد تورم خودرو روند کاهشی داشته است. اگر قیمت خودرو از آذر سال گذشته جهشی بود به دلیل جنگ ارزی است که آغاز شده است نه قیمت تمام شده این محصول.

وزیر صمت گفت: از آذر سال گذشته با افزایش قیمت ارز تقاضای کاذب در بازار افزایش یافت. افراد برای حفظ پول خود نقدینگی را وارد بازار خودرو کردند. این امر به التهاب بازار دامن زد.

فاطمی امین در ادامه پاسخگویی به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان خانه ملت عنوان کرد: برای ثبات بازار عرضه خودرو در بورس کالا عملیاتی شد اما پس از مدتی متوقف شد اگر عرضه خودرو به بورس ادامه می‌یافت مرجع قیمتی داشتیم و نرخ در بازار جهشی نمی‌شد. سال گذشته ۷ میلیون خودرو شماره گذاری شد که تنها یک میلیون آن نو بود باقی خودروهای دست دومی بود که معامله شد. اساس قیمتی خودروهای دست دوم نه قیمت کارخانه که قیمت بازار بود. اگر عرضه خودرو به بورس کالا ادامه می‌یافت نرخ این خودروها در بازار جهشی نبود.

وی تاکید کرد: ما هم باور داریم بهره وری باید افزایش یابد، به ایمنی خودروها باید توجه ویژه شود اما راهش این نیست که فقط شاکی باشیم. من اینجا ایستاده‌ام تا در شرایط فعلی مشکلات را حل کنیم. این موضوع فرصت می‌خواهد. در برنامه چهار ساله، در مرحله نخست تمرکز بر افزایش تیراژ بود این امر نیز محقق شد. همانطور که گفتم سال ۱۴۰۱ تولید خودرو ۳۹ درصد افزایش داشت امسال نیز تیراژ تولید فروردین رشد ۵۷ درصدی داشت. برای حل موضوع بازار خودرو باید تولید افزایش پیدا کرده و واردات تقویت شود.

وزیر صمت گفت: دیروز اولین سری خودروها از گمرکات کشور ترخیص شدند تا امروز صد هزار خودرو ثبت سفارش شده اما باید توجه داشته باشیم که واردات پیچیدگی‌های خود را دارد. در سال‌های قبل آزاد شدن واردات تا ورود اولین سری خودروها معمولاً دو سال به طول می‌انجامید اما در حال حاضر این روند در وزارت صمت شش ماهه انجام شد.

 

صنعت خودرو مافیا دارد

وی در ادامه اضافه کرد: در صنعت خودرو مافیا داریم که تخلف و تهدید می‌کند و از افزایش تولید ناخشنود است.

فاطمی امین ارزش بازار خودرو و قطعات آن را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برشمرد و تاکید کرد: چنین بازاری مافیا دارد که مدام در حال مقاومت و کارشکنی است، اما ما ایستاده‌ایم و به فضل الهی مشکلات را حل خواهیم کرد.

فاطمی امین در ادامه عنوان کرد در بخش دوم به مسائل دیگر پاسخ خواهد داد.