عمده سفرهایی که مقام های دیگر کشورها به ایران انجام دادند با نیل هدف های اقتصادی انجام گرفت. در این عرصه از کشورهای مهم آسیا و اروپا گروه های سیاسی و اقتصادی به ایران آمدند.

به گزارش مرور نیوز، رئیس جمهوری کشورمان در راستای وظیفه ابلاغ پیام صلح طلبی و تعامل گرایی ایران علاوه بر سفر به کشورهای خارجی، میزبان جمع زیادی از مقام های ارشد کشورهای جهان بود.
عمده سفرهایی که مقام های دیگر کشورها به ایران انجام دادند با نیل هدف های اقتصادی انجام گرفت. در این عرصه از کشورهای مهم آسیا و اروپا گروه های سیاسی و اقتصادی به ایران آمدند.
ارتقا روابط سیاسی و اقتصادی، رساندن پیام صلح و دوستی مردم ایران به جهانیان و پیگیری منافع منطقه ای و بین المللی ایران از مهمترین هدف هایی بود که رئیس جمهوری در قالب تعامل گرایی با کشورهای جهان آن را دنبال کرد.

**انگیزه های اقتصادی اروپایی ها در ایران
سال گذشته کشورمان میزبان جمعی از رهبران و روسای جمهوری کشورهای اروپایی بود. مقام های ارشد هشت کشور اروپایی در سال 95 در تهران به دیدار حسن روحانی آمدند.
نخستین هیات عالی رتبه اروپایی از کشور ایتالیا وارد ایران شد. روز 24 فروردین روحانی میزبان هیات عالی رتبه ایتالیایی به سرپرستی نخست وزیر این کشور بود. در این سفر 6 یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری میان تهران-رم به امضا رسید. دو طرف با تأکید بر تلاش برای اجرایی و عملیاتی شدن اسناد و توافقنامه‌ ها، ضرورت تلاش مضاعف برای زدودن جو روانی بجا مانده از دوران تحریم را خواستار شدند.
در آخرین روزهای اردیبهشت 95 نیز رئیس جمهوری کشورمان میزبان رئیس جمهوری کرواسی و هیات سیاسی اقتصادی همراه وی بود. روحانی ضمن تاکید بر گسترش روابط تهران - زاگرب، از کرواسی به عنوان دروازه‌ ای برای ارتباط ایران با اتحادیه اروپا نام برد.
افزون بر این روز بیست و یکم تیر 95 رئیس جمهوری در دیدار با نخست وزیر بلغارستان از آمادگی کشورمان برای گشودن فصلی تازه در روابط تهران - صوفیه سخن گفت و عنوان داشت که بلغارستان می تواند یکی از دروازه‌ ها و پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی باشد.
روز چهارم آبان ماه نیز رئیس جمهوری بوسنی و هرزگووین در صدر هیات اقتصادی وسیاسی وارد تهران شد. روسای جمهوری ایران و بوسنی ضمن تاکید بر ضرورت توسعه همه جانبه همکاری های دوطرف، تدوین نقشه راه مناسبات اقتصادی و حمایت از همکاری بخش های خصوصی دو کشور را خواستار شدند.
همچنین حسن روحانی و «باقرعزت بگوویچ» با هدف توسعه همکاری شرکت‌های کوچک، متوسط و شهرک ‌های صنعتی دو کشور، یک یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
روز پنج آبان نیز روحانی در کاخ سعدآباد پذیرای رئیس جمهوری فنلاند بود. در این دیدار سران دو کشور ایران و فنلاند ضمن توافق برای توسعه همکاری های بانکی، تهران -هلسینکی 4 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
در میانه های آبان 95 هم «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست ‌خارجی اتحادیه اروپا، به دیدار حسن روحانی آمد. روحانی در این دیدار توافق هسته‌ای ایران و 1+5 را پایه ‌ای محکم و الگویی مناسب برای گسترش همکاری‌ های طرفین و حل مشکلات بین‌المللی دانست و با تأکید بر اجرای کامل تعهدات متقابل، گفت: پایبندی کامل به اجرا و ایفای تعهدات و پایداری برجام از سوی طرف مقابل، سبب جلب اعتماد عمومی خواهد شد.
روز دوم آذر نیز «باروت پاخور» رییس جمهوری اسلوونی وارد تهران شد و با روحانی دیدار کرد. مقام های دو کشور با اشاره بر گسترش روابط بر تقویت همکاری های مشترک بانکی و بیمه ای تاکید شد. همچنین 3 سند همکاری میان دوکشور به امضا رسید.
روز بیست و سوم بهمن نیز نخست وزیر سوئد در صدر یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. در این سفر پنج یادداشت تفاهم همکاری میان مقام های ایران و سوئد امضا شد. نخست وزیر سوئد در زمینه آمادگی کشورش برای توسعه و افزایش همکاری در تمامی زمینه‌ها با تهران گفت: در حوزه مالی و بانکی نیز به دنبال راه‌ حل‌ های متنوع هستیم و از تمامی اقدامات ارتباطی ‏بانک ‌های خود در این زمینه حمایت می‌ کنیم.‏
همچنین وزیران امورخارجه کشورهای اوکراین، لیتوانی، استونی، ارمنستان، نروژ، آلبانی، فرانسه و لوکزامبورگ و رییس شورای جمهوری مجلس ملی بلاروس نیز در تهران با روحانی دیدار و در زمینه توسعه روابط دوجانبه گفت وگو کردند.

**ایران میزبان مقام های ارشد آسیایی
برخی سران کشورهای آسیایی نیز در سال گذشته با اهداف سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کردند. روز بیست و سوم فروردین روحانی در تهران میزبان رئیس جمهوری قزاقستان بود. روسای جمهوری دو کشور در گفت وگوهای خود 9 یادداشت نفاهم و 66 سند همکاری میان بخش های خصوصی و دولتی دو کشور را به امضا رساندند. گسترش همکاری های تهران - آستانه و بررسی موضوع هایی همچون افراط‌ گرایی، تروریسم و اختلاف بین مذاهب از دیگر مباحث مطرح شده در گفت وگوهای مقام های طرفین بود.
روز سیزدهم اردیبهشت رئیس جمهوری کره جنوبی برای دیدار با روحانی به تهران آمد. رئیس جمهوری کشورمان پس از امضای 19 سند همکاری میان تهران و سئول، روابط تجاری ایران و کره جنوبی در آینده را راهبردی و ریشه ‌دار توصیف کرد.
همچنین دو طرف هدفگذاری میان مدت برای ارتقای روابط تهران- سئول را دستیابی به حجم مبادلات 30 میلیارد دلاری تعیین کردند.
روز سوم خرداد 95 نخست وزیر هند درصدر یک هیات بزرگ اقتصادی و سیاسی به تهران آمد و در کاخ سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری کشورمان قرار گرفت. رئیس جمهوری اسلامی ایران و آقای «نارندرا دامورداس مودی» نخست وزیر هندوستان، با هدف تحکیم و تعمیق مناسبات خود 12 سند و موافقتنامه همکاری در حوزه‌ های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، توسعه بنادر، فرهنگی، علمی و دانشگاهی به امضاء رساندند.
همچنین در ادامه این دیدار و با حضور رئیس جمهوری افغانستان، سران جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان در نشستی توافقنامه سه‌ جانبه ترانزیتی چابهار را امضا کردند که می تواند تحولی عظیم در مناسبات منطقه ‌ای باشد. همچنین ایران، هند و افغانستان موافقتنامه تأسیس دالان حمل و نقل و گذر بین‌المللی امضا کردند.
روز بیست وچهارم آذر ماه، کشورمان میزبان رئیس جمهوری اندونزی بود. در مجموع دیدارهای مقام های دو کشور چهار سند همکاری میان تهران - جاکارتا امضا شد که بر تقویت روابط بانکی، سرمایه گذاری و تعرفه های ترجیحی و در نتیجه ایجاد جهش در روابط اقتصادی دوطرف تاکید داشت.
در نیمه اسفند ماه رئیس جمهوری کشورمان در تهران میزبان «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان بود. در دیدار میان مقام های تهران و باکو، دو یادداشت تفاهم همکاری امضا شد. علاوه بر این در حضور مقام های عالی رتبه تهران و باکو، خط راه آهن آستارا-آستارا افتتاح و نخستین قطار از آذربایجان وارد ایران شد. همچنین دوطرف بر همکاری در حوزه سوآپ نفتی، همکاری در حوزه های حمل و نقل، بانکی، انرژی ، زیست محیطی و گردشگری تاکید کردند.
در بهمن ماه سال 95 پادشاه کویت نماینده ویژه ای را برای دیدار با رئیس جمهوری کشورمان به تهران فرستاد. در پاسخ به این سفر و پیام ارسالی وی از جانب کشورهای عربی منطقه، حسن روحانی روز بیست وهفتم بهمن در یک سفر کوتاه به دو کشور عمان و کویت رفت و با مقام های عالیرتبه این کشورها دیدار کرد.

** میهمانانی از چهار گوشه جهان
علاوه بر رهبران کشورهای آسیایی و اروپایی، ایران پذیرای میهمانانی از دیگر قاره ها نیز بود. همچنین جمع زیادی از وزیران خارجه و دیگر مقام های ارشد سیاسی کشورها نیز در تهران به دیدار رئیس جمهوری کشورمان رفتند.
روحانی روز پنجم اردیبهشت میزبان «جاکوب زوما» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بود. رئیس جمهوری پس از امضای اسناد همکاری تهران - پرتوریا اعلام کرد که دو کشور برای گسترش همکاری ها عزم راسخ دارند. وی همچنین بر ضرورت توسعه همکاری میان مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی دو کشور تاکید کرد.
در نخستین روز آبان 95 هم «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا جهت هماهنگی در زمینه ایجاد ثبات در بازار نفت به تهران آمد. روحانی در دیدار با مادورو تاکید کرد: ایران از هر اقدامی در راستای ثبات بازار نفت، قیمت عادلانه و سهم منصفانه تولید کنندگان حمایت می کند.
تهران در روزهای چهارم و پنجم اسفند نیز میزبان کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین بود. رییس جمهوری در سخنرانی خود در این کنفرانس، انتفاضه را مظهر مقاومت و مقاومت را مظهر «وجدان انسانی» توصیف کرد. در حاشیه این کنفرانس بین المللی روسای مجلس سوریه و لبنان، مالزی، اردن، اوگاندا و رییس مجلس شورای ملی فلسطین به دیدار حسن روحانی رفتند.
علاوه بر این در سال گذشته معاون رییس جمهوری اروگوئه، وزیر خارجه ترکمنستان، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، نخست وزیر و وزیر امورخارجه سوریه، روسای مجلس کنیا و سوریه، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و رییس و اعضای ائتلاف ملی شیعیان عراق در تهران با روحانی دیدار و گفت وگو کردند.